SiteVision-bloggen

Publicerat: 2017-03-03

Sök och du skall finna -sex tips för bättre sök

En orm kan inte blinka. Den ser alltid världen med två öppna ögon. Kanske är det därför den sägs representera visdom och dold, hemlig kunskap. För människan är däremot mycket av världens kunskap dold. Kanske har det att göra med att vi i genomsnitt blinkar 6 sekunder per minut? Kanske är det för att kunskapen ligger väl dold på din webbplats?

Bild på förstoringsglas

De allra flesta webbplatser har idag en intern sökfunktion. Den kan användas både för navigering på webbplatsen och för att söka fram information och innehåll. Många besökare har stor nytta av sökfunktionen. Den är även viktig ur ett tillgänglighetsperspektiv. Undersökningar visar till exempel att besökare med särskilda behov oftare använder sökfunktionen för att navigera, än övriga besökare.

Fnuttar och asterisker

Att resultatet av en sökning är relevant och presenteras på ett lättillgängligt sätt är viktigt. Externa sökmotorer som Google har satt standarden för hur sökfunktionen ska fungera. För mig, som introducerades till internets och sökmotorernas värld under 90-talet, gick en del av datorundervisningen ut på att man skulle lära sig söka på internet. Man tragglade igenom olika sätt att skriva sökfraser. Enkelfnuttar, dubbelfnuttar, asterisker, parenteser. Med lite tur blev resultatet det älskade pojkbandet eller en gullig häst. Idag har sökfrågornas komplexitet flyttat in under skalet. Vi, som ägare av innehållet på webbplatsen, förväntas stå för "fnuttar och asterisker". Vad som är ett bra sökresultat och vilka förväntningar besökaren har på funktionen varierar, både beroende på insitament, roll och tidigare kunskap i ämnet.

Sex konkreta tips för en bättre intern sökfunktion

    • 1. Tänk som besökaren.
      Kliv utanför "butiken" och kika in genom skyltfönstret som om det vore första gången du besökte webbplatsen. Är det lätt att hitta sökfunktionen? Är det lätt att göra en sökning? Presenteras sökresultaten visuellt tydligt? Hur lätt är det att göra en ny sökning om den första inte gav önskat resultat? Får besökaren hjälp med sin sökfråga i form av sökordsförslag och wildcardsökningar?

    • 2. Rubrik och ord.
      För att få bra och relevanta sökresultat måste innehållet vara genomarbetat och relevant. Det finns inga genvägar. Rubriker ska vara korta, koncisa och motsvara sidans innehåll. Ord som besökaren förväntas söka på ska finnas i texten. Ligger rubriknivåerna i rätt ordning?

    • 3. Sökfunktionen kräver arbete och tålamod.
      Rom byggdes inte på en dag och samma sak gäller för den interna sökfunktionen. Sökresultaten måste underhållas kontinuerligt. Har innehållet på webbplatsen förändrats? Har besökarnas sökbeteende förändrats? Hur ser sökstatistiken ut för webbplatsen? Har organisationens uppdrag förändrats så att nya saker ska prioriteras högre än tidigare?

      4. Kill your darlings.
      Var inte rädd för att utesluta sökresultat från sökfunktionen. Innehållet på webbplatsen bör hållas aktuellt, och så även sökresultaten. Är en 4 år gammal skolmatsedel värd den uppmärksamhet den får? Ska verkligen alla bilder i bildarkivet, inklusive exempelvis "dutt i punktlista.png", visas i sökresultatet? Ska pdf-dokument visas i sökresultatet? Ska webbplatsen ha en separat sökfunktion för till exempel bilder?

    • 5. Sortera inte, prioritera.
      Det kan vara frestande att sortera sökresultaten så att den nyaste informationen alltid hamnar överst. Men vad händer då om den mest relevanta informationen i ämnet publicerades för två år, men petas ner av 23 irrelevanta resultat där sökordet nämns i förbigående, på grund av en sortering? Kan vi istället att prioritera enstaka sidor eller artiklar beroende på ett specifikt scenario?

    • 6. Allt är relativt.
      Sökresultaten baseras på rankingpoäng som räknas ut med hjälp av en algoritm. Det är för de flesta av oss en ganska avancerad mattematik. Vad som dock är lite lättare att greppa är att rankningpoängen alltid är relativa varandra. Man kan se det som en prispall där endast ett sökresultat kan vara vinnare, tvåa, trea osv. Att säga att alla sidor i ett sökresultat är "viktigast" gör därför varken till eller från.

    Nyfiken på mer?

    Utbildning

    Vi vet att det inte alltid är så lätt att få ordning på sökfunktionen på webbplatsen. Vi har därför tagit fram en ny utbildning som riktar sig till administratörer och utvecklare i SiteVision. Utbildningen omfattar begrepp inom sök och indexering och växlar mellan teori och praktiska övningar.

     

    Filmad workshop

    Under SiteVisiondagarna 2016 höll jag, tillsammans med Stefan Sager en workshop med namnet "Få resultat med sök". Workshopen filmades så att du kan se den även i efterhand.

     

    Sökpaket

    Du kan göra sökupplevelsen ännu bättre med hjälp av Sökpaket 1 som innehåller ett antal extrafunktioner som stöd för facetter (kategorier i sökresultatet), statistik, integration av externa sökmotorer och mycket mer!

    Vill du ha nyheter, blogginlägg och erbjudanden bekvämt levererade till din e-postadress? Prenumerera på vårt nyhetsbrev inSite! Fyll i din e‑postadress nedan:

    Följ SiteVision:

    Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
    Lämna en kommentar
    Lämna en kommentar