SiteVision-bloggen

Publicerat:

Vi har läst rapporten ”Hur mår Sveriges webbplatser” – SiteVision toppar igen!

Web Service Award har släppt sin årliga rapport ”Hur mår Sveriges webbplatser” och givetvis har vi läst den med ett brinnande intresse! Det är trots allt spännande läsning när WSA, som oberoende aktör, ställt frågor till webbansvariga runt om i landet. Vad tycker ni egentligen?

Tyck till-modulen i SiteVsision Marketplace

Sedan 2006 har Web Service Award genomfört trendundersökningen ”Hur mår Sveriges webbplatser” där syftet med rapporten är att utreda hur webbplatsansvariga upplever sin arbetssituation och kvaliteten på sina webbplatser. Vi tar givetvis rapporten på absolut största allvar då den sammanställer vad ni tycker runt om i landet. Det finns många lärdomar, för såväl oss som er, att dra av innehållet i rapporten.

Covid-19 sätter käppar i hjulen

Återkommande går det även i år utläsa att många brottas med syfte och mätbara mål kopplat till sina webbplatser. Detta samtidigt som värdet på webbplatsen ansetts öka och antalet besök visar en uppåtgående trend. Många vittnar om att Covid-19 satt käppar i hjulen för nya omtag med webben och större arbeten skjuts på framtiden. Förra årets rapport lovade stora omtag, där vi i årets sammanställning istället noterar att ett av fyra inplanerade förändringsarbeten fryst inne i pandemins skugga. Coronapandemin har förstås också påverkat innehållet på webbplatserna i stor utsträckning.

Sveriges mest omtyckta CMS och våra supporthjältar

Vi kan inte lyfta rapporten utan att också kasta ljus på att SiteVision än en gång toppar listan som det mest omtyckta CMS-verktyget. Vi bibehåller positionen som det mest uppskattade verktyget där kundnöjdheten ligger på svindlande 97%. Dessutom når vårt supportgäng toppsiffror när det kommer till hur ni som användare upplever de olika cms-plattformarnas support. Supportgängets kundnöjdhet ligger på 92%, en bra bit över konkurrenterna. Så kul!

Vidare avslöjar rapporten också en trend vi noterat över tid. Att kommunikations­avdelningar börjar ta större ansvar för webbplatsen, centraliserad kommunikation tar plats i större utsträckning. Det beror förvisso mycket på organisationernas storlek, där riktigt stora organisationer fortfarande har ansvaret desto mer utspritt, vilket i sig inte är så konstigt.

Rapporten innehåller många konkreta tips och matnyttig information! Passa därför på att hämta hem rapporten och läs den du med.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar