SiteVision-bloggen

Publicerat: 2018-12-03

Kungliga slotten Guldhanden-nominerade till bästa kommersiella webbplats

Hur kan man hålla isär sina två målgrupper, och vilken roll spelar webben i det arbetet? Under SiteVisiondagarna slog vi oss ned med Henrik Garlöv, webbsamordnare på Kungl. Hovstaterna, för att prata lite om deras resa som ledde fram till en nominering till Guldhanden.

Henrik Garlöv

Foto: Raphael Stecksén

Berätta lite om projektet och varför ni gjorde en satsning på webben.

– Vår webbplats kungahuset.se hade två helt olika målgrupper: dels de som vill följa kungafamiljen, hovet och lära sig mer om monarkin, och dels de som vill veta mer om den publika verksamheten på våra olika slott och övriga besöksmål. Att samla dessa båda målgrupper på samma webbplats fungerade inte så bra; vi ville ta ut svängarna lite mer marknadsmässigt för våra besöksmål, lyfta fram att det gick att köpa biljett direkt på webben, och vara lite mer ”säljiga”, samtidigt som informationen kring kungafamiljen och hovet sker i reportageform och är lite striktare. Därför valde vi att lyfta ut de kungliga besöksmålen från kungahuset.se till vad som sedan blev kungligaslotten.se. Därmed fick besökarna lättare att identifiera sig när de kom till webben; en barnfamilj kanske vill se bilder på andra barnfamiljer eller barn som leker till exempel. Tidigare var det mest bilder på tomma interiörer.

Vi tittade såklart också på statistik, men vi hade inte något stort projekt med analyser kring behov och liknande. Tidigare hade vi gjort en webbplatsundersökning som vi kunde använda oss av. Vi gjorde även tester internt med medarbetare som inte arbetar med webben och jobbade med frontpersonalen som är de som möter våra besökare för att bygga upp en bra vanliga frågor-funktion. I samband med det såg vi också vilka fler språk vi behövde vara tillgängliga på. Det mesta kring besöksinformationen fanns redan; vi skrev om en del texter, men fokuserade främst på upplevelsen och bildspråket på webben.

Vad ville ni uppnå med er nya webbplats? Vilka förväntningar hade ni?

– Det allra största målet var helt klart att skilja våra två stora målgrupper åt så att vi tydligare skulle kunna marknadsföra oss. Sedan har kungliga hovstaterna ett uppdrag att tillgängliggöra det kungliga kulturarvet för svenskar och resten av världen. Enligt vår kungs valspråk ”För Sverige i tiden” gäller det att göra det på ett modernt sätt. Därför vill vi att webben också skulle vara en plats där våra besökare kan uppleva saker, eftersom geografiska skäl eller en funktionsnedsättning kan göra det svårt att ta sig till något av våra besöksmål. Sedan tror jag också att om webben är en rolig och inspirerande plats så kan man bli ännu mer sugen på att besöka oss, inte tvärtom.

Hur har det gått sedan lanseringen?

– Det har gått bra. Vi lanserade webben i mitten av maj och vi har fått mycket positiv feedback. Det finns ju alltid sådant som inte riktigt hinns med i ett webbprojekt, men alla de stora grejorna som skulle göras hann ändå bli färdiga i tid.

I samband med webbprojektet öppnade kungliga slotten konton på både Instagram och Youtube, och då kunde vi integrera Instagram-flödet på webben. Det blev väldigt lyckat.

Vilka effekter har ni kunnat se?

– Webbiljettförsäljningen har ökat, vi har nu en knapp som hänger med besökaren på sidan så att man lätt kan köpa biljett, och det har nog bidragit. Även besöksstatistiken har ökat. Det är ett långsiktigt projekt att utvärdera, och vi kommer göra mer nästa år.

Antalet besökare på våra slott och övriga besöksmål är ungefär detsamma, men vi har fått bra feedback. Vi har kunnat börja med virtual reality med till exempel 360-gradersvisning av utställningar på webbplatsen. Det är ju i sig en positiv sak, att vi nu kan visa att vi är med i tiden.

Blev resultatet som ni förväntade er?

– Satsningen vi gjorde på att dela upp innehållet på två webbplatser har gått väldigt bra, och den nya webbplatsen känns fräsch och inspirerande. Nu är vi sugna på att göra ännu mer.

Vad är nästa steg?

– Vi vill titta mer på hur vi riktar oss till mer specifika målgrupper. Vi har till exempel flera reseföretag som gör paketresor med guidning och besök, så vi riktar oss inte enbart till den enskilda turisten. Därför kommer vi göra en särskild portal till reseföretagen, och även en särskild portal för skolor då vi har många aktiviteter som passar elever. Kanske gör vi även en särskild ingång för barnfamiljer.

Varför tror ni att er webbplats blivit nominerad till Guldhanden 2018?

– Jag tror att det är för att den blev väldigt levande. Vi gjorde en stor satsning på att ha vackra bilder och texter med hög kvalitet, och det inspirerar. Sedan är det lätt att hitta dit man ska och att köpa biljetter och se öppettiderna till exempel. Jag tror att webbplatsen inspirerar folk att komma till våra besöksmål.

Vi är alla jätteglada för den här nomineringen, den visar att vi har gjort något rätt och vi är sugna på att jobba vidare.

I år var det rekord i antal nomineringar till Guldhanden – och de nominerade projekten höll så hög kvalitet att vi för första gången valde att ta fram fyra nominerade i varje kategori i stället för tre. Vi på SiteVision gratulerar Kungliga slotten till nomineringen och önskar lycka till med framtida projekt!

Kommentarer  Prenumerera på RSS-flöde för kommentarerna
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar