SiteVision-bloggen

Publicerat: 2020-02-11

6 lärdomar om webb och intranät – så tänker tre stora myndigheter

Hur tänker du kring innehåll och funktioner på ett intranät för 6 000 medarbetare? Hur gör du så att det verkligen levererar värde till dina besökare? Och hur går du från massor av kod till återanvändbara komponenter? Det var några av de saker som 100 personer från svenska myndigheter diskuterade under den första träffen med SiteVisions nya myndighetsnätverk. Och självklart får du ta del av några av tipsen.

Myndighetsnätverk i Stockholm

1. Lyssna på besökarna

CSN:s första råd var att ta reda på vilka behov dina besökare har. Vad vill de veta? Vad vill besökarna kunna utföra på webbplatsen? Mät, A/B-testa, var lyhörda och gör det lätt att ge feedback genom att alltid fråga: ”Hjälpte den här sidan dig?”.

2. Skapa en kundserviceredaktion

Samla representanter för alla som på något sätt har kundkontakt och se till att träffas en gång i veckan. På CSN går de igenom vad som är aktuellt, vilka frågor som är vanliga just nu och vilket innehåll som behöver lyftas upp för att svara på kundernas frågor. Sedan jobbar de utifrån kundernas synpunkter för att hela tiden förbättra innehållet.

3. Sätt ramarna och testa tidigt

Skatteverket kom med rådet att formulera acceptanskriterier som alla är överens om redan från början, när du ska utveckla ett nytt intranät. Sätt sedan igång med tester tidigt i processen, så att du hinner justera lösningarna utan att det påverkar tid och kvalitet.

4. Gör färre saker bättre

Med 14 webbplatser som ska förvaltas tipsade Skatteverket också om att välja en lösning. Alltså, fundera på vilket behov som du ska lösa och hur du gör det på ett riktigt bra sätt istället för på flera halvbra. Det spar arbetstid, gör funktionen mer värdefull för besökarna och webbplatserna blir enklare att förvalta (speciellt om du har 14 stycken).

5. Städa intranätet – det är inget arkiv

Migrationsverket berättade om vägen mot deras nya intranät. Ett smart tips? Ha rutiner för att rensa intranätet. När en sida varit publicerad och orörd i tio månader går ett mejl till sidägaren som säger att det är dags att se över innehållet. Om den inte uppdateras inom två månader läggs en varningsruta till på sidan om att innehållet kan vara inaktuellt.

6. Använd sociala funktioner

Låt besökarna kommentera sidor, gå med i grupper och på annat sätt kommunicera med varandra. Var inte orolig för att det ska bli dålig stämning – se det istället som ett sätt att i så fall fånga upp missnöje och agera på det. Migrationsverket menade att det är otroligt få som kommer att missbruka funktionen, medan den ger desto mer till de andra.

Inlägget är skrivet av Malin Pettersson

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Boka en anpassad demo

Vill du att vi kontaktar dig för en demo av SiteVision? Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna.

Blogginlägget är skrivet av

De senaste blogginläggen