SiteVision-bloggen

Publicerat: 2018-10-16

7 enkla råd för att mäta rätt på intranätet – del 1

Mät rätt på ditt intranät

Alldeles för mycket information som säger alldeles för lite. Att mäta nyttan av intranätet kan vara klurigare än man först tror.

Ett intranät bör ha ett mål och ett syfte, och för att kunna följa upp dem behöver du mäta och analysera hur det fungerar i praktiken. Men mät på rätt sätt! Först då kan du förbättra verktyget på de ställen som verkligen behöver det.

 

1. Mät bara sådant du kan förändra. Det är lätt att vilja ta reda på allt som går, men om du inte kan göra något åt ett visst resultat är det onödigt att ens ta fram den statistiken. Ibland kan det vara någon som beställer en analys för att kunna slänga sig med siffror, men som inte är intresserad av att förbättra verktyget. Lägg i stället din dyrbara tid på att titta på det som verkligen skulle göra intranätet bättre.

2. Titta på hur deltagandet ser ut. Samla in data över hur många som skapat och redigerat sidor, kommenterat och engagerat sig på intranätet under en viss period. Då ser du hur stort deltagande verktyget har och om det fyller sin interaktiva funktion. Är siffrorna låga kan du undersöka varför; kanske behöver du skapa bättre innehåll eller lägga tid på utbildning. Tittar du också på vilka medarbetare som är mest aktiva så kan de vara med och leda en eventuell förändring. I regel skapas 80 procent av innehållet av 20 procent av medarbetarna eller mindre, så om du kan ändra dessa personers beteende kommer även intranätet att förändras.

3. Ta reda på vad som engagerar medarbetarna. Du behöver inte bara veta hur stor andel av intranätet som engagerar; för att ha nöjda användare måste du veta vilken typ av innehåll och struktur som går hem. Titta på de tio mest visade och kommenterade nyheterna från en viss period. Undersök vad de har gemensamt för att se vad som driver mest trafik. Återkoppla till de medarbetare och avdelningar som producerar mycket innehåll, så att de kan ytterligare anpassa innehållet på intranätet.

4. Gör en sökanalys. Genom att titta på de ord som skrivits in i sökfältet flest gånger får du en bra inblick i vad användarna förväntar sig av intranätet och vad som efterfrågas av dig. Det säger dig också på vilket sätt de söker efter informationen, vilket kan hjälpa dig att finjustera så att sökresultatet blir så träffsäkert som möjligt.

Om de vanligaste sökorden handlar om samma sak behöver du kanske se över din struktur, så att det är lättare att hitta den information som finns. Om det däremot rör sig om nollresultat, alltså innehåll som helt saknas, har du några olika alternativ. Du kan skapa en felsida som på ett trevligt sätt förklarar att det inte finns någon information, eller be berörda medarbetare att skapa innehåll kring det som användarna sökt efter. Beror nollresultatet på att användaren stavat fel kan du lägga till en felstavningsfunktion likt Googles ”Menade du..?”. På samma sätt kan du göra med synonymer så att användaren inte missar innehåll bara för att de använder ett annat ord än redaktören tänkt. Att ständigt mötas av nollresultat gör inte medarbetarna särskilt sugna på att använda intranätet, så försök att i största möjliga mån ha innehåll som svarar mot användarnas sökningar.

Resten av tipsen hittar du i del två av den här miniserien. Vi hörs!

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar