SiteVision-bloggen

Publicerat: 2014-08-12

Hur mycket ska din webbplats tåla under en kris?

Det är nog inte många som lyckats undgå skogsbranden som fortfarande härjar i Västmanland. Under en sådan händelse går givetvis en stor del av arbetet ut på att släcka själva branden - men det pågår också massiva informations- och kommunikationsinsatser. Kriser av den här magnituden ställer, 2014, helt nya krav på kommuner och myndigheter och branden har satt sina spår - även i den digitala kommunikationen där webbplatserna kraschar...

Under händelsen har både Länsstyrelsen Västmanland och Norbergs kommun fått stora problem med driften av sina webbplatser, vilket gör att de istället fått förlita sig på andra kanaler, bland annat sociala medier, för att nå ut med information till sina invånare.

I fallet med Länsstyrelsen var problemen med webbplatsen så stora att de fick flytta all nyhetsuppdatering kring branden till MSB:s webbplats för krisinformation.

Den uppmärksamme kan ha noterat att man kom till norberg.sitevision.se när man knappade in adressen norberg.se. När Norbergs kommun fick problem med driften av deras webbplats (i ett annat publiceringsverktyg) tog vi kontakt med dem och erbjöd oss att donera och hjälpa till med en tillfällig kriswebb i SiteVision Cloud, som erbjuder i princip obegränsad prestanda. Och så fick det bli! Det gick fort men webbplatsen skulle bara fungera och det viktiga var att det snabbt fanns uppdaterad information och att den gick att nå via huvuddomänen norberg.se. Med sociala medier kommer man långt, men det finns ingen viktigare kanal att upprätthålla under kris, än den egna webbplatsen och dess domän.

Behöver du verkligen en kriswebb?

En diskussion som fortfarande pågår i branschen är hur mycket trafik en kommun- eller myndighetswebb egentligen ska behöva tåla. Det enkla svaret är; så mycket det krävs.

Har du egen drift av dina webbplatser är det givetvis inte helt enkelt att ha obegränsad kapacitet. Det blir en fråga om bandbredd, serverkapacitet och inte minst pengar. För mindre kommuner är det inte möjligt att tillhandahålla den kapaciteteten inhouse. Men branden i Västmanland har visat att vad som helst kan hända, oavsett hur stor eller liten kommun eller myndighet man är.

Ställ krav på dina leverantörer!

Våra kunder som använder SiteVision Cloud för sina webbplatser har alltid den kapaciteten som vi erbjöd Norbergs kommun. Det vill säga i princip obegränsad prestanda som klarar miljoner sidvisningar varje dag. Det är något som alla webbansvariga behöver ställa som krav på sina leverantörer av webbpubliceringsverktyg och drift av webbplats.

Givetvis bör du ha en beredskapsplan om det otänkbara händer. Men kommuner och myndigheter, oavsett om de är stora eller små, ska egentligen inte behöva ha en särskild kriswebb. Och kanaler som Facebook och Twitter (och andra kanaler som kan vara relevanta) anser jag ska användas, men de får inte bli ett substitut.

Den ordinarie webbplatsen innehåller ofta såpass viktig information att den måste fungera i alla lägen. Men för att lyckas upprätthålla sin webbplats i de mest intensiva lägena behöver man titta utanför sina egna väggar.

Däremot så kan man mycket väl anpassa den ordinarie webbplatsens informationsstruktur och design för olika beredskapslägen för att underlätta informationssökandet, men det får bli ett separat blogginlägg om det. Och jag behöver väl knappast nämna hur viktigt det är med webbplatsens laddtid och anpassning för mobila enheter, i synnerhet under kris...

Vad är dina tankar om kriswebb och prestanda? Dela gärna med dig av dina synpunkter i kommentarerna!

Inlägget är skrivet av Petter Knutsson. Fler blogginlägg och nyheter från oss:

Vill du ha nyheter, blogginlägg och erbjudanden bekvämt levererade till din e-postadress? Prenumerera på vårt nyhetsbrev inSite! Fyll i din e‑postadress nedan:

Följ SiteVision: