SiteVision-bloggen

Publicerat: 2015-03-02

Sökmotoroptimera enkelt med SiteVision

7 tips för att ytterligare sökmotoroptimera din webbplats med SiteVision

SiteVision är ett av de ledande publiceringsverktygen för att sökmotoroptimera din webbplats. Men där finns trots allt en del som du kan göra själv för att få din webbplats att prestera ännu bättre i sökresultaten. Här ger vi dig sju tips för att förbättra din sökmotoroptimering (SEO).

Mobilanpassa din webbplats

Merparten av alla SiteVision-webbplatser i dag använder det inbyggda stödet för responsiv webbdesign, 0ch det är viktigt ur ett SEO-perspektiv. Varför? Jo, för att Google den 21 april på riktigt börjar premiera webbplatser som är byggda med just responsiv design. Detta visas också i sökresultatet på mobila enheter, vilket gör att du ökar chansen till ett besök.

Läs mer:The SEO of Responsive Web Design

Notera texten "mobile-friendly" vid mobilanpassade sidor i sökresultatet

Jobba med titeln på dina sidor

Titlarna (title) är en viktig del av sökoptimeringen på din webbplats. SiteVision ger dina sidor en titel automatiskt, enligt principen Sidans namn - Webbplatsens namn. Oftast är det gott nog men du kan optimera den ytterligare. Du kan ändra både mallen för sidtitlar för hela webbplatsen men också titeln för en specifik sida. Tänk på att hålla dina titlar under ca 55 tecken, inklusive webbplatsens namn. Google visar inte mer än så. Av tillgänglighetsskäl bör du också se till att sidans titel/namn överensstämmer med sidans huvudrubrik.

Läs mer om title-taggen

Ett exempel på hur sidans titel visas i sökresultatet

Ett exempel på hur sidans titel visas i sökresultatet

Hitta trasiga länkar på webbplatsen med den inbyggda länkkontrollen

Trasiga länkar gör din webbplats mindre relevant för sökmotorerna. Och det är inte minst ett bekymmer för användarna där trasiga länkar leder till färre antal lyckade besök.

Vilken tur då, att det finns en inbyggd länkkontroll i SiteVision. Är länkkontrollen påslagen på webbplatsen sker automatiskt en länkkontroll av alla interna och externa länkar varje gång en redaktör publicerar en sida. Och det fina är att du som webbansvarig kan välja att schemalägga den eller köra den manuellt på hela eller delar av webbplatsen.

Du kan schemalägga länkkontrollen eller köra den manuellt när du vill.

Du kan schemalägga länkkontrollen eller köra den manuellt när du vill.

Publicera färre dokument

Jag vet, det kan vara lockande att ladda upp det där PDF-dokumentet istället för att lägga texten direkt på en sida men försök att endast använda dokument när du verkligen behöver det.

Gör dokumenten till webbsidor istället så driver du mer trafik till din webbplats. Dessutom gör du dina besökare en tjänst. Det finns givetvis flera fall där dokument krävs, eller kanske rentav är en fördel. Se då till att det är optimerade PDF-filer så långt det är möjligt med innehåll av bra kvalité och en god dokumentstruktur.

Läs mer:Åtta tips för att göra dina PDF-filer SEO-vänliga

Se till att du har rätt struktur på ditt innehåll

På din webbplats har du formatmallar som huvudrubrik, underrubrik, mellanrubrik eller vad du själv kallar dem. Utöver att de förmodligen skiljer sig i utseende har de också olika vikt hos sökmotorerna. En sidrubrik/huvudrubrik/Rubrik 1 tolkas som betydligt viktigare av sökmotorerna än t.ex. mellanrubrik.

SiteVision har en inbyggd tillgänglighetskontroll. Den funktionen, tillsammans med länkkontrollen kunde lika gärna kunnat kallas för en form av sökoptimeringskontroll, eftersom tillgänglighet och sökoptimering i de flesta fall går hand i hand.

Tillgänglighetskontrollen kontrollerar att din sida har rätt struktur på innehållet - alltså att dina rubriker ligger i rätt ordning. Dina mallar är med största sannolikhet korrekta - men utmed vägen kan redaktörer ha lagt in en annan ordning på rubrikerna.

Läs mer om alla inbyggda kvalitetskontroller på vår hjälpwebb

Aktivera webbkarta (sitemaps)

SiteVision har inbyggt stöd för webbkartor (sitemaps.xml). Det är en liten textfil som är till för att tala om för sökmotorer vad som är förändrat på webbplatsen sedan senast och vad som behöver indexeras om. När du har aktiverat din sitemap är det en bra idé att tala om för Google att den finns. Det gör du med hjälp av Google Webmaster Tools (ett måste för dig som webbplatsägare, men det återkommer jag till i ett kommande blogginlägg).

Läs mer om sitemaps i SiteVision på vår hjälpwebb

Skapa relevant innehåll

Det behöver knappast sägas men jag tar med det i alla fall. Sökmotorernas spindlar är rätt rastlösa av sig och blir dessutom allt smartare. De gillar inte långa, krångliga texter helt enkelt. Och det gör förmodligen inte dina besökare heller.

Håll ditt innehåll kortfattat, relevant och lättläst för dina besökare - så optimerar du "automatiskt" webbplatsen för sökmotorer.

Keywords och description då?

Keywords (eller nyckelord) användes tidigare för att ge innehållet synonymer eller nyckelord men de har ingen eller mycket lite betydelse hos sökmotorerna i dag.

Description (eller beskrivning) har inte heller någon inverkan på hur din webbplats rankas i sökresultaten. Däremot påverkar det hur dina träffar ser ut i sökresultatet. Du bör se över hur träffarna ser ut för dina viktigaste sidor. Det kan faktiskt göra skillnad på om användaren klickar på sökträffen eller ej.

Dessutom är det vanligt att tjänster som Facebook använder description-taggen (och titeln) när du delar ditt innehåll. Har du inte ändrat description så finns risken att tjänsten tar första bästa texten den kan hitta, vilket inte alltid är så lyckat.

Guide: Så här lägger du till metadatafält i SiteVision

Här visas automatiskt ett utdrag från din sida eller, om din ”description”. Försök att hålla beskrivningarna på under 150-160 tecken.

Här visas automatiskt ett utdrag från din sida eller, om din ”description”. Försök att hålla beskrivningarna på under 150-160 tecken.

Har du något bra sökoptimeringstips? Dela gärna med dig i kommentarerna eller på Twitter med hashtaggen #sitevision.

Inlägget är skrivet av Petter Knutsson. Fler blogginlägg och nyheter från oss:

Vill du ha nyheter, blogginlägg och erbjudanden bekvämt levererade till din e-postadress? Prenumerera på vårt nyhetsbrev inSite! Fyll i din e‑postadress nedan:

Följ SiteVision: