Blogg
4 lärdomar om intern kommunikation med medarbetare på fältet
Mer än var tredje frontline-worker är missnöjd med den interna kommunikationen. Det visar en undersökning som Ragan Communication gjort med 1 000 respondenter som jobbar på fältet. Vad beror det på – och vad måste vi göra annorlunda?
1. Kommunicera mera
De allra flesta vill veta mer (även om det finns de som vill ha mindre kommunikation). Mer om utbildning, säkerhet, förmåner och hur företaget mår i stort. Bristen på kommunikation är inte bara frustrerande, det kan i vissa fall förhindra medarbetaren från att göra ett bra jobb.
2. Kommunicera i tid
Det nästa största problemet handlar om att viktig information ofta kommer i sista sekund. Det skapar frustration och stress inför arbetsuppgifter som måste utföras på minimal tid. I de fall det går att jobba proaktivt med kommunikationen – gör det.
3. Kommunicera öppet
Utan att vara öppen är det svårt att bygga förtroende. Medarbetare ute på fältet vill såklart vara med i loopen och känna att de får förtroende att ta del av viktig information.
4. Kommunicera öga mot öga
Det finns ett stort behov av att möta chefer – men också andra kollegor – i fysiska möten. Dels för att känna sig sedd och hörd, dels för att undvika missförstånd som lätt kan uppstå när du bara kommunicerar i text.
Ta del av hela undersökningen på Ragan Communications webbplats. Länk till annan webbplats.
Nyfiken på intranät med vi-känsla?
Ta en titt på vårt inspelade panelsamtal där Alligo och Green Cargo delar med sig om hur de jobbar med engagemang och vi-känsla på deras intranät för utspridda medarbetare.
Här kan du se panelsamtalet
Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev
Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.
Taggar
Dela
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
CMS för
intranät
Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.
CMS för
webbplatser
Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.
Kommentarer