Blogg
Del 1: Bekräfta att besökarna har hamnat rätt
Bekräfta, besvara och lotsa vidare - användarvänliga webbsidor i tre steg
Dina besökare älskar webbplatser med tydligt språk, tydlig struktur och bra funktionalitet. Det gör vi på Språkkonsulterna också. I den här bloggserien går vi igenom vår trestegsraket för användarvänliga webbsidor: bekräfta, besvara, lotsa vidare.
I den här första delen går vi igenom konsten att bekräfta. Besökarna ska så fort som möjligt få bekräftat att de är på rätt plats. Del 2 och 3 kommer att handla om att besvara besökarnas frågor tydligt och enkelt och att lotsa besökarna vidare.
Kim vill gärna bli vigselförrättare för att kunna viga sin syster och hennes partner. Kim googlar på bli vigselförrättare och hamnar på länsstyrelsens webbplats. Där finns information om hur den som ska gifta sig hittar en vigselförrättare. Kim ser inte svaret på sina frågor och backar därför tillbaka till träfflistan för att söka vidare.
Men det var ju helt onödigt. Om Kim hade stannat kvar på länsstyrelsens sida hade hen sett att det även fanns information om att bli vigselförrättare, men längre ner.
Användarna vet vad de vill ha – bekräfta att de får det hos dig
De flesta som besöker en webbplats gör det med ett tydligt mål. Kanske söker de efter information om att bli vigselförrättare, kanske vill de köpa en speciell bok eller få veta om deras hemförsäkring gäller på en resa. De här målinriktade besökarna behöver snabb bekräftelse på att de har kommit rätt – annars är risken stor att de lämnar sidan lika snabbt igen
Huvudrubriken talar om att besökarna har hamnat rätt
Det första besökarna ser när de kommer till en webbsida är huvudrubriken. Det är den som bekräftar att de har kommit rätt, att sidan kan besvara just deras frågor. Se därför till att huvudrubriken är både självständig och entydig.
Du har säkert stött på rubriker av typen Avgifter. De kan fungera på en mindre webbplats där det bara finns en enda typ av avgifter, men så ser det sällan ut. Den som letar efter avgifter specifikt för barnomsorg blir inte särskilt hjälpt av rubriken Avgifter. Rubriken Avgifter i barnomsorgen säger desto mer – och bekräftar för besökarna att de är på rätt sida.
En välformulerad ingress förstärker
En kort och välformulerad ingress förstärker besökarnas känsla av att ha kommit rätt. Om huvudrubriken är Borgerlig vigsel kan du i ingressen göra det tydligt att besökarna kan hitta information både om var de hittar en vigselförrättare och om hur de gör för att själva bli vigselförrättare:
Ska du gifta dig borgerligt? Eller vill du bli vigselförrättare? Här får du veta hur det går till, bland annat hur du hittar en vigselförrättare, vilka papper som krävs inför vigseln och hur du ansöker om att själv bli vigselförrättare.
Låt varje sida ha ett tydligt syfte
Ibland kan du märka att det är svårt att sammanfatta en sidas innehåll med en tydlig rubrik eller ingress. Kanske riktar sig sidan egentligen till två helt olika målgrupper, som i exemplet med vigselförrättare. Då finns det en risk att sidan blir både lång och lite osammanhängande.
Om du stöter på det problemet kan det vara ett tecken på att du behöver dela upp sidan i två i stället. Det kommer nämligen inte bara att bli knepigt för dig att skriva bra webbinnehåll – dina besökare kommer också att ha svårt att hitta till sidan och att förstå syftet med den.
Har du bekräftat? Då är det dags att besvara!
Nu hoppas vi att du har fått en hel del nya tankar och rusar in på din webbplats för att utvärdera rubrikerna och fila på bekräftande ingresser.
Nästa del i vår bloggserie handlar om att besvara. När användarna har förstått att de har kommit rätt, hur ser du då till att informationen är tydlig och begriplig för dem, så att de får svar på sina frågor?
Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev
Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.
Taggar
Dela
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
CMS för
intranät
Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.
CMS för
webbplatser
Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.
Kommentarer