SiteVision-bloggen

Publicerat: 2017-09-25

Faran med ett föråldrat CMS

Var tredje webbplats drivs av ett CMS som är äldre än fem år. Att använda en äldre version av ett publiceringsverktyg är inte att rekommendera – det kan till och med skada din webbplats. Därför vinner du på att alltid jobba i en uppdaterad version.

Föråldrade versioner av publiceringsverktyg för webbplatser skapar flera nackdelar. Trots det drivs en tredjedel av Sveriges hemsidor av CMS som har passerat sitt bäst före-datum. Detta enligt Web Service Awards Trendrapport 2017. Men varför är det ett problem och vilka är fördelarna med att jobba i den senaste versionen av publiceringsverktyget? Det ska vi berätta.

En äldre version har många nackdelar

Att arbeta i en version av ett CMS vars bäst före-datum passerat kan skapa onödig frustration. Systemet fungerar sannolikt inte som det ska eller i den hastighet som du önskar. I det långa loppet kan det därför göra att din arbetstakt saktas ner och du får allt svårare att utföra dina uppgifter problemfritt.

Förutom att din arbetsinsats som webbredaktör påverkas utgör ett föråldrat publicerings­verktyg också en säkerhetsrisk. För en hackare är det mycket lättare att ta sig in i en äldre version än en nyare.

Något annat som kan påverkas är SEO-resultatet. För att uppnå god sökmotoroptimering krävs det nämligen att CMS:ets kodsystem överensstämmer med de krav dagens webbläsare har.

Därför ska du använda en ny version

Företag vinner mycket på att hålla sitt CMS uppdaterat. Förutom att det är bättre ur ett säkerhetsperspektiv blir det också lättare att förändra och bygga ut webbplatsen. En uppdaterad version av systemet kan erbjuda fler funktioner och lösningar än vad en äldre version av samma produkt kan. Det betyder att ni får bättre förutsättningar att möta era målgruppers behov genom att ständigt kunna utveckla webbplatsen.

En ny version av publiceringsverktyget ökar användarvänligheten för CMS:ets användare, vilket kan resultera i en bättre och mer användarvänlig webbplats också för besökaren. Genom att CMS:et blir enklare att använda ökar också möjligheten för att lära upp ny personal vid ett eventuellt personalbyte. Vid användande av en äldre version kan detta annars bli ett större projekt än planerat.

Genom att jämföra tidigare års undersökningar anser Web Service Award att en bra tidslängd för en version av CMS är tre år. Resultat visar att tre år är en form av brytpunkt mellan nöjdhet och missnöjdhet bland användarna. Undersökningen visade också att SiteVision är det företag med flest nöjda kunder, närmare bestämt 93 procent.

 

Inlägget är skrivet av SiteVision AB. Fler blogginlägg och nyheter från oss:

Vill du ha nyheter, blogginlägg och erbjudanden bekvämt levererade till din e-postadress? Prenumerera på vårt nyhetsbrev inSite! Fyll i din e‑postadress nedan:

Följ SiteVision:

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar