Logotyp - Sitevision

Hur mår Sveriges webbplatser 2019?

Årets trendundersökning från Web Service Award innehåller mycket intressant kunskap om svenska webbplatser och hur jobbet med dem ser ut. I år mår de riktigt bra, även om det finns vissa orosmoln. Vi har samlat ett gäng insikter här.

Vill du grotta ner dig i alla insikter?

SiteVision är för tionde året i rad CMS:et med mest nöjda kunder

84 procent

av webbplatserna har ett syfte

58 % har mätbara mål

Andelen webbplatser som har ett tydligt syfte och målgrupp har ökat, men det är fortfarande en bit kvar. Att ha en genomtänkt strategi är avgörande för att jobbet med webben ska flyta på bra. Först då kan du verkligen leverera värde till dina besökare.

39 % har tillräckligt med resurser för att driva webben

66 % tycker att webben är prioriterad av ledningen

Med tydliga syften och mätbara mål kan du följa upp och visa på vilka resultat webben ger – och vad som behövs för att ta den steget vidare.

91 % uppger att det sker stora förändringar

Bästa att hålla utkik – det kommer att hända en hel del på svenska webbplatser framöver … Spännande.

Nära 1 av 4 ska bygga om webben helt

Samtidigt visar rapporten att fyra av tio inte följer upp förändringar de gör. Ska du bygga om? Kom ihåg att sätta mål, mäta, följa upp och åtgärda.

”Utmaningen för webbansvariga bör vara att lyfta frågan om webbplatsen in i ledningen och visa på vilken nytta webbplatsen gör eller kan göra.”

All time high

80 % jobbar aktivt med att göra det enklare för besökarna att hitta på webben

Ladda ner ”Hur mår Sveriges webbplatser?”

Det här var bara några av alla nyttiga insikter och kunskap som kom med Web Service Awards trendundersökning “Hur mår Sveriges webbplatser?” 2019. Fyll i formuläret och fortsätt till nästa sida där du laddar ner hela rapporten.





Planerar ni att förändra er webbplats? * (obligatorisk)