Vit logotyp Sitevision
Vit ikon för meny.
Vit logotyp Sitevision

blogg

Publicerat:

6 lärdomar om webb och intranät – så tänker tre stora myndigheter

Hur tänker du kring innehåll och funktioner på ett intranät för 6 000 medarbetare? Hur gör du så att det verkligen levererar värde till dina besökare? Och hur går du från massor av kod till återanvändbara komponenter? Det var några av de saker som 100 personer från svenska myndigheter diskuterade under den första träffen med SiteVisions nya myndighetsnätverk. Och självklart får du ta del av några av tipsen.

Myndighetsnätverk i Stockholm

1. Lyssna på besökarna

CSN:s första råd var att ta reda på vilka behov dina besökare har. Vad vill de veta? Vad vill besökarna kunna utföra på webbplatsen? Mät, A/B-testa, var lyhörda och gör det lätt att ge feedback genom att alltid fråga: ”Hjälpte den här sidan dig?”.

2. Skapa en kundserviceredaktion

Samla representanter för alla som på något sätt har kundkontakt och se till att träffas en gång i veckan. På CSN går de igenom vad som är aktuellt, vilka frågor som är vanliga just nu och vilket innehåll som behöver lyftas upp för att svara på kundernas frågor. Sedan jobbar de utifrån kundernas synpunkter för att hela tiden förbättra innehållet.

3. Sätt ramarna och testa tidigt

Skatteverket kom med rådet att formulera acceptanskriterier som alla är överens om redan från början, när du ska utveckla ett nytt intranät. Sätt sedan igång med tester tidigt i processen, så att du hinner justera lösningarna utan att det påverkar tid och kvalitet.

4. Gör färre saker bättre

Med 14 webbplatser som ska förvaltas tipsade Skatteverket också om att välja en lösning. Alltså, fundera på vilket behov som du ska lösa och hur du gör det på ett riktigt bra sätt istället för på flera halvbra. Det spar arbetstid, gör funktionen mer värdefull för besökarna och webbplatserna blir enklare att förvalta (speciellt om du har 14 stycken).

5. Städa intranätet – det är inget arkiv

Migrationsverket berättade om vägen mot deras nya intranät. Ett smart tips? Ha rutiner för att rensa intranätet. När en sida varit publicerad och orörd i tio månader går ett mejl till sidägaren som säger att det är dags att se över innehållet. Om den inte uppdateras inom två månader läggs en varningsruta till på sidan om att innehållet kan vara inaktuellt.

6. Använd sociala funktioner

Låt besökarna kommentera sidor, gå med i grupper och på annat sätt kommunicera med varandra. Var inte orolig för att det ska bli dålig stämning – se det istället som ett sätt att i så fall fånga upp missnöje och agera på det. Migrationsverket menade att det är otroligt få som kommer att missbruka funktionen, medan den ger desto mer till de andra.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Boka en anpassad demo

    Vill du att vi kontaktar dig för en demo av SiteVision utifrån dina behov?
    Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna. Fyll i ett enkelt formulär, så kontaktar vi dig. Helt utan förbindelser.


    Förstå grunderna i SiteVision

    En personlig kontakt med kunskap om ditt område

    Svar på dina frågor

    En demo utifrån dina behov

    Du kan också alltid kontakta oss på telefon: 019-17 30 30

    De senaste blogginläggen

    Kontakta oss

    Sitevision
    Drottninggatan 18A
    702 10 Örebro

    Info: 019-17 30 30
    Support: 019-17 30 39

    Boka en demo

    Upptäck alla möjligheter med Sitevision genom en demo utifrån dina behov.

    FÖLJ OSS

    Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev

    Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

    Vit logotyp Sitevision

    Sitevision AB är ett svenskt produktföretag som fokuserar på att utveckla webbpubliceringsverktyget Sitevision.

    Vit ikon för att stänga

    Vi visar gärna

    Det bästa sättet att lära känna Sitevision är genom en demo. Vi tar gärna tid för dig och visar hur det fungerar och alla möjligheter med vår produkt.