SiteVision-bloggen

Publicerat:

Tillgänglighet del 2: Så stöttar SiteVision

I vårt förra blogginlägg kunde du läsa övergripande om webbtillgänglighetsdirektivet och viktiga datum. Här kommer vi kika på funktioner i SiteVision som kan bistå dig i ditt arbete.

3 snabba tips om tillgängliga videor

Arbetet med tillgänglighet är ett omfattande sådant. Många av er har arbetat medvetet med detta över tid, många av er gör rätt, och många av er stressas förstås av att direktivet står för dörren och det finns arbete kvar att göra. Glöm inte att det som gynnar den mindre gruppen indirekt gynnar även den stora, så det finns mycket att vinna här.

Vem bär ansvaret för tillgängligheten på er webbplats eller intranät?

I förra inlägget uppmuntrade vi till att ni utser någon i er organisation som tar ansvar för tillgänglighetsarbetet. Någon som läser på och vidareutbildar så väl sig själv som kollegor och styr hur arbetet ser ut. I slutändan ligger förstås ansvaret på er, ni som skapar innehåll och publicerar information till besökare och användare. SiteVision som produkthus bär också ett ansvar, vi ansvarar för att standardmoduler och standardfunktioner uppfyller kraven och slutligen bär våra partners, eller den som byggt er lösning ett ansvar. Ansvaret faller således på dig, på SiteVision och på den eventuella partner ni använder. Att ni i framtida upphandlingar säkerställer att tillgänglighet är en faktor är därför väldigt viktigt.

Undvik enkla fel

När ni har en strategi för arbetet, när någon är utsedd ansvarig för ert tillgänglighetsarbete, vad gör ni sen? Ni behöver förstås skapa en bild av omfattningen av arbetet. Här finns många vägar fram. Ett första steg ni kan ta är att beställa en tillgänglighetsrapport. Detta är en inbyggd funktion i SiteVision. Tillgänglighetskontrollen kontrollerar enkla fel och länkar till de sidor där felen finns. Tillgänglighetskontrollen aktiverar du på webbplatstinställningarna under kategorin tillgänglighet. För att göra detta krävs administratörsbehörighet.

Rubriknivåer

Det finns ett tydligt regelverk när det kommer till att sätta rubriker på en webbsida. I grund och botten säger regeln följande: På en sida får en huvudrubrik finnas. Den kallas ofta Rubrik 1 och skrivs ut i koden som h1. När en sida har en huvudrubrik är den sedan förbrukad. Nästa nivå på rubriker blir därför Rubrik på nivå 2, skrivs ut som h2 i koden. Den kan du använda flera gånger. Efter rubrik 2 kan du välja att antingen fortsätta med rubrik på samma nivå, eller gå vidare till en Rubrik nivå 3, h3 i koden. Däremot får du inte hoppa över rubriknivåer. Varför är detta viktigt då? Hjälpmedel behöver en korrekt struktur för att kunna bistå besökaren med den assistans den behöver. Som bonus är det även bra utifrån ett sökoptimeringsperspektiv, så här ska du inte fuska.

Tillgänglighetskontrollen reagerar ifall du hoppat över rubriknivåer och skriver ut detta som ett error-meddelande.

Valideringskontroll

Koden som ligger bakom er webbplats är minst lika viktig som innehållet ni skapar. I SiteVision finns en inbyggd valideringskontroll som också den är ett riktigt bra hjälpmedel då den varnar för felaktigheter i kod och skript. Dyker ett valideringsfel upp i samband med att du publicerar en sida bör du därför undersöka vad detta beror på. Många gånger ligger åtgärden bortom din behörighet, men se till att felen åtgärdas. Valideringskontrollen visas i publiceringsdialogen, och funktionen aktiverar du på webbplatsinställningarna, under kategorin Tillgänglighet.

Alt-texter

I SiteVision finns en funktion som kallas ”utökat tillgänglighetsstöd”. Stödet ser till att du lägger till en alt-text på bilder du placerar ut på en sida. En bra alt-text beskriver bilden och dess syfte. Det kan emellanåt vara svårt att skriva en bra text, men ett sätt att öva på detta är att föreställa dig hur du beskriver bilden för någon över telefon. Vad är extra betydelsefullt med bilden? Föreställer bilden arbetande personer vid en dator kan ett bra exempel vara just ”Två personer som arbetar vid en dator.” På så vis målas en bild av bilden upp, inte sant? Tänk också på att alt-texten läses upp, så glöm inte sätta punkt.

Att sedan Google och andra sökmotorer använder alt-texten för att bättre förstå vad bilden föreställer, vilket kan påverka bildsökning, blir en stor bonus.

Länktexter

En klassiker i tillgänglighetssammanhang är sättet vi skriver länktexter. Du kan i SiteVision lägga till en länkbeskrivning, de gånger du behöver använda länktexter så som ”Klicka här” eller ”Läs mer”. Men förhoppningsvis vet du redan nu att den typen av länktexter bör vi undvika. Varierande länktexter är inte bara tillgängligt utan skapar också en tydlighet i er struktur. Besökare, med eller utan funktionsnedsättning, får en bättre förståelse var den hamnar om länktexten faktiskt beskriver målsidan.

I SiteVision kontrollerar tillgänglighetskontrollen generella länktexter som ”klicka här” och varnar de gånger ni försöker uttrycka er så. Ett bra tips är att föreställa sig länktexten som rubrik till det innehåll besökaren kommer till. Istället för att länka bara en del av texten, som exemplet ”Läs mer om våra tjänster: här” kan du skriva ”Läs mer om vilka tjänster vi erbjuder”. Det blir tydligare.

Enkla hygienfaktorer som rubriker, alt-texter och länktexter är skapligt enkelt att åtgärda. I nästa inlägg går vi in på hur du i SiteVision kan märka upp vilka roller olika objekt har.

Mer i tillgänglighetsserien

Tillgänglighet del 1: Vad är det som gäller?

Tillgänglighet del 3: Märk upp ditt innehåll

We4Authors Cluster - tillsammans för tillgänglighet!

SiteVision är stolta partners till We4Authors Cluster där vi tillsammans med andra arbetar för att underlätta för webbredaktörer att producera tillgängligt innehåll på webbplatserna. Vi ser över möjligheterna att bygga in mer stöd i SiteVision för att ni enklare ska kunna vara tillgängliga. Vill du läsa mer om projektet i stort, eller kanske bidra till projektet som testare? Kontakta oss eller läs mer på https://accessibilitycluster.com/authoringTool/

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Boka en anpassad demo

Vill du att vi kontaktar dig för en demo av SiteVision? Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna.

Blogginlägget är skrivet av

De senaste blogginläggen