SiteVision-bloggen

Publicerat: 2018-02-12

Analysera din webbplats för bättre UX och högre konvertering

Analysera din webbplats

Har du stenkoll på vad din målgrupp uppskattar? Vet du exakt vilken nytta dina call to actions ger? Genom att analysera trafiken på webbplatsen får du konkret kunskap om dina besökare och deras beteende.

I förra inlägget diskuterade vi varför det är viktigt att kvalitetssäkra en webbplats, i dag tar vi nästa steg och berättar hur du drar nytta av att analysera trafiken till webben.

Få bättre koll på målgruppen genom analys

Genom analyser får du bättre koll på vad för innehåll som fungerar för din målgrupp. Drar sidan med en viss produkt eller tjänst mer trafik än en annan? Finns det delar av webben som underpresterar? Ta reda på vilka satsningar som burit frukt och vilka du inte behöver upprepa. Dra lärdom av det som fungerar och skapa mer av det innehåll som besökarna uppskattar.

En analys av webbplatsen kan också visa att det ser annorlunda ut mot vad du väntat dig – det hör inte till ovanligheten att bli rejält överraskad. De sökord som besökarna använder sig av på sajten och i sökmotorer är inte alltid ord som du skulle förknippa med er organisation. Men eftersom de hittat till sajten så har det sannolikt en koppling till det ni gör och då kan det vara en bra idé att lägga till lite information om det – skriv en blogg kring ämnet eller skapa nytt innehåll på en undersida för att ge besökarna det de letar efter.

Förbättra webben och stärk konverteringen

I ett analysverktyg som exempelvis Google Analytics ser du hur ofta och hur länge användare besöker en sida på din webbplats. Att du också kan se hur ofta besöken leder till köp, registrering av nyhetsbrev eller anmälan till ett av dina evenemang gör att du svart på vitt ser hur din konvertering ser ut.

Se över vilka sökord besökarna använder. Söker flera användare efter samma saker är det dags att fundera på vad som gör att de inte hittar det direkt på sajten. Kanske ska du lägga till en ny flik i sidomenyn?

I analysverktyg kan du också se varifrån dina besökare kommer. Är det från en Google-sökning, ett av dina inlägg i sociala medier eller har de knappat in din adress direkt i sökfältet? Visar det sig att en majoritet av besöken kommer från dina sociala medier är det bra att satsa ännu mer på det. Kanske ger det dig de konkreta siffrorna du behöver för att våga skära ned på traditionella, tryckta annonser? Visar det sig att få hittar till din sajt via sökningar, så kan det vara en god idé att lägga lite extra krut på att fundera kring SEO. Oavsett vilka resultaten är får du viktig input som du kan agera på för att öka din konvertering och nå ut bättre.

I CMS:et SiteVision lägger du bara till ditt spårnings-ID från exempelvis Google Analytics och så är du igång och kan analysera för att ytterligare förbättra ditt resultat.

3 tips för analys:

Gå igenom allt i början– sätt dig ned och gå igenom allt beteende på webbplatsen. Ofta blir man överraskad över till exempel vad besökare söker på, så utgå inte bara från en eller ett par punkter då du kan missa viktiga saker som din organisation kan dra nytta av

Sätt upp konkreta mål och mätvärden – vad är rimliga mål för din organisation? Vilka områden vill ni satsa mer på? Sätt upp mål som ni följer upp. Sedan gör ni om processen till nästa gång. Utan mål är det omöjligt att säga om ni lyckats eller inte, och det blir också svårt att motivera för ledningen varför du ska fortsätta lägga tid på analyserna

Ta hjälp om ni inte själva är insatta – finns inte kunskapen in-house så ta extern hjälp. Det viktiga är att analysarbetet inte prioriteras bort för att ingen i organisationen känner sig manad att ta tag i det. Att analysera webbplatsen är alldeles för viktigt för att låta bli – det kan sluta med att ni lägger massor av tid på att producera innehåll som ingen egentligen läser eller agerar på

Det här var del tre i vår bloggföljetong om strategiskt webbarbete. Läs gärna del ett om vad du vill att användarna ska göra på din webb och del två om hur man kvalitetssäkrar webbplatsen.

Är du nyfiken på hur CMS:et SiteVision kan hjälpa dig att arbeta mer strategiskt med din webbplats? Kontakta oss gärna för en personlig demo.

Det här var del tre i vår bloggföljetong om strategiskt webbarbete. Läs gärna del ett om vad du vill att användarna ska göra på din webb och del två om hur man kvalitetssäkrar webbplatsen.

Är du nyfiken på hur CMS:et SiteVision kan hjälpa dig att arbeta mer strategiskt med
din webbplats? Kontakta oss gärna för en personlig demo.

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar