SiteVision-bloggen

Publicerat: 2019-05-08

SiteVisions Customer Success vill hålla dig i handen

Vi ville ha en mer kontinuerlig kontakt med våra kunder och hjälpa dem få ut mesta möjliga av SiteVision. Lösningen blev en helt ny avdelning: Customer Success. Ulrika Sandberg leder teamet vars uppdrag är att lotsa befintliga kunder framåt. Ett spännande uppdrag där utmaningen står i att göra ofta redan nöjda kunder nöjdare. Går det?

Customer Success

Saknas på bilden: Robert Lundin och Malin Adsten

Att ha halvdålig koll på den senaste funktionaliteten i produkten du investerat i, lite tid till omvärldsbevakning eller fortbildning och så en gnagande känsla av att du inte får ut så mycket som möjligt av verktyget. En känsla många kan känna igen, och också precis den känsla vi vill hjälpa till att förändra.

Kontinuerlig återkoppling

När det är något i själva produkten du vill få bukt med kontaktar du supporten. Undrar du över något runt omkring produkten, webb och intranät så kan du nu höra av dig till din kontaktperson på Customer Success. Alla våra kunder har en egen kontaktperson som de kan ha kontinuerlig kontakt med. Vi har som mål att höra av oss till varje kund minst två gånger per år, men har du något du funderar på behöver du inte vänta på att vi ska höra av oss, utan skriv ihop ett mejl så ser vi vad vi kan komma fram till tillsammans.

På Customer Success har vi inga säljmål, utan i stället fokuserar vi på att stärka våra kunder i produkten och tjänsten de redan betalar för. På så sätt kan vi gå direkt på utmaningar och funderingar du har kring din webb, ditt intranät eller andra projekt och strategier som vi kan hjälpa till med.

Nyfiket kunskapsutbyte

Vi är ett bollplank i allt från förstudie till förvaltning och sitter på mycket kunskap – tveka inte att utnyttja den. Kanske har vi en kund som gjort den resa du funderar på att påbörja, kanske planerar vi att släppa ny funktionalitet som du kan ha nytta av. När vi pratar med våra kunder ser vi vilken fas de är i, om de har något projekt vi kan hjälpa till med och vilka trender som finns där ute som kan vara av intresse för dem. Vi kan också berätta vart vi är på väg med produkten. Tidigare har den informationen mest getts under SiteVisiondagarna, men nu kan vi ge information på ett mer kontinuerligt sätt.

Kunskapen är inte enkelriktad, utan ju mer du delar med dig av din situation och dina erfarenheter, desto bättre kan vi hjälpa till. Tack vare Customer Success kan vi snabbare fånga upp om det behövs mer information kring exempelvis ett visst ämne; några kunder var inte helt nöjda kring sin partnerlösning och då kunde vi se att det till stor del berodde på att man inte varit en tydlig beställare. Med den kunskapen kunde vi ta fram material kring hur man blir en bättre beställare, så att våra kunder får ut mer av produkten och sina samarbeten.

Få ut mesta möjliga av SiteVision

  1. Prioritera utbildning. Vi ser att det är relativt vanligt att en kund inte varit på utbildning sedan man skaffade produkten. Genom att hålla sig uppdaterad kring vad som hänt i verktyget har man koll på vad man faktiskt kan åstadkomma i det.

  2. Våga tänka brett. Ett webbpubliceringssystem är en del av den digitala
    arbetsplatsen, som i sin tur har beröringspunkter med de flesta utmaningar i en organisation. Vår hjälp begränsar sig inte till vår produkt, så våga höra av dig kring det du funderar på, även det som inte rör SiteVision i sak.

  3. Använd Customer Success proaktivt. Om du har en fundering – hör av dig till din kontaktperson. Du behöver inte sitta på kammaren och slipa på en perfekt formulerad tanke eller göra krävande omvärldsbevakningar innan du kommer till oss, vi är gärna med i ett tidigt skede och stöttar dig i din resa.

Hittills har vi fått mycket bra respons från de kunder vi träffat, och de som tycker att det har varit klurigt att komma igång upplever att de blivit hjälpta. Visst, vi jobbar i medvind med kunder som oftast är väldigt nöjda, men det finns alltid saker som kan bli bättre! Hör av dig du också, vi hjälper gärna till!

Inlägget är skrivet av Ulrika Sandberg.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Blogginlägget är skrivet av

Nytt intranät?

Ta en titt på intranätet med marknadens nöjdaste kunder!

- SiteVision har marknadens nöjdaste intranätkunder enligt Web Service Award. Boka en en demo och ta reda på varför!

Läs fler blogginlägg: