SiteVision-bloggen

Publicerat: 2019-03-14

Customer Success Tour: verklighetens intranät och digitala arbetsplatser

Customer Success Tour

I mars är vi på SiteVision på miniturné för att träffa användare och ge ett kunskapslyft inom webb och intranät, visa framgångsrika kundcase och ge en road map för vad som händer i SiteVision. Första stoppet var Stockholm.

Det fullsatta evenemanget inleddes av Niclas Söderberg och Nina Eriksson från Falu kommun som i dagarna lanserar sitt nya intranät. Intranätet är en del av den digitala arbetsplats man vill skapa för att stötta kommunens 4 500 medarbetare.

SiteVision och Office 365 i smart kombination

Eftersom falun.se låg i SiteVision och man höll på att införa Office 365 blev lösningen att kombinera de båda verktygen. Man har bakat in Office 365 i SiteVision så att man ser i intranätet om man har fått mejl, under fliken Samarbete hittar man Yammer och Microsoft Teams, och i söket hittar man kollegor och kontaktuppgifter samt sidor och dokument från olika ställen: från SiteVision, Sharepoint, Onedrive … Bland annat.

Man kan säga att intranätet har två startsidor. Det är dels den traditionella med till exempel kommunövergripande nyheter, driftinformation och praktiska tips kring användarens anställning, och det är dels den personliga startsidan. Här visas bland annat dagens möten från kalendern, den personliga presentationstexten, favoritmarkerade Teams och det sociala flödet från Yammer.

Falu kommun har en riktigt spännande lösning som inspirerade många av oss åhörare. Faktum är att jag redan nu kan utlova ett separat blogginlägg där Niclas och Nina berättar mer om projektet, håll utkik efter det.

"Stort tack för en väl genomförd och mycket intressant och matig förmiddag idag. Känner mig plötsligt extremt inspirerad!"

- Lars-Birger Ernudd, Pensionsmyndigheten

Ta med dig verksamhetsmålen i intranätet

Sedan var det dags för Pierre du Rietz från Web Service Award att ge oss en annan glimt av verklighetens intranät, i form av siffror. Några ganska skrämmande, till exempel att endast 29 procent uppger att de har mätbara mål med sitt intranät och 41 procent menar att intranätet inte är anpassat efter deras behov.

För att intranätet inte ska bli ett svart hål behöver man veta varför det finns och vilken effekt det ska ge. Titta därför på verksamhets- och affärsmålen och översätt dem till intranätet. Då kan ni visa ledningsgruppen att intranätet kan vara mätbart och ge nytta, och då kan man lättare motivera att lägga tid och pengar på det.

Intranätansvariga måste tänka på hur funktionerna används och vilka beteenden som verktyget ska stötta. Göm därför ingen information, navigering eller några länkar. Fokusera på att det ska vara lätt att hitta genom både sök och navigering – grunden är struktur. Kan ni sedan underhålla intranätet kontinuerligt och kvalitetssäkra är ni på god väg. Hellre lite i taget och stämma av nyttan efter hand än att gå all in på en gång! Det är också viktigt att alla använder intranätet, även chefer. Det är viktiga signalvärden i organisationen.

En digital arbetsplats ska ge service

Den digitala arbetsplatsen är inte ett enskilt verktyg, utan en uppsättning verktyg och miljöer för arbete på ett sammanhängande, användbart och produktivt sätt. Det menade dagens nästa talare, webbrådgivaren Fredrik Wackå.

I dag har vi bättre verktyg än vi någonsin haft och vi går på konferenser om AI och maskininlärning, men samtidigt jobbar vi med innehåll på samma sätt som man gjorde på en tidningsredaktion på 1990-talet! Vi publicerar nyheter och går vidare. Många innehållssidor har ett nyhetstänk med rubriker, ingresser och en uppbyggnad till själva huvudpoängen, men i stället behöver vi ett manualtänk där vi förstår vad användaren behöver och tar den personen i handen och ser till att rätt saker händer. För att sätta användaren först behöver vi komma till poängen på en gång. Den digitala arbetsplatsen ska leverera service och lösa uppgifter och vi behovsstyr innehållsproduktionen genom att fråga oss:

  • Vilka är våra mål med informationen?
  • Vilka är användarens behov?
  • Vilka är vägarna in till denna sida?
  • Vilka är vägarna vidare?

Vet vi detta och har en genuin empati för användaren kan vi skapa det kärninnehåll som gör att användaren kan få information och slutföra de uppgifter de kom för att göra. Det är i detaljerna vi skapar en verkligt digital arbetsplats.

Ökade möjligheter med ny version av SiteVision

Vi avslutade dagen med vår egen Karl Eklöf, Head of Innovations och en av SiteVisions grundare. Karl berättade om SiteVision 5 som beräknas lanseras i april och som bland annat kommer innehålla etiketter, prestandaoptimeringar, uppdaterad GUI för redigeringsläget, möjlighet att lagra godtyckliga data på ett bättre sätt än tidigare och kopplingar mellan SiteVision och Office 365 och Microsoft Teams.

Överlag jobbar vi mycket med att samla och kombinera styrkorna från olika system och plattformar i SiteVision för att skapa en enhetlig användarupplevelse. Vi fokuserar på att göra bra integrationer, mot bland annat Teams med huvudmålet att användarupplevelsen blir en enhetlig sådan. Förstås med dubbelriktad synkronisering för att skapa den upplevelse användarna förtjänar. En användarupplevelse trots olika system.

Värt att nämna är att SiteVision 5 markerar slutet på den versionsnumrering som vi har i dag. Framöver vill vi få ut det vi utvecklar snabbare till användare och utvecklare, och vi kommer fokusera på att lansera funktioner snarare än versioner.

Avdelningen Customer Success huvuduppgift på SiteVision är att arbeta proaktivt, att finnas till för våra kunder och se till att de blir mer framgångsrika i sitt användande av SiteVision. Att vi, tillsammans med ett gäng kunniga gäster, kan få träffa användare och utbyta kunskap kring olika aspekter av vårt verktyg är otroligt kul och givande. Mer om turnén och vilka stopp vi har hittar du här. Hoppas vi ses!

/Daniel Klingzell, Customer Success

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Blogginlägget är skrivet av

-

När du ändå är här!

Vill du se hur Sveriges mest omtyckta intranätlösning ser ut?

- SiteVision har marknadens nöjdaste intranätkunder enligt Web Service Award. Boka en en demo och ta reda på varför!

Läs fler blogginlägg: