Vit logotyp Sitevision
Vit ikon för meny.
Vit logotyp Sitevision

blogg

Publicerat:

en bloggserie i samarbete med Språkkonsulterna

Vilka är välkomna till er webb? Del 2: Bjud in flera – visa en bättre värld!

Anta att du är webbredaktör i din organisation, och att ditt uppdrag är att nå fram till så många olika läsare som möjligt. Din organisation vill självklart inte att någon besökare ska känna sig bortglömd, osynliggjord eller diskriminerad när de kommer till webbplatsen. Men hur göra? Och vilka fallgropar finns det?

I den här bloggserien i tre delar får du bekanta dig med Språkkonsulternas sätt att arbeta med språket för att skapa webbplatser som motverkar diskriminering och främjar inkludering. Det handlar förstås om att följa diskrimineringslagen – men inte bara. Med inkluderande texter blir webbplatsen mer välkomnande för fler, vilket leder till bättre demokrati och bättre affärer. Vi föreslår ett arbetssätt i tre steg: kartlägg, utmana och skriv.

Denna del 2 i serien handla om hur ni kan utmana er själva och era texter. Den bygger vidare på del 1 där vi berättar hur du kan kartlägga dina texter. I del 3 ger vi råd om hur ni kan arbeta med språket som verktyg.

Andra delen i Språkkonsulternas bloggserie om inkluderande texter

Del 2. Bjud in flera – visa en bättre värld!

När du och dina kollegor börjar kartlägga webbplatsens innehåll, så kommer ni antagligen att hitta luckor att fylla. Er webbplats speglar troligtvis era egna värderingar och levnadsförhållanden och nu är det dags att vidga perspektiven. Genom att inkludera flera människor i era texter och bilder på ett nyanserat sätt visar ni att en mer jämlik värld är möjlig.

Utmana de normer som kom fram när ni undersökte er webbplats. Låt beskrivningar, bilder och exempel visa vad som är möjligt, i stället för hur det ”oftast” är.

Visa mångfald för att motverka stereotyper

Prova att låta män synas i sammanhang som rör barn eller matlagning, och låt kvinnor synas i sammanhang som handlar om byggarbete eller chefskap. Det är ett sätt att ifrågasätta stereotypa föreställningar om vad kvinnor och män förväntas göra.

Stereotyper bidrar till att upprätthålla orättvisor och fördomar, medan nya perspektiv och vinklar kan vidga våra föreställningar om vad som är möjligt. Granska webbplatsen med kritiska ögon för att upptäcka hur du beskriver människor, vilka egenskaper de tillskrivs, vilka som är aktiva och passiva, vilka som har makt och vilka som är undantag – gör allt för att undvika stereotyper.

Vänd på perspektivet för att få syn på normer

Ett annat sätt att utmana sig själv och sina egna föreställningar är att vända på perspektiven. Testa din text för att se vad som händer om du beskriver det som är ovanligt eller avvikande som om det vore normen.

Fråga dig till exempel: Vad händer om jag beskriver ett område som svensktätt i stället för invandrartätt på samma sätt? Hur skulle din text bli om regnbågsfamiljen var norm i stället för den heterosexuella kärnfamiljen?

När du vänder på perspektivet kan det bli lättare att se på problemet i ett nytt ljus. Vad händer till exempel med bristen på jämställdhet mellan män och kvinnor om vi presenterar statisk på motsatt sätt? Här kommer ett exempel:

”Kvinnors löner är lägre bland annat för att de tar ut 80 procent av föräldraledigheten.”

Det här är ett väldigt vanligt sätt att formulera inkomstskillnader. Eftersom det är kvinnorna och deras löner som är i fokus i den här meningen så hamnar ansvaret underförstått på dem. Det framstår som att det är kvinnornas ansvar att lösa ett komplext samhällsfenomen som många fler måste vara delaktiga i att lösa. Prova att i stället skriva så här:

”Mäns löner är högre bland annat för att de tar ut 20 procent av föräldraledigheten.”

Om vi väljer att vända på steken och beskriva problemet från ett annat håll så kanske vi kan jobba med förändring på nya sätt?

Kombinera olika perspektiv

Det kan vara svårt att hålla flera perspektiv levande samtidigt på webbplatsen, men det är nödvändigt för att undvika att skildra människor enkelspårigt. Tänk tanken att en kvinna kan vara både utrikes född, ha en funktionsnedsättning och sitta i kommunfullmäktige. En person med könsöverskridande uttryck kan också vara förälder och tränare för ett basketlag.

Tänk på det när ni väljer exempel och illustrerar era texter med bilder. Visa på en bättre värld med fler möjligheter för flera människor.

Inkludera utan att markera

Visa alla människor i alla typer av sammanhang, så att de inte bara ses som representanter för en viss grupp och pekas ut som ”de andra”. Skriv till exempel inte bara om samkönade relationer när det handlar om Prideveckan utan låt ett homosexuellt par få vara en självklar del av exempelvis friluftsliv, äldreomsorg eller helt andra områden. Det kan ni lösa genom att skriva exempel, göra intervjuer eller visa bilder.

Gör det till en självklarhet att exempelvis rikta information om tillgängliga vandringsleder till alla i stället för att hänvisa personer med fysiska funktionsnedsättningar till en egen sida eller rubrik. Låt mångfalden bli en naturlig del av kommunikationen.

Nu har du förhoppningsvis blivit lite utmanad, och sugen på att bjuda in fler till webbplatsen. I del 3 i bloggserien kan du läsa om hur du kan använda språket och texterna för att göra det. Vill du ta ett steg tillbaka igen och reflektera mer? Det kan vara klokt. Läs då del 1 av bloggserien.

Del 1. Starta processen genom att kartlägga nuläget

Del 3. Tips för att skriva inkluderande texter

Nyfiken på Språkkonsulterna?

Prenumerera på Språkkonsulternas språkbrev och lär dig mer om språk och kommunikation.

Läs om Språkkonsulternas tjänster. Om du beställer under 2021 får du 10 procents rabatt på ordinarie pris. Tala om när du beställer att du har läst vår blogg.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Boka en anpassad demo

    Vill du att vi kontaktar dig för en demo av Sitevision utifrån dina behov?
    Oavsett om du är ny eller redan existerande kund, hjälper vi dig gärna. Fyll i ett enkelt formulär, så kontaktar vi dig. Helt utan förbindelser.


    Förstå grunderna i Sitevision

    En personlig kontakt med kunskap om ditt område

    Svar på dina frågor

    En demo utifrån dina behov

    Du kan också alltid kontakta oss på telefon: 019-17 30 30

    De senaste blogginläggen

    Kontakta oss

    Sitevision
    Drottninggatan 18A
    702 10 Örebro

    Info: 019-17 30 30
    Support: 019-17 30 39

    Boka en demo

    Upptäck alla möjligheter med Sitevision genom en demo utifrån dina behov.

    FÖLJ OSS

    Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev

    Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

    Vit logotyp Sitevision

    Sitevision AB är ett svenskt produktföretag som fokuserar på att utveckla webbpubliceringsverktyget Sitevision.

    Vit ikon för att stänga

    Vi visar gärna

    Det bästa sättet att lära känna Sitevision är genom en demo. Vi tar gärna tid för dig och visar hur det fungerar och alla möjligheter med vår produkt.