SiteVision-bloggen

Publicerat: 2018-11-16

Elin Häggberg på SiteVisiondagarna: ”Våga välj din målgrupp”

Elin Häggberg

Elin Häggberg är bloggaren och journalisten som driver Teknifik, en av Sveriges främsta bloggar om teknik och internet. Under SiteVisiondagarna talade hon om vikten av att skapa engagerande digitalt innehåll.

Med över 40 000 läsare i månaden och en förmåga att alltid ligga rätt i tiden har Elin Häggberg mycket expertis att dela med sig av, och det är tydligt att hennes ämne engagerar. Efter hennes föreläsning är det många som vill få sig en pratstund med Elin och vi på SiteVision är inget undantag.

Tack för en superintressant föreläsning! Hur bra är svenska organisationer och företag egentligen på att skapa engagerande innehåll?

– Det finns absolut vissa som har lyckats väldigt bra och når ut med bra innehåll till sin målgrupp. Ofta bygger det på att det finns engagerade personer inom organisationen som vågar tänka nytt och bestämma sig för en specifik målgrupp. De personerna kan sedan få med sig övriga medarbetare så att företaget har ett tydligt spår och det är lätt att se vilka man riktar sig till i olika forum och kampanjer. Det finns utrymme på marknaden för att välja sin målgrupp, så jag tycker att fler borde våga göra det.

Har du något råd till de organisationer som kanske inte riktigt kommit igång med sitt digitala innehåll?

– Avsätt tid för att göra en ordentlig målgruppsanalys och genomkörare av vad mål och syfte är och vad man ska skapa för innehåll. Jag får ibland höra de som säger ”Lägg gärna upp något på Instagram” – men vad är det som ska läggas upp? Då skapar man innehåll utan mål och satsar på kvantitet i stället för kvalitet. Jag tycker att man ska ta lite tid på sig och göra en tydlig plan som sedan är lätt att följa. Och våga personifiera! Det behöver inte vara att man skriver om sig själv som på en blogg, men jag tycker att det är viktigt att visa att det finns människor på företaget. Profilera gärna medarbetare som experter eller ha en kommunikatör som avsändare i stället för att bara vara en anonym presstalesperson.

Du går igenom dina ämnen väldigt pedagogiskt på din blogg Teknifik. Hur tycker du att en organisation kan tänka kring sitt tilltal?

– Jag tror att man ska tänka att man pratar människa till människa, inte myndighet till medborgare eller företag till kund. Sedan är en personlig blogg så klart lite speciellt, men att ha en naturlig konversation och alltid tala till en människa är viktigt i alla kanaler. Tänk till exempel på Mohammad som är 55 år och har svenska som andraspråk. Han vill veta hur sophanteringen fungerar där han bor, så hur informerar jag om det på bästa sätt för honom? Sedan tycker jag att man ska våga vara matig! Fyll på ordentligt med kunskap; de flesta vet förmodligen inte så mycket om det vi själva vet mycket om.

Hur ser du på teknikbranschen i dag – vad har hänt sedan du själv började blogga?

– Det händer mycket; framför allt finns det många olika satsningar för att lyfta olika perspektiv. Det är stor skillnad att växa upp i dag jämfört med när jag växte upp. Sedan finns det fortfarande en fråga kring vem som anses vara teknikintresserad, och det sitter djupt. Uppfattningen att inte alla kan vara teknikintresserade måste vi ändra på för att få större mångfald, något som i sin tur leder till innovation. Men jag tycker det sker en förändring, till exempel tror säkert många att jag som kvinnlig bloggare inom teknikbranschen har fått en del hat, men det har jag aldrig fått. Jag har bara mötts av positivitet, och jag vill gärna inspirera fler kvinnor till att blogga om teknik. Precis som med matlagning exempelvis, så tycker jag att det borde finnas hundra tjejer som bloggar om teknik, det är vad jag hoppas på framöver.

Vad är ditt intryck av SiteVisiondagarna?

– Det verkar väldigt kul och det känns som att det är ett event dit många vill komma, det är en riktigt härlig och positiv stämning.

Tack Elin för en superintressant föreläsning! Hennes blogg hittar ni här: https://teknifik.se/

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar