Vit logotyp Sitevision
Vit ikon för meny.
Vit logotyp Sitevision

blogg

Publicerat:

Utvärdera enkelt i stället för mycket

Utvärdering och uppföljning är ett av de där gnagande dåliga samvetena för många webb- och intranätansvariga. I jakten på förbättring skapar vi ofta en dimma av siffror. Men det bästa sättet att börja utvärdera kräver varken system eller verktyg. Det kräver bara ditt engagemang.

Fredrik Wackå del 3

Du kan lite förenklat uttryckt mäta potential, användning, effekt och beteende. Den första, potentialen, handlar om de allra mest basala måtten – unika besökare på webbplatsen eller daglig användning av intranätet. Strikt talat är detta ingen utvärdering, i varje fall inte av sajten. Om det utvärderar något alls är det ju din, er, marknadsföringens eller den fasta startsidan i webbläsarens förmåga att få människor till sajten. Intressant nog men inget verktyg för att förbättra webbplatsen eller intranätet.

Att mäta användning går snäppet djupare men kan kritiseras på samma sätt. Du får veta att en nyhet läses eller inte, att ett formulär används eller inte, att en länk klickas på eller inte, att ett produktblad laddas ner eller inte, att folk läser där du vill eller drar vidare där du inte vill. Men du har fortfarande inga insikter som hjälper dig att förbättra sajten. Och även om vissa av exemplen gränsar till effektmätning (det kan till exempel vara ett mål att skapa nerladdning av produktblad) så strävar de flesta av oss efter ännu skarpare effektmått.

Effektmått är förstås högintressanta. För e-handlaren är det ju enkelt – produkter lagda i varukorg, naturligtvis försäljning – medan det för andra sajter är svårare. Inte sällan är vårt enda alternativ att testa hur många som klarar sin uppgift på sajten och hur lång tid det tar, där effekten är minskade arbetsinsatser för kontakter och förfrågningar på andra sätt. Och självklart att fler ur målgruppen gör ”rätt” oavsett vad det betyder för din verksamhet.

En väl utförd effektivitets- och kvalitetsmätning ger dock en dimension till. Den fångar användnings- eller beteendemönster. Det är denna fjärde typ av mätning som sett ur ett förbättringsperspektiv är allra viktigast. Det är när du ser vad som händer, och vad som inte händer, som du får en chans att göra sajten bättre.

 Ta en handfull människor, be dem utföra en handfull grejer på din sajt och kolla vad som händer.

Metodologiskt talar jag om det äldsta tricket i boken. Ta en handfull människor, be dem utföra en handfull grejer på din sajt och kolla vad som händer. Det tar någon timme bara. Strunta i att skriva en av de där nyheterna som ändå mest är till för att lyfta någons ego så har du den tid som krävs.

Om just du inte känner igen dig i det följande är du bara att gratulera. Men jag har under många år frågat webb- och intranätansvariga, redaktörer och publicister som jag träffat på utbildningar och konferenser hur många som faktiskt använder detta äldsta trick i boken. Jag kan utan överdrift säga att mindre än 10 % gör det regelbundet.

Detta är den stora möjligheten för många sajter. I detta ligger en fantastisk, närmast outforskad, källa till förbättring. Att det räcker med fem testpersoner är en sådan där gammal sanning som faktiskt är sann. Om 2-3 personer halkar på samma trappsteg är det nog halt just där.

Så vänd på den utvärderingstrappa som de flesta använder. Vi brukar börja med potential, vi går en kurs i Google Analytics för att lära oss följa användning, vi konstruerar så småningom effektmått och kanske, kanske ställer vi oss sedan frågan varför det som borde hända inte händer.

Börja i stället med användnings- och beteendemönster. Börja kika över lite axlar på folk du har bett göra viktiga grejer på sajten. Bit hårdare i tungan än du nånsin gjort och var beredd på att svettas… Det är spännande, plågsamt, lärorikt, förvånande, deprimerande, upplyftande – ja, kort sagt är det på riktigt på ett sätt som annan utvärdering aldrig blir. Och det är ju ändå det som måste vara målet.

(Förresten: du kan ju också utvärdera för att rapportera uppåt i organisationen, och inte endast för förbättring. Jag vet. Då blir diskussionen en annan. Till och med användning blir halvt relevant. Men det är en annan diskussion.)

/ Fredrik Wackå

Här kan du läsa Del 1(Gärna en nu sajt - men först en rejäl förstudie) och Del 2 (En förstudie att agera på - så gör du) och Del 3 (Användbar räcker inte - du måste sikta högre) i Fredrik Wackås bloggserie.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Boka en anpassad demo

    Vill du att vi kontaktar dig för en demo av SiteVision utifrån dina behov?
    Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna. Fyll i ett enkelt formulär, så kontaktar vi dig. Helt utan förbindelser.


    Förstå grunderna i SiteVision

    En personlig kontakt med kunskap om ditt område

    Svar på dina frågor

    En demo utifrån dina behov

    Du kan också alltid kontakta oss på telefon: 019-17 30 30

    De senaste blogginläggen

    Kontakta oss

    Sitevision
    Drottninggatan 18A
    702 10 Örebro

    Info: 019-17 30 30
    Support: 019-17 30 39

    Boka en demo

    Upptäck alla möjligheter med Sitevision genom en demo utifrån dina behov.

    FÖLJ OSS

    Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev

    Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

    Vit logotyp Sitevision

    Sitevision AB är ett svenskt produktföretag som fokuserar på att utveckla webbpubliceringsverktyget Sitevision.

    Vit ikon för att stänga

    Vi visar gärna

    Det bästa sättet att lära känna Sitevision är genom en demo. Vi tar gärna tid för dig och visar hur det fungerar och alla möjligheter med vår produkt.