Blogg

6 lärdomar om webb och intranät – så tänker tre stora myndigheter

Hur tänker du kring innehåll och funktioner på ett intranät för 6 000 medarbetare? Hur gör du så att det verkligen levererar värde till dina besökare? Och hur går du från massor av kod till återanvändbara komponenter? Det var några av de saker som 100 personer från svenska myndigheter diskuterade under den första träffen med Sitevisions nya myndighetsnätverk. Och självklart får du ta del av några av tipsen.

Folksamling på myndighetsträff.

1. Lyssna på besökarna

CSN:s första råd var att ta reda på vilka behov dina besökare har. Vad vill de veta? Vad vill besökarna kunna utföra på webbplatsen? Mät, A/B-testa, var lyhörda och gör det lätt att ge feedback genom att alltid fråga: ”Hjälpte den här sidan dig?”.

2. Skapa en kundserviceredaktion

Samla representanter för alla som på något sätt har kundkontakt och se till att träffas en gång i veckan. På CSN går de igenom vad som är aktuellt, vilka frågor som är vanliga just nu och vilket innehåll som behöver lyftas upp för att svara på kundernas frågor. Sedan jobbar de utifrån kundernas synpunkter för att hela tiden förbättra innehållet.

3. Sätt ramarna och testa tidigt

Skatteverket kom med rådet att formulera acceptanskriterier som alla är överens om redan från början, när du ska utveckla ett nytt intranät. Sätt sedan igång med tester tidigt i processen, så att du hinner justera lösningarna utan att det påverkar tid och kvalitet.

4. Gör färre saker bättre

Med 14 webbplatser som ska förvaltas tipsade Skatteverket också om att välja en lösning. Alltså, fundera på vilket behov som du ska lösa och hur du gör det på ett riktigt bra sätt istället för på flera halvbra. Det spar arbetstid, gör funktionen mer värdefull för besökarna och webbplatserna blir enklare att förvalta (speciellt om du har 14 stycken).

5. Städa intranätet – det är inget arkiv

Migrationsverket berättade om vägen mot deras nya intranät. Ett smart tips? Ha rutiner för att rensa intranätet. När en sida varit publicerad och orörd i tio månader går ett mejl till sidägaren som säger att det är dags att se över innehållet. Om den inte uppdateras inom två månader läggs en varningsruta till på sidan om att innehållet kan vara inaktuellt.

6. Använd sociala funktioner

Låt besökarna kommentera sidor, gå med i grupper och på annat sätt kommunicera med varandra. Var inte orolig för att det ska bli dålig stämning – se det istället som ett sätt att i så fall fånga upp missnöje och agera på det. Migrationsverket menade att det är otroligt få som kommer att missbruka funktionen, medan den ger desto mer till de andra.

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev