SiteVision-bloggen

Publicerat: 2017-12-08

Så lyckas du med A/B-tester

A/B-testning i SiteVision - Testa din webbplats med splittest

Står du i valet och kvalet kring vilken av dina idéer som ska implementeras på webbplatsen? Då kan du vinna mycket på att genomföra ett eller flera A/B-tester.

För att veta hur ni ska utveckla er webbplats är det relevant att använda era besökare när ni ska genomföra en förändring. Detta genom att göra ett eller flera A/B-tester. Det är nämligen ett kraftfullt verktyg för att optimera en webbplats. Enligt WSA:s trendrapport är det i dag endast 21 procent av företagen som tar hjälp av användarna för att kvalitetssäkra webbplatsens innehåll. Men det vill vi råda bot på.

Vad är ett A/B-test?

Ett A/B-test innebär att två versioner av en viss sida eller funktion testas parallellt. Hälften av trafiken kommer ledas till version A, den andra hälften till version B. Ett sådant test kan exempelvis vara ett bra verktyg i designprocessen när en viss navigeringsväg ska bestämmas. Låt oss ge ett exempel:

Tidigare i processen har ni kommit fram till att användaren ska hitta navigeringsfunktionen antingen högst upp på sidan i menyfältet eller i den vänstra spalten. För att undersöka detta skapas två versioner av sidan som ska testas. Hälften av webbplatsens besökare kommer se funktionen högst upp på sidan, medan den andra hälften kommer att hitta den till vänster på skärmen. Genom att analysera två olika utfall med samma syfte kan ni se vilken variant som dragit till sig största antal klick och därmed fungerar bättre än den andra.

Hur ser processen ut?

För att lyckas med A/B-tester bör ni börja med att välja ut de två av era förslag som ni anser är de bästa och testa dessa två mot varandra. Bestäm också antalet gånger som de ska testas, det är viktigt att det finns en plan för när resultatet av testet ska analyseras.

Genom att därefter använda ett testverktyg kommer de olika versionerna slumpas ut till olika besökare. För att undvika att en och samma besökare exponeras för olika varianter placeras en cookie i besökarens webbläsare. När testet är slutfört och har analyserats kan den version som fungerat bäst implementeras och sedan förbättras ytterligare med ett A/B-test lägre fram.

En stor fördel med A/B-tester är att besökarna inte märker att de gör ett test eftersom webbplatsen ligger uppe som vanligt. Samtidigt är det ett strålande sätt att låta sina besökare bestämma hur ett gränssnitt ska utvecklas och formges, och därmed passa deras behov.

4 saker att tänka på:

  • Hur mycket trafik har webbplatsen? Detta kommer styra hur lång tid testet kommer ta. Handlar det om ett litet antal klick per dag kan ett A/B-test ta månader att genomföra.
  • Små förändringar i design ger inte alltid ett synligt resultat eftersom de inte är av stor vikt för besökaren. Prova att tänka större och prova mer synliga förändringar.
  • Testa inte för många saker samtidigt, då blir det svårt att veta vilken del av sajten det är som bidrar till ett bättre resultat.
  • Lägg inte tid på att testa mindre textkorrigeringar. Några enstaka ord kommer inte göra någon synlig skillnad.

Inlägget är skrivet av SiteVision AB. Fler blogginlägg och nyheter från oss:

Vill du ha nyheter, blogginlägg och erbjudanden bekvämt levererade till din e-postadress? Prenumerera på vårt nyhetsbrev inSite!

Följ SiteVision:

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar