SiteVision-bloggen

Publicerat: 2019-04-16

AI för bättre användarupplevelse på webb och intranät

Artificiell intelligens kan hjälpa verksamheter att erbjuda bättre webbplatser och intranät. Därför bad vi Johan Albertsson på rek.ai att berätta mer om vad man kan åstadkomma med AI-tekniken.

Johan Albertsson

Bild från rek.ai

AI kan innebära så otroligt mycket, det beror helt på vem man pratar med och vilket perspektiv man har. Själv ser jag AI som ytterligare en teknik som hjälper oss människor att lösa problem och förbättra vår vardag och värld. Det fina med AI är att den ständigt kommer att förbättras ju längre tiden går.

Jag har jobbat med webb och som SiteVision-konsult i över elva år, och 2017 startade jag och min kollega Thomas Papatziamos bolaget rek.ai. Vår tjänst är AI-baserad och hjälper användare att personalisera sin webbplats eller sitt intranät.

UX som anpassas automatiskt

Användningsområdena för webb och intranät är stora, men jag vill fokusera på att hjälpa användare att hitta det de letar efter och att slutföra det de kom för att göra. Det kan vara att direkt se den uppgift man letar efter, få stöd att följa ett flöde eller att få automatiska förslag på sidor utifrån de andra sidor man tittat på.

Ett UX som automatiskt anpassar sig efter besökarens förutsättningar gör att upplevelsen blir så tillmötesgående som möjligt. Att arbeta med AI på det sättet resulterar i sänkta supportkostnader, det är det allra tydligaste värdet vi ser. Sedan minskar också tiden som redaktörer behöver lägga på analys. De kan i stället fokusera på att producera innehåll medan AI står för analys och prioritering. I förlängningen kan AI också ge större försäljning och merförsäljning.

Med AI kan kommuner spara pengar som de kan lägga på annan verksamhet, medan det för marknadsbolag i större utsträckning är ett sätt att inte bli omkörd av konkurrenterna. Det finns otroligt mycket optimering som kan göras med hjälp av AI, till exempel förkortade ledtider och delar i en process, sparade pengar i både utveckling och förvaltning och inte minst konverteringsoptimering.

Ur ett verksamhetsperspektiv ser jag att organisationer är mogna för AI och ser nyttan med tekniken. Däremot kan det saknas kunskap kring hur man driver ett AI-projekt. Vad är kostnaden, hur lång tid tar det, hur mycket förarbete krävs och hur ska det förvaltas? Därför utvecklade vi rek.ai som en helt vanlig plugin, utan krav på förändring av bakomliggande system.

Rekommenderat innehåll för varje användare

Rek.ai tar hänsyn till över 100 faktorer som gör att systemet sedan kan rekommendera innehåll, sökordsförslag, nyheter och dokument till den aktuella besökaren. Varje sidvisning sparas i våra servrar tillsammans med alla anonyma data i enlighet med GDPR. På så sätt kan vi varje natt bygga en AI-modell som vi sedan ställer frågor till. Modellen kan då ge ett förslag på information till den aktuella besökaren, så att varje besökare får en anpassad upplevelse. Eftersom lösningen är en plugin så kräver den ingen tid eller utveckling från administratörer eller redaktörer, och det går att komma igång på 24 timmar.

Det är viktigt att besökaren på webben kan slutföra sitt ärende, att man hittar rätt information, söker sitt bygglov, upptäcker nya evenemang och slipper ringa kundtjänst. På ett intranät ska man snabbare kunna hittade det man söker. I skrivande stund har vi fem kommuner som använder vår tjänst: Järfälla, Falkenberg, Upplands-Bro, Götene och Halmstad. Vi har även Postkodlotteriet som kunder, och så använder SiteVision rek.ai på sin hjälpwebb för att rekommendera artiklar.

Vi är bara på ruta ett när det kommer till AI och användarupplevelse. Därför är vi jättenyfikna på hur kunder och utvecklare kommer använda vår produkt för att bygga webbplatser vi i dag inte kan föreställa oss. På Netflix är 75 procent av det som användarna streamar rekommenderat av en AI-motor. Så ser det inte ut på de flesta webbplatser, så vi vill hjälpa till att höja den siffran så att större del av det som används på en webb är AI-rekommenderat.

3 tips för att komma igång med AI

  1. Ta del av den kunskap som finns. Titta på föredrag på Youtube, Ted talk och lyssna på poddar.

  2. Använd ditt nätverk. Släng ut en fråga på LinkedIn och försök hitta andra organisationer i samma situation för att utbyta erfarenheter.

  3. Ta hjälp av någon som kan. Vill du komma till rätta med en process du inte är nöjd med? Anlita ett konsultbolag som kan lösa det. Kommer du fram till att ett AI-projekt och förvaltning är för mycket för din organisation att ta sig an? Titta på en färdig lösning.


Inlägget är skrivet av Johan Albertsson.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Blogginlägget är skrivet av

  • Partner
  • 0723108765

Nytt intranät?

Ta en titt på intranätet med marknadens nöjdaste kunder!

- SiteVision har marknadens nöjdaste intranätkunder enligt Web Service Award. Boka en en demo och ta reda på varför!

Läs fler blogginlägg: