SiteVision-bloggen

Publicerat: 2020-10-06

en bloggserie i samarbete med Språkkonsulterna

Alla dina målgrupper del 2: Fördjupa för de redan insatta

Vet du vem du skriver dina webbtexter för? Förmodligen många olika målgrupper med olika behov. En del läsare är otåliga och vill ha snabba svar. Andra vill ha fördjupning. Somliga behöver lättlästa texter.

I vår bloggserie visar vi hur du kan anpassa dina webbtexter så att alla lättare tar dem till sig. I den första delen fick du praktiska råd för att ge snabba svar till de otåliga läsarna. Här i del 2 kan du läsa om att fördjupa för de redan insatta. Del 3 kommer att handla om att underlätta för de som behöver lättläst.

Bild för blogg två – Fördjupa för de redan insatta

En del som läser dina webbtexter kan mer än andra. De är experter och intresserade av uttömmande fakta. Kanske är de vårdpersonal som läser instruktioner eller passionerade seglare sedan 40 år. De kan mycket om sitt ämne.

De här läsarna behöver också få sitt för att vara nöjda. Och nöjda är de inte förrän de vet vad en rekommendation grundar sig i, varför de ska göra på ett visst sätt. De vill gå till botten med saker och ting. De stannar gärna länge och söker sig, utan att knorra, djupt ner i informationen som du erbjuder. De återkommer gärna till din webbplats om de lär sig att lita på den.

Tänk så här för att ge de redan insatta det de behöver:

  1. Våga vara utförlig – var inte rädd för detaljer.
  2. Jobba med strukturen och framhäv logiken.
  3. Använd ett enkelt språk, även för experterna.

Våga vara utförlig – var inte rädd för detaljer

Våga skriva mycket och fördjupad information. Men inte på förstasidan, och kanske inte heller på nästa nivå. Om du har relevant, utförlig information, skapa sidor för den. De insatta söker sig gärna vidare, ner i siddjupet, i strukturen. De orkar leta.

De här läsarna klarar resonerande, problematiserande information. Tänk att de redan kan allt om hur man kryssar och angör en brygga. De vill läsa om hur de bäst trimmar ett lösfotat segel i olika vindar. Men den infon ska förstås inte vara det första en läsare möter på segelsällskapets startsida.

När de väl är framme på en sida med fördjupad information är det bra att signalera tydligt att det är just det: fördjupad information. Använd till exempel metatext: ”Här redovisar vi alla resultat och analyser av undersökningen”. Du kan också bekräfta läsaren med en rubrik som signalerar att sidan innehåller information för de insatta: ”Riskvärdering via FRAX”.

För de insatta läsarna är det extremt viktigt att innehållet är korrekt och relevant. Faktagranska noga och länka vidare till författningar, rapporter och forskning.

Jobba med strukturen och framhäv logiken

En logisk struktur är lika viktig på alla webbsidor. På fördjupande sidor med mycket text behöver du dela upp informationen med tydliga mellanrubriker (som vi skrev om i vårt förra inlägg). Men det finns också mycket annat du kan göra för att de redan insatta ska bli ännu mer intresserade.

Ett exempel är att tydligt markera vad som är nytt inom ämnet. Det är ju extra spännande för dem som redan kan grunderna. Här kan du grotta ner dig ordentligt och låta läsarna riktigt frossa i detaljer om nya material, metoder eller forskningsrön.

Du kan också utnyttja möjligheterna med en innehållsförteckning i flera nivåer. Då ser den noggranna att det finns ordentligt med fördjupning.

Exempel – innehållsförteckning i flera nivåer

Skärmdump från kommande webbplats framtagen i samarbetet med Soleil IT på uppdrag av Region Stockholm-Gotland.

Använd ett enkelt språk, även för experterna

Ingen behöver krångligt språk – inte heller experterna. Även för dem kan informationen vara ny, och språket ska inte stå i vägen för innehållet. Ett exempel är meningsbyggnaden. Att vara expert på segling innebär inte att vara expert på att läsa långa och komplicerade meningar.

Snåla inte med sambandsord. Läsarna är intresserade av att lära sig mer – om de måste gissa sig till hur meningarna hänger ihop tröttnar de snabbt. Och sidan förlorar i trovärdighet.

Däremot kan du vara sparsam med förklaringar direkt i texten. Tänk särskilt på termerna, fackuttrycken. Dina läsare känner dem sedan tidigare. Flytta förklaringarna till en ordlista i stället, så står de inte i vägen i texten.

Med andra ord: Gör det lätt att läsa även det fördjupade innehållet. Det tjänar både din webbplats och läsarna på.

Nu har du fått tre råd om hur du skapar bra innehåll för de redan insatta. Sista delen i bloggserien handlar om hur du anpassar dina webbsidor för de som behöver lättläst.

Nyfiken på Språkkonsulterna?

Prenumerera på Språkkonsulternas språkbrev och lär dig mer om språk och kommunikation.

Läs om Språkkonsulternas tjänster. Om du beställer under 2020 får du 10 procents rabatt på ordinarie pris. Tala om när du beställer att du har läst vår blogg.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Boka en anpassad demo

Vill du att vi kontaktar dig för en demo av SiteVision? Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna.

Blogginlägget är skrivet av

De senaste blogginläggen