SiteVision-bloggen

Publicerat: 2020-10-01

en bloggserie i samarbete med Språkkonsulterna

Alla dina målgrupper del 1: Ge snabba svar till de otåliga

Vet du vem du skriver dina webbtexter för? Förmodligen många olika målgrupper med olika behov. En del läsare är otåliga och vill ha snabba svar. Andra vill ha fördjupning. Somliga behöver lättlästa texter.

Samma läsare kan vara insatt ibland, otålig ibland, och ibland behöva lättläst information – det beror helt på omständigheterna. Dina texter måste fungera både när läsaren är stressad och när hen känner sig motiverad och intresserad.

I vår bloggserie visar vi hur du kan anpassa dina webbtexter så att alla lättare tar dem till sig. I den här första delen får du praktiska råd för att ge snabba svar till de otåliga läsarna. Del 2 och 3 kommer att handla om att fördjupa för de redan insatta och att underlätta för de som behöver lättläst.

Blogginlägg från Språkkonsulterna del 1

Många som besöker din webbplats vet precis vad de vill göra eller ha svar på. De kanske vill ta reda på bibliotekets öppettider, söka en förskoleplats till sitt barn eller köpa en hudvårdsprodukt som de har spanat in ett tag.

Oavsett syftet förenas dessa läsare av att de är otåliga. Besöket på din webbplats ska gå fort och smidigt – annars tröttnar de.

Så hur ser du till att dina läsare inte ger upp och letar svar någon annanstans? Här är tre knep du kan ta till:

  1. Länka tidigt till handlingen som läsaren vill utföra.
  2. Skriv det viktigaste först – på alla nivåer.
  3. Formulera informativa mellanrubriker, som visar var svar på viktiga frågor finns.

Vi kommer att visa exempel på knepen från Jordbruksverket, där Språkkonsulterna deltar i arbetet med att bygga en ny webbplats i Sitevision.

Länka tidigt till handlingen som läsaren vill utföra

Låt oss säga att den otåliga läsaren ska logga in i en e-tjänst på Jordbruksverket för att söka jordbrukarstöd. Personen har sökt stödet förut och känner sig bekväm med processen. Hen vill alltså inte läsa om reglerna eller ansökan, utan gå rakt på kärnan: e-tjänsten.

Jordbruksverkets metod för att hjälpa den här personen är att länka till e-tjänsten direkt efter webbsidans ingress. Det gör att personen inte behöver läsa igenom information som hen inte behöver för att slutföra sitt ärende. Jordbruksverket ser också till att länken

  • står ut från löptexten, genom att formatera den som en blå knapp
  • är tydligt formulerad med en uppmaning i början, till exempel ”Sök stödet” eller ”Ladda ner blanketten för ansökan”.
Exempel – länka tidigt till handling

Otåliga läsare som ska söka gårdsstöd hittar snabbt till rätt e-tjänst genom den blåa länkade knappen.

Exempel på hur andra organisationer kan använda samma metod:

  • Kommuner kan länka tidigt till blanketter som behövs för att ansöka om borgerliga vigslar, bygglov, ekonomiskt bistånd och så vidare.
  • E-handlare kan se till att köpknappen är synlig tidigt på sidan, så att besökaren inte måste skrolla för att lägga produkten i varukorgen.

Skriv det viktigaste först – på alla nivåer

De otåliga läsarna skannar ofta av en webbsida i jakten på svar. De läser sällan allt, utan många gånger fokuserar de bara på de första orden i mellanrubrikerna, styckena och punktlistorna. Sedan hoppar de vidare till nästa del.

Sträva därför efter att alltid placera den viktigaste informationen först när du skriver webbtexter – oavsett vilken nivå du befinner dig på.

  • Låt viktiga nyckelord stå så tidigt som möjligt i rubriker och mellanrubriker.
  • Skriv ingresser som lyfter det viktigaste i texten, i stället för att enbart berätta vilken information besökaren hittar på sidan.
  • Börja avsnitt och stycken med förtydligande kärnmeningar, som sammanfattar slutsatsen.

De här åtgärderna hjälper inte bara otåliga läsare, utan alla dina målgrupper uppskattar att få den mest relevanta informationen tidigt.

Exempel från Jordbruksverket på nyckelord i rubriken och en kärnmening i början av stycket:

Så söker du förvärvstillstånd

Du ansöker om förvärvstillstånd hos länsstyrelsen i det län där fastigheten ligger. För att ansöka behöver du en särskild blankett som du laddar ner från …

Formulera informativa mellanrubriker

En annan besökare på jordbruksverket.se kanske vill kolla upp hur mycket pengar hen kan få innan hen söker ett visst stöd. För att personen ska kunna lokalisera svaret snabbt är det bra att skriva informativa mellanrubriker som visar var svaret på frågan finns – i det här fallet ”Så mycket pengar kan du få”.

Exempel på informativ rubrik

Det här blir särskilt effektivt när mellanrubrikerna är klickbara. Då kan besökaren enkelt klicka sig fram till svaret på frågan.

Så skriver du informativa mellanrubriker:

  • Tala om vad som står i avsnittet. Vad kommer läsaren att veta efter att ha läst?
  • Skriv gärna en hel mening: ett påstående, en fråga eller en uppmaning.
  • Låt nyckelordet i avsnittet stå tidigt – till exempel ”Villkor för stödet”.

Nu har du fått tre knep för att snabbt ge svar till otåliga besökare. Nästa del i bloggserien handlar om hur du kan fördjupa innehållet för de redan insatta.

Nyfiken på Språkkonsulterna?

Prenumerera på Språkkonsulternas språkbrev och lär dig mer om språk och kommunikation.

Läs om Språkkonsulternas tjänster. Om du beställer under 2020 får du 10 procents rabatt på ordinarie pris. Tala om när du beställer att du har läst vår blogg.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Boka en anpassad demo

Vill du att vi kontaktar dig för en demo av SiteVision? Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna.

Blogginlägget är skrivet av

De senaste blogginläggen