Blogg

8 tips för att ytterligare sökmotoroptimera din webbplats med Sitevision

Sitevision är ett av de ledande publiceringsverktygen för att sökmotoroptimera din webbplats. Men det finns också en del som du kan göra själv för att få din webbplats att prestera ännu bättre i sökresultaten. Här ger vi dig sju tips för att förbättra din sökmotoroptimering (SEO).

Ikon för sök med siffran 7 på sig.

1. Mobilanpassa din webbplats

Merparten av alla Sitevision-webbplatser i dag använder det inbyggda stödet för responsiv webbdesign och det är viktigt ur ett SEO-perspektiv. Varför? Jo, för att Google prioriterar webbplatser som är byggda med just responsiv design. Det visas också i sökresultatet på mobila enheter, vilket ökar chansen till ett besök.

Lästips: The SEO of Responsive Web Design

2. Jobba med titeln på dina sidor

Titlarna (title) är en viktig del av sökoptimeringen på din webbplats. Sitevision ger dina sidor en titel automatiskt, enligt principen "Sidans namn – Webbplatsens namn". Oftast är det gott nog men du kan optimera den ytterligare. Du kan ändra både mallen för sidtitlar för hela webbplatsen men också titeln för en specifik sida.

Tänk på att hålla dina titlar under 60 tecken inklusive blanksteg och webbplatsens namn. Google visar inte mer än så. Av tillgänglighetsskäl bör du också se till att sidans titel överensstämmer med sidans huvudrubrik.

3. Hitta trasiga länkar på webbplatsen med den inbyggda länkkontrollen

Trasiga länkar gör din webbplats mindre relevant för sökmotorerna. Och det är inte minst ett bekymmer för användarna där trasiga länkar leder till färre antal lyckade besök.

Vilken tur då, att det finns en inbyggd länkkontroll i Sitevision. Är länkkontrollen påslagen på webbplatsen sker automatiskt en länkkontroll av alla interna och externa länkar varje gång en redaktör publicerar en sida. Och det fina är att du som webbansvarig kan välja att schemalägga den eller köra den manuellt på hela eller delar av webbplatsen.

4. Publicera färre dokument

Vi vet, det kan vara lockande att ladda upp det där PDF-dokumentet istället för att lägga texten direkt på en sida men försök att endast använda dokument när du verkligen behöver det.

Gör dokumenten till webbsidor istället så driver du mer trafik till din webbplats. Dessutom gör du dina besökare en tjänst. Det finns givetvis flera fall där dokument krävs eller kanske rentav är en fördel. Se då till att det är optimerade PDF-filer så långt det är möjligt med innehåll av bra kvaliet och dokumentstruktur.

Tips: Se föreläsningen "Digitala publikationer istället för pdf:er – tillgängligt och användarvänligt" från Sitevisiondagarna 2019.

5. Se till att du har rätt struktur på ditt innehåll

På din webbplats har du formatmallar som huvudrubrik, underrubrik, mellanrubrik och liknande. Utöver att de förmodligen skiljer sig i utseende har de också olika vikt hos sökmotorerna. En sidrubrik/huvudrubrik/Rubrik 1/H1 tolkas som betydligt viktigare av sökmotorerna än till exempel en mellanrubrik.

Sitevision har en inbyggd tillgänglighetskontroll. Den funktionen, tillsammans med länkkontrollen, skulle lika gärna kunna kallas för en form av "sökoptimeringskontroll" eftersom tillgänglighet och sökoptimering i de flesta fall går hand i hand.

Tillgänglighetskontrollen kontrollerar att din sida har rätt struktur på innehållet – alltså att dina rubriker ligger i rätt ordning. Dina mallar är med största sannolikhet korrekta, men utmed vägen kan redaktörer ha lagt in en annan ordning på rubrikerna.

Läs mer om alla inbyggda kvalitetskontroller på vår hjälpwebb

6. Aktivera webbkarta (sitemaps)

Sitevision har inbyggt stöd för webbkartor (sitemaps.xml). Det är en liten textfil som är till för att tala om för sökmotorer vad som är förändrat på webbplatsen sedan sist och vad som behöver indexeras om.

7. Skapa relevant innehåll

Sökmotorernas spindlar är rätt rastlösa av sig och blir dessutom allt smartare. De gillar inte långa och krångliga texter. Och det gör förmodligen inte dina besökare heller.

Håll ditt innehåll relevant och lättläst för dina besökare och skriv bara så långt som du måste – då optimerar du "automatiskt" webbplatsen för sökmotorer. Var inte rädd för att skriva långa texter om det behövs. Det viktigaste är att dina besökare tycker att de får ut något av din text. Det kommer sökmotorerna att märka och lyfta.

8. Keywords och description då?

Keywords (eller nyckelord) användes tidigare för att ge innehållet synonymer eller nyckelord men de har ingen eller mycket lite betydelse hos sökmotorerna idag.

Description (eller beskrivning) har inte heller någon inverkan på hur din webbplats rankas i sökresultaten. Däremot påverkar det hur dina träffar ser ut i sökresultatet. Du bör se över hur träffarna ser ut för dina viktigaste sidor. Det kan göra skillnad på om användaren klickar på sökträffen eller inte. En bra description ska vara 120–140 tecken inklusive blanksteg, förklara tydligt vad sidan handlar och avslutas med ett call-to-action.

Dessutom är det vanligt att tjänster som Facebook använder description-taggen (och titeln) när du delar ditt innehåll. Har du inte ändrat description så finns risken att tjänsten tar första bästa texten den kan hitta, vilket inte alltid är så lyckat.

Så här lägger du till metadatafält i Sitevision

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev