SiteVision-bloggen

Publicerat: 2020-10-13

en bloggserie i samarbete med Språkkonsulterna

Alla dina målgrupper del 3: Underlätta för de som behöver lättläst

Vet du vem du skriver dina webbtexter för? Förmodligen många olika målgrupper med olika behov. En del användare är otåliga och vill ha snabba svar. Andra vill ha fördjupning. Somliga upplever hinder för sin läsning och behöver lättlästa texter.

I vår bloggserie visar vi hur du kan anpassa dina webbtexter så att alla lättare tar dem till sig. I den här tredje delen skriver vi om de som behöver lättlästa texter. Del 1 handlade om att ge snabba svar till de otåliga och del 2 om att fördjupa för de redan insatta.

Bild för blogg tre – Underlätta för de som behöver lättläst

Det är fler som behöver lättlästa texter än vad många tror. Det kan vara personer som har en funktionsnedsättning, till exempel autism eller dyslexi, men det kan också vara personer utan specifika lässvårigheter. De kanske bara är stressade just när de besöker din webbplats och därför har svårt att koncentrera sig. Andra exempel är personer som är ovana att läsa på svenska.

Alla de här läsarna kan behöva lättläst information. De har mycket gemensamt med de otåliga läsarna, men de behöver ofta extra hjälp att komma in i texten. De kan dessutom vara både intresserade och insatta, men ändå ha svårt att ta in mycket text åt gången.

Här är tre råd som underlättar för de som behöver lättläst:

  1. Skriv enkla inledande sammanfattningar.
  2. Skriv ut kontaktuppgifter tidigt och tydligt.
  3. Undersök vad dina läsare behöver.

Skriv enkla inledande sammanfattningar

Om du sammanfattar det viktigaste först i texten, med enkelt språk, så underlättar du för alla. Utgå från att många läsare faktiskt bara läser början av texten. De kan inte få allt där, men de kan få det viktigaste. Tänk på att skriva korta, enkla meningar och använda vardagliga ord. Fördjupning och mer avancerat språk kan komma senare.

I webbtexter fungerar ofta ingressen som en sådan sammanfattande inledning. En webbplats som har många tydliga och lättlästa ingresser är Vårdguiden 1177. Ett exempel:

Exempel – inledning 1177

Här får läsaren veta det viktigaste på en gång. Ingressen betonar att du kan behöva dricka trots att du inte känner dig törstig – läsaren behöver inte läsa hela texten för att få det budskapet.

Ingresser är ofta korta. Ibland räcker två meningar, men ibland kan hela texten tjäna på att inledningen är lite längre. Fundera på om du kan lägga till ett par meningar för att få plats med det som är viktigt för läsaren. Ett exempel är att skriva att ”tjänsten är gratis för alla i kommunen” redan i ingressen, i stället för i sista stycket.

Skriv ut kontaktuppgifter tidigt och tydligt

Hur enkel text du än skriver, så kommer vissa läsare att behöva personlig kontakt för att förstå viktigt innehåll. Göm inte undan kontaktuppgifterna! Skriv tvärtom ut dem väl synligt på sidan, gärna i början av texten.

Ta med alla uppgifter som kan underlätta för läsarna:

  • e-post
  • telefonnummer
  • namn på en ansvarig person, personens funktion och vad avdelningen heter.

Undersök vad dina läsare behöver

Lägg tid på att undersöka vad webbplatsens besökare faktiskt behöver. Du kan undersöka både innan du lanserar en webbplats och som en del av utvecklingsarbetet. Det ger många aha‑upplevelser att lyssna på alla sorters synpunkter, stora som små.

Om du ger läsarna vad de behöver, på ett lättillgängligt sätt, så kommer de att lita på din webbplats och använda den på rätt sätt. En användarvänlig webbplats sparar tid, eftersom färre måste ta kontakt för att förstå.

Funktionsrätt Göteborg har jobbat mycket med att ta reda på vad som underlättar för de som ska använda deras nya tjänst Klaga på stan. De har använt olika referensgrupper och experter, bland andra Språkkonsulterna.

Exempel – klagapastan.se

Ett exempel från klagapastan.se. Webbplatsen har både enkla, korta inledningar och fördjupande texter.

Formulär är ofta svåra att fylla i för personer som behöver lättläst. Klaga på stan testade flera versioner innan de kom fram till sina nuvarande formulär. I dem leds läsaren genom fyra steg. Det finns dessutom möjlighet att tala in sitt meddelande, att få texten uppläst och att skriva ut – viktiga komplement för många som har svårt att läsa webbtexter.

Det här var sista delen i Språkkonsulternas bloggserie om att skriva för olika läsare. Vi hoppas att du får nytta av våra tips när du skriver för alla dina målgrupper på din webbplats.

Nyfiken på Språkkonsulterna?

Prenumerera på Språkkonsulternas språkbrev och lär dig mer om språk och kommunikation.

Läs om Språkkonsulternas tjänster. Om du beställer under 2020 får du 10 procents rabatt på ordinarie pris. Tala om när du beställer att du har läst vår blogg.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar


Boka en anpassad demo

Vill du att vi kontaktar dig för en demo av SiteVision? Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna.

Blogginlägget är skrivet av

De senaste blogginläggen