SiteVision-bloggen

Publicerat: 2018-01-29

Vad vill du att besökarna ska göra på din webbplats?

Tre sätt att göra besökarna nöjda på din webbplats

Med ett modulbaserat CMS är det enkelt att skapa en användarvänlig webb
anpassad efter din målgrupp, och använder du dig av strategiska Call to
actions får du en webbplats som också engagerar. Men vilken är egentligen din
målgrupp och vad vill du att de ska göra när de hittat till din sajt?

Låt oss säga att en besökare hittar till din hemsida via en sökning. Det är ju himla
trevligt att hamna högt upp i söklistorna, men det gäller att innehållet på webbplatsen
också levererar. Med ett lättarbetat och enkelt CMS får du tid och möjlighet att
verkligen skapa bra innehåll till din webb.

Lätt att både skapa och anpassa webbplatsen

Ett modulbaserat CMS ger webbredaktörer en enklare vardag – du behöver inte ha
någon teknisk kompetens utan kan arbeta intuitivt utifrån de mallar som finns. Det gör
att det går snabbt att skapa strategiska kampanjsidor där du når ut med din
information.

I takt med att målgruppens behov ändras kan du behöva göra justeringar för att svara
upp mot behovet. Webben är aldrig statisk och med ett modulsystem är det lätt att
göra både större och mindre förändringar för att besökarna fortsatt ska kunna uträtta
något på din sajt. Nyckeln till en engagerande webbplats som är anpassad efter
användarna är att kontinuerligt kunna uppdatera och finjustera innehåll och
funktioner, så det dagliga arbetet måste vara enkelt och smidigt.

Engagerande innehåll för din målgrupps behov

Om du driver en webshop vill du rikta dina användare mot ett köp. Det här tänket är
viktigt även för andra företag och organisationer – nämligen att besökarna ska agera
på din sajt. Information på webbplatsen ska inte finnas där utan anledning och
genom att ha en tanke med innehållet och vad det kan uppmana till får du en mer
strategisk webbplats som jobbar både för dig och användarna.

Besökare som hittar till din webbplats kanske söker efter kontaktuppgifter, tjänster
eller information om ämnet du är expert på … Genom att följa upp med en Call to
action, CTA, får du större kontroll över hur användarna agerar. En CTA är en
uppmaning till handling och kan till exempel vara en knapp som säger ”Ladda ned
broschyren”, ”Kontakta oss” eller ”Registrera dig för vårt nyhetsbrev”. Det beror helt
på vad du erbjuder. Längre fram kan du analysera trafiken för att se vilka CTA:s som
fungerar, vi pratar mer om det i del tre av den här följetongen. Viktigt är att det är lätt
och tydligt att följa en CTA – alla hinder ska undanröjas, så att användaren lätt kan
agera.

Sätt dig ned och tänk igenom vad du vill att en besökare ska göra efter att ha tittat på en sida på webbplatsen. Har webbplatsen CTA:s är det lättare för besökaren att
komma i kontakt med dig eller få mer information om något du erbjuder. Det gör
webbplatsen engagerande och användarvänlig.
Alltså:

  1. Ta reda på vad du vill att användarna ska göra när de hittat till din webbplats. Handlar det till exempel om support kanske du vill att de ska fylla i sina uppgifter om ärendet på ett lämpligt ställe.
  2. Se till att det är lätt för användaren att göra detta. Skapa ett formulär så att
    användarna smidigt kan fylla i uppgifter som gör att du snabbare kan komma igång med att hjälpa dem.
  3. Skapa en CTA så att användarna skickas direkt till formuläret, så blir det lätt för dem att göra rätt.
Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar