Vit logotyp Sitevision
Vit ikon för meny.
Vit logotyp Sitevision

blogg

Publicerat:

en bloggserie i samarbete med Språkkonsulterna

Vilka är välkomna till er webb? Del 1: Starta processen genom att kartlägga nuläget

Anta att du är webbredaktör i din organisation, och att ditt uppdrag är att nå fram till så många olika läsare som möjligt. Din organisation vill självklart inte att någon besökare ska känna sig bortglömd, osynliggjord eller diskriminerad när de kommer till webbplatsen. Men hur göra? Och vilka fallgropar finns det?

I den här bloggserien i tre delar får du bekanta dig med Språkkonsulternas sätt att arbeta med språket för att skapa webbplatser som motverkar diskriminering och främjar inkludering. Det handlar förstås om att följa diskrimineringslagen – men inte bara. Med inkluderande texter blir webbplatsen mer välkomnande för fler, vilket leder till bättre demokrati och bättre affärer.

Vi föreslår ett arbetssätt i tre steg: kartlägg, utmana och skriv. I det här första inlägget berättar vi hur du kan kartlägga organisationens texter för att hitta möjliga problem. Del 2 kommer att handla om hur ni kan utmana er själva och era texter. I del 3 ger vi råd om hur ni kan arbeta med språket som verktyg.

Första delen i Språkkonsulternas bloggserie om inkluderande texter

Del 1. Starta processen genom att kartlägga nuläget

Det finns tyvärr inget enkelt recept för att garantera att webbplatsen blir helt inkluderande. I stället handlar det om att sätta i gång en process som ifrågasätter invanda föreställningar om människor och deras liv. Målet med processen är att skapa ett levande förhållningssätt till de här frågorna. Det kan kännas stort och abstrakt innan ni har börjat, så börja gärna i liten skala. Ta en fråga i taget, jobba metodiskt. För varje enskild människa som känner sig inkluderad i er kommunikation så har ni vunnit en läsare – och en seger mot diskrimineringen i samhället!

Börja processen med att ställa tre frågor:

  • 1. Vilka är det ni vill inkludera i er kommunikation?
  • 2. Vilka syns på webbplatsen i nuläget?
  • 3. Vilka inkluderas i webbplatsens ”vi”?

Fundera på om de svar som ni kommer fram till är inkluderande nog. Speglar de verkligheten?

1. Vilka är det ni vill inkludera i er kommunikation?

Fundera först och främst över vilka det är ni skriver för och vad ni vill att de ska göra. Fungerar det bra i dagsläget? Blir era tänkta målgrupper intresserade och engagerade i er verksamhet? Kan de förstå, ta till sig och genomföra det som är syftet med er webbplats?

Finns det fler målgrupper som ni skulle vilja nå ut till eller skapa delaktighet hos? Chanserna att lyckas med det ökar betydligt om de grupperna känner igen sig i det ni kommunicerar.

2. Vilka syns på er webbplats?

Nästa steg i kartläggningen är att helt enkelt räkna. Räkna vilka människor ni beskriver i bilder, exempel, intervjuer och personporträtt:

  • – Hur många kvinnor och hur många män?
  • – Hur många barn och hur många äldre personer?
  • – Har alla samma etnicitet?
  • – Finns det personer med olika funktionsförmågor?

Skulle det kunna vara fler som syns? Ni vill ju inte riskera att stöta bort eller missa någon målgrupp som är relevant eller intressant för er kommunikation.

3. Vilka ingår i ert ”vi”?

I steg tre ska ni fundera över vilka som inkluderas när det står vi på webbplatsen, och vilka som exkluderas? Förutsätt inte att den som läser är på ett visst sätt, till exempel heterosexuell, i en viss ålder och med en viss ekonomisk standard. Utgå inte från att alla firar jul, har råd att åka på semester eller lever med två föräldrar. Börja med att reflektera över din egen utgångspunkt och tänk att den som läser dina texter kanske inte lever på samma sätt som du.

Undvik att dela in människor i kategorier

Om du kommer fram till att webbplatsen ofta anger människors kön, bakgrund, funktionssätt och ålder kan du vara något på spåren. Fråga dig om det verkligen är relevant att dela in människor i kategorier på det sättet. Det kanske till och med motverkar webbplatsens syfte att locka så många som möjligt, oavsett om du jobbar i en offentlig organisation eller i en kommersiell.

Ett av de vanligaste exemplen på detta är när vi skriver damfotboll eller tjejband, trots att könet inte betyder något i de sammanhang som det beskrivs. Genom att skriva tjejband när tjejer spelar tillsammans, men bara band när det är killar som musicerar ihop har vi bekräftat att det är killarna som är normen och tjejerna som är undantaget.

Kartlägg webbplatsen tillsammans

Det kan kännas stort och krångligt att påbörja en utredning om inkluderande kommunikation. Det ÄR stort och krångligt, men det kan också vara väldigt upplyftande. Börja enkelt och litet, med den första frågan, och utan att försöka lösa problemen. Prata med dina kollegor och be att de tittar på texterna utifrån sina erfarenheter och upplevelser. Förmodligen representerar ni tillsammans flera av de grupper som förekommer i samhället. Tillsammans kan ni komma fram till vilka fler ni behöver släppa in på er webbplats, så att fler känner sig välkomna!

Nu har du fått råd om hur kan kartlägga din webbplats. Nästa del i bloggserien handlar om hur du kan gå ett steg längre och utmana dig själv och dina texter för att inte bara motverka diskriminering utan också främja inkludering.

Del 2. Bjud in flera – visa en bättre värld!

Del 3. Tips för att skriva inkluderande texter

Nyfiken på Språkkonsulterna?

Prenumerera på Språkkonsulternas språkbrev och lär dig mer om språk och kommunikation.

Läs om Språkkonsulternas tjänster. Om du beställer under 2021 får du 10 procents rabatt på ordinarie pris. Tala om när du beställer att du har läst vår blogg.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Boka en anpassad demo

    Vill du att vi kontaktar dig för en demo av Sitevision utifrån dina behov?
    Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna. Fyll i ett enkelt formulär, så kontaktar vi dig. Helt utan förbindelser.


    Förstå grunderna i Sitevision

    En personlig kontakt med kunskap om ditt område

    Svar på dina frågor

    En demo utifrån dina behov

    Du kan också alltid kontakta oss på telefon: 019-17 30 30

    De senaste blogginläggen

    Kontakta oss

    Sitevision
    Drottninggatan 18A
    702 10 Örebro

    Info: 019-17 30 30
    Support: 019-17 30 39

    Boka en demo

    Upptäck alla möjligheter med Sitevision genom en demo utifrån dina behov.

    FÖLJ OSS

    Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev

    Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

    Vit logotyp Sitevision

    Sitevision AB är ett svenskt produktföretag som fokuserar på att utveckla webbpubliceringsverktyget Sitevision.

    Vit ikon för att stänga

    Vi visar gärna

    Det bästa sättet att lära känna Sitevision är genom en demo. Vi tar gärna tid för dig och visar hur det fungerar och alla möjligheter med vår produkt.