SiteVision-bloggen

Publicerat: 2019-02-27

Användbar räcker inte – du måste sikta högre

Det är egentligen hur självklart som helst. För att vara framgångsrik måste en sajt fungera, den måste effektivt hjälpa till med rätt saker och den måste användas. Men fråga dig detta: har ni riggat en organisation som jobbar med hela den processen?

Fredrik Wackå del 3

För säkert 15 år sedan besökte jag en offentlig organisation som nyss lanserat sin nya externwebb. Vi diskuterade hur den nya sajten hade tagits emot och webbansvarig svarade att det hade gått mycket bra. ”Vi möter alla tillgänglighetskrav”, sa webbansvarig lyckligt.

Snabbspola till nutid och samma bransch, den offentliga alltså, går igenom i grunden samma sak med webbdirektivet. Kraven i lagen om digital tillgänglighet kommer att börja gälla webbplatser och mobila applikationer från i år och några år framåt.

Eller hoppa över till en sajt i vilken bransch som helst och se hur mycket fokus som läggs på att få mobila menyer att uppföra sig, sidbeskrivningar att bli Google-vänliga eller tumnaglar korrekt skapade och använda av redaktörerna.

Vänd sedan tillbaka till den webbplatsansvarige för 15 år sedan och inse att det fortfarande är samma lyckokänsla över att sajten funkar. För det är ju det dessa exempel handlar om. Tillfredsställelsen i att ha tickat boxen: sajten är användbar.

Och så långt är allt väl naturligtvis. Vi får vara glada över att ha tagit ett steg i rätt riktning. Men tillgänglighet är inte ett mål, det är ett verktyg. Precis som mobilanpassning. En användbar sajt är en startpunkt och inte en slutpunkt. Det egentliga målet är att skapa rätt effekter, och för att det ska ske måste sajten erbjuda något som rätt människor vill och behöver göra – och de ska dessutom faktiskt göra det.

På engelska brukar detta uttryckas ”usable, useful, used” och har beskrivits sedan åtminstone 1990-talet. Lite svårt att översätta till svenska men ”användbar, nyttig, använd” kanske.

Så vad är då problemet? Det är gammalt och känt ju.

Det är det. Men alldeles för många har inte dragit rätt slutsats. De med störst möjligheter att göra ett gediget jobb lägger sin kraft på ”usable”. Det handlar om centrala webbredaktioner och om det fåtal i en stor webborganisation som arbetar heltid med webben. Det är förvaltningsledare, systemägare eller kanalansvariga förstås. Men det är påfallande ofta också kommunikatörer och webbredaktörer som skapar riktlinjer, utbildar, styr startsidor (om de lyckas undvika att bli de facto-support för webben, vill säga).

Allt detta behövs säkert. Men ansvaret för ”useful” skickas ut i organisationen. Produktägare, chefer och redaktörer som har liten eller ingen tid för sitt uppdrag sitter i praktiken med hela jobbet att göra sajten nyttoskapande.

Det finns naturligtvis undantag. Vi ser till exempel en centralisering av resurser i många webborganisationer vilket ju ytterst handlar om denna frågeställning. Men om du känner igen dig är väl ett nytt års första månader ett lysande tillfälle att dissekera just er webb-/förvaltningsorganisation? Lägger ni rätt andel av era resurser på ”useful” eller gömmer ni er bakom ett ”usable” som i jämförelse är ganska enkelt, ofta har ett facit och inte kräver särskilt mycket verksamhetskunskap?

Om det där sista lät lite uppfordrande och negativt må det vara hänt. För uppsidan är ju hur ljus och positiv som helst. Det är när vi jobbar med att skapa nytta som vi verkligen gör skillnad.

Här kan du läsa Del 1(Gärna en nu sajt - men först en rejäl förstudie) och Del 2 (En förstudie att agera på - så gör du) i Fredrik Wackås bloggserie.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Blogginlägget är skrivet av

-

När du ändå är här!

Vill du se hur Sveriges mest omtyckta intranätlösning ser ut?

- SiteVision har marknadens nöjdaste intranätkunder enligt Web Service Award. Boka en en demo och ta reda på varför!

Läs fler blogginlägg: