Blogg

Framtidsspaning: Spelar intranätet roll?

Har pandemin påverkat vår syn på hur ett bra intranät ska vara och funka? Under Sitevisions senaste myndighetsträff bjöd vår Johan Nilsson på en framtidsspaning om just intranätets roll i framtiden. Karin Gustavsson, som är produktansvarig på Arbetsförmedlingen, gav flera framgångstips.

Johan Nilsson Sitevision

Tumme upp till att jobba hemifrån – men hur mår vi egentligen?

Innan pandemin ansåg 44 procent av världens företag Länk till annan webbplats. att det inte var okej att jobba hemifrån. Orsaken? Det saknades metoder för styrning och ledarskap och säkert en smula känsla av brist på kontroll.

När vi börjar närma oss en vanligare vardag igen vill nio av tio fortsätta att jobba hemifrån Länk till annan webbplats. minst en dag i veckan. Samtidigt visar en rapport från Previa Länk till annan webbplats. att vi aldrig mått så fysiskt och psykiskt dåligt på (hemma)jobbet som idag. Många har oroat sig för nära och kära. Och att jobba vid köksbordet månad efter månad håller inte ergonomiskt i längden.

Pandemin har gjort oss digitala, men det har skett i all hast. Fortfarande är det ofta så att styrning och ledarskap inte har hängt med. Nu gäller det att skapa förutsättningar för den välmående hemmajobbaren. För den är här för att stanna.

Sammanhang och hubb

Vi ser nya användarbeteenden. Många startar sin dag i ett samarbetsverktyg (som Slack eller Teams) snarare än på intranätet. Samtidigt gäller det att leverera innehåll som är till hjälp i jobbet och skapa ett sammanhang som alla är en del av. Med ett intranät som hubb går det att undvika fällan att bygga små företag i företaget. Det blir dessutom en naturlig plats att samla dokumentation, inlägg och annat innehåll på efter mötets slut.

Begreppsförvirring

Förr pratade vi om intranät eller digital arbetsplats. Nu pratar vi om Hybrid Workplace eller Employee Engagement Platform. Oavsett vilket begrepp vi använder är det bästa av allt att diskussionen har börjat handla om hur digitala verktyg kan främja välmående och engagemang (inte bara produktivitet). Om hur HR, IT och kommunikation tillsammans kan skapa ett intranät som fyller många funktioner.

– För vi är ju inga mänskliga robotar som hela tiden ska optimeras inom produktivitet, avslutar Johan.

Arbetsförmedlingens intranätsprojekt

Karin Gustavsson är produktansvarig på Arbetsförmedlingen och ansvarar för projektet att ta fram ett nytt intranät. På Arbetsförmedlingen känner de igen begreppsförvirringen men landade i att de skapar ett ganska traditionellt intranät som löser verksamhetens behov.

För att ta reda på vad som skaver med nuvarande intranät gör de löpande undersökningar bland medarbetarna. Prioritet är att göra intranätet till en startpunkt där medarbetare kan hitta information, även om det innebär att de slussas vidare till andra system.

På frågan vilka framgångsfaktorerna i projektet är svarar Karin:

  • Människorna. Vi har ett bra, tvärfunktionellt team med många olika kompetenser. Stjärnor som vi sedan har kombinerat med handplockade konsulter.
  • Jobba agilt. Projektet drivs genom ett agilt arbetssätt där vi är beredda att ändra oss under resans gång. Teamet stämmer av, mäter och styr om. Med lite av en trial-and-error-attityd kan vi delleverera och ta oss snabbt framåt i projektet.
  • Betaversion. Att ha en betaversion ute tidigt, och flytta innehåll i etapper, ökar engagemanget.

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev