Blogg

Sökordsanalys: Så väljer du rätt sökord att ranka på

SEO står för “sökmotoroptimering”, eller “search engine optimization” som det kallas på engelska. Enkelt uttryckt handlar det om att optimera en sidas synlighet i sökmotorer som Google, Bing med flera. Ju bättre synlighet dina sidor har i sökresultaten, desto mer sannolikt att personer klickar sig in på din sida och tar del av det du har att erbjuda.

En grundläggande nyckel till att öka synligheten i sökresultaten är att göra en så kallad sökordsanalys. Syftet med en sökordsanalys är att förstå vilka söktermer som personer använder i sökmotorer för att hitta dina produkter, tjänster och ditt innehåll. Efter det kan du analysera, jämföra och prioritera vilka sökord din hemsida ska försöka ranka på.

Låt oss kolla på några faktorer som kan hjälpa dig att välja rätt sökord.

Sökmotoroptimering del 1 – en bloggserie i samarbete med Piktiv

1. Sökordsvolym

När du väljer vilka sökord som du ska ranka på är det viktigt att kolla vilka volymer de sökord har. Att ranka etta på ett sökord utan meningsfulla volymer gör ingen nytta. Därför vill du förstås säkerställa att antalet sökningar är tillräckligt högt.

Med hjälp av verktyg som exempelvis SEMrush Länk till annan webbplats. kan du enkelt ta fram estimat på det genomsnittliga antalet sökningar per månad på de sökord du identifierat. Om sökordsvolymen lever upp till dina krav är det dags att undersöka konkurrensen.

2. Konkurrens

Konkurrensen handlar om hur svårt det är att ranka organiskt på ditt utvalda sökord. Sökordets konkurrens beror till stor del på marknad, nisch och hur populärt det är.

Att göra en bedömning av konkurrensen kan spara tid och resurser i det långa loppet. Om du försöker ranka på ett sökord med hög konkurrens kan det ta lång tid och mycket arbete. Ett sökord med låg konkurrens är det å andra sidan mer troligt att du lyckas ranka snabbare på.

Det finns flera verktyg, som till exempel SEMrush Länk till annan webbplats., som erbjuder uppskattningar av svårighetsgraden för att ranka på sökord. Med hjälp av uppskattningarna kan du enklare bedöma vilka sökord du bör prioritera.

3. Trend

En annan faktor som kan vara bra att utvärdera är hur ett sökord trendar i popularitet. Genom att överväga sökordets trend kan du bedöma om och när det kan vara lämpligt att ranka på ett sökord.

Graf SEO trenderFörstora bilden

Intresse för sökordet “julklapp”.

Vanligtvis finns det säsongsbaserade sökord vars volym varierar beroende på säsong. Det kan till exempel vara sökord relaterat till jul eller nyår som av naturliga skäl kommer att ha högre volymer runt de tiderna.

I andra fall kan det finnas sökord som har mer ihållande trender och det kan vara en indikation på både avtagande och stigande intresse. Gör då en bedömning om du tror att trenden kommer att hålla i sig eller om det är en tillfällig upp- eller nedgång.

4. Relevans

Självklart vill du ranka så högt som möjligt på sökord, men det gäller också att ranka på rätt sökord. När du väljer vilka sökord du vill satsa på är det därför viktigt att utgå från vilken relevans de har för ditt företag och den marknad du är verksam inom.

Låt säga att du driver en mäklarbyrå. Av naturliga skäl kommer du att vilja ranka på sökord som till exempel “bostadsförsäljning” och “sälja bostad”. Å andra sidan är det antagligen inte lika relevant att ranka på bredare sökord som “hus” eller “lägenhet”.

Innehållet på din sida måste alltid matcha sökordets intention för att ranka högt. Google värdesätter nämligen relevans. Därför är det avgörande att innehållet svarar på den intention som ligger bakom sökordet. Din mäklarbyrå ska alltså skapa innehåll om att “sälja bostad”.

Sammanfattning

Som tumregel ska ett genomtänkt sökord ha en kombination av hög volym och relevans samt låg konkurrens. Trenden får gärna vara positiv eller stabil, men det viktiga är snarare att det inte är ett tillfälligt intresse som drastiskt minskar eller som kommer att fortsätta nedåt.

Lyckas du hitta sökord som följer ovanstående riktlinjer har du de grundläggande förutsättningarna för att skapa riktat innehåll som engagerar läsaren och i slutändan leder till fler konverteringar.

När du sammanställt och valt ut de sökord som uppfyller dina kriterier är det smart att göra en prioritering av vilka som du tror webben har störst potential och möjlighet att ranka på. Därefter är det dags för nästa steg – skapa riktat innehåll och så kallad on-page SEO. Mer om det i nästa blogginlägg!

Vill du få notis om del två?

Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev så får du regelbundna tips som gör ditt jobb med webben smartare och smidigare. Ses i inkorgen 👋

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev