SiteVision-bloggen

Publicerat: 2019-09-25

Del 3. Lotsa vidare – ge besökarna ett tydligt nästa steg

Bekräfta, besvara och lotsa vidare - användarvänliga webbsidor i tre steg

Dina besökare älskar webbplatser med tydligt språk, tydlig struktur och bra funktionalitet. Det gör vi på Språkkonsulterna också. I den här bloggserien går vi igenom vår trestegsraket för användarvänliga webbsidor: bekräfta, besvara, lotsa vidare.

Här i den tredje delen beskriver vi hur du lotsar besökarna vidare från en webbsida, så att de kan lösa sin uppgift. I den första delen gick vi igenom konsten att bekräfta att besökarna kommit rätt, och del två handlade om att besvara besökarnas frågor tydligt och enkelt.

Del 3 i Språkkonsulternas bloggserie

I våra tidigare inlägg mötte du Kim och Fabian. Kim ville bli vigselförrättare och Fabian ville ställa sitt barn i kö för barnomsorg. De hittade användbar information som tog dem en bit mot målet. Men de fick ändå inte vad de behövde för att kunna slutföra sina ärenden.

Besökare i den här situationen behöver få hjälp att komma vidare – av dig som webbskribent.

Tänk till – och bli din besökare

Innan du är klar med en webbsida måste du aktivera din inlevelseförmåga en sista gång. Fundera på: Vad ska besökarna göra nu, när de är färdiga på den här webbsidan? Vad är nästa logiska steg för dem för att få gjort det som de vill göra? Har du erbjudit dem en väg vidare dit?

Du bör också tänka över dina egna motiv. Vad vill du att besökarna ska göra nu? Vill du att de ska gå vidare någon annanstans, beställa något eller ringa er? Se i så fall till att länka besökarna vidare till rätt ställe. Lägg in en knapp så att de kan beställa eller kontaktuppgifter om du tror att de behöver det.

Formulera tydliga länktexter

Ett uppenbart och viktigt redskap för att lotsa vidare är förstås länken. Här är våra tips på hur du skriver användbara länktexter som visar vart länken leder:

  • Matcha länktexten med huvudrubriken på målsidan. Det bästa är att formulera länktexten exakt som den rubriken – då känner besökarna snabbt igen sig efter klicket. Men då måste rubriken vara tydlig. Om inte, använd nyckelord ur rubriken.
  • Var specifik. Länktexten säger mer om du skriver Så mycket kan du låna i stället för bara Lån. Ganska ofta kan besökarna göra saker på målsidan, och då ger en länktext som Fyll i blanketten med inkomstuppgifter mer information än Gå vidare.
  • Ta bort onödiga ord. I regel vet besökarna vad det innebär att klicka på en länk, det vill säga att de kommer vidare. Därför är det oftast onödigt med formuleringar som Klicka här så kommer du till dagens program. Bara Se dagens program är mer effektivt.
  • Säg hej då till länktexter som Klicka här och Läs mer. De ger ingen vägledning alls. Dessutom kan de skapa rejäla problem för besökare som får webbsidan uppläst via olika hjälpmedel. 

Ge inte för många vägar att välja mellan

Tänk på att inte erbjuda för många vägar vidare om det är något särskilt du verkligen vill att besökarna ska göra. Om du vill att de ska klicka på Anmäl dig till vårens kurser, så bör du inte ha en annan länk som heter Kurser i höst och leder besökarna bort från anmälningssidan.

Alla ska inte vidare – några är nöjda och några ska tillbaka

Lämna aldrig dina besökare ensamma längst ner på en webbsida. Det är inte alla besökare som ska vidare till en annan sida, men erbjud alltid någon väg. Ibland kanske det räcker med Stäng fönstret eller Tillbaka.

Det här var sista delen i Språkkonsulternas bloggserie Bekräfta, besvara, lotsa vidare. Vi hoppas att du får nytta av våra tips när du hjälper dina besökare att nå sina mål på din webbplats.

Träffa Språkkonsulterna på SiteVisiondagarna 2019 den 15-16 oktober i Örebro. På SiteVisiondagarna samlas ca 700 branschmänniskor för att diskutera och inspireras inom webb och intranät.

HAR DU FRÅGOR ELLER VILL VETA MER OM HUR SPRÅKKONSULTERNA KAN HJÄLPA DIG?

Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss när vi publicerar nya delar i bloggserien!

Inlägget är skrivet av Johan Nilsson.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Blogginlägget är skrivet av

  • Marketing Manager
  • 0705690288

Nytt intranät?

Ta en titt på intranätet med marknadens nöjdaste kunder!

- SiteVision har marknadens nöjdaste intranätkunder enligt Web Service Award. Boka en en demo och ta reda på varför!

Läs fler blogginlägg: