Blogg

Vilka är välkomna till er webb?

Del 2: Bjud in flera – visa en bättre värld!

Anta att du är webbredaktör i din organisation, och att ditt uppdrag är att nå fram till så många olika läsare som möjligt. Din organisation vill självklart inte att någon besökare ska känna sig bortglömd, osynliggjord eller diskriminerad när de kommer till webbplatsen. Men hur göra? Och vilka fallgropar finns det?

I den här bloggserien i tre delar får du bekanta dig med Språkkonsulternas sätt att arbeta med språket för att skapa webbplatser som motverkar diskriminering och främjar inkludering. Det handlar förstås om att följa diskrimineringslagen – men inte bara. Med inkluderande texter blir webbplatsen mer välkomnande för fler, vilket leder till bättre demokrati och bättre affärer. Vi föreslår ett arbetssätt i tre steg: kartlägg, utmana och skriv.

Denna del 2 i serien handla om hur ni kan utmana er själva och era texter. Den bygger vidare på del 1 där vi berättar hur du kan kartlägga dina texter. I del 3 ger vi råd om hur ni kan arbeta med språket som verktyg.

Vilka är välkomna till er webb del 2.

Del 2. Bjud in flera – visa en bättre värld!

När du och dina kollegor börjar kartlägga webbplatsens innehåll, så kommer ni antagligen att hitta luckor att fylla. Er webbplats speglar troligtvis era egna värderingar och levnadsförhållanden och nu är det dags att vidga perspektiven. Genom att inkludera flera människor i era texter och bilder på ett nyanserat sätt visar ni att en mer jämlik värld är möjlig.

Utmana de normer som kom fram när ni undersökte er webbplats. Låt beskrivningar, bilder och exempel visa vad som är möjligt, i stället för hur det ”oftast” är.

Visa mångfald för att motverka stereotyper

Prova att låta män synas i sammanhang som rör barn eller matlagning, och låt kvinnor synas i sammanhang som handlar om byggarbete eller chefskap. Det är ett sätt att ifrågasätta stereotypa föreställningar om vad kvinnor och män förväntas göra.

Stereotyper bidrar till att upprätthålla orättvisor och fördomar, medan nya perspektiv och vinklar kan vidga våra föreställningar om vad som är möjligt. Granska webbplatsen med kritiska ögon för att upptäcka hur du beskriver människor, vilka egenskaper de tillskrivs, vilka som är aktiva och passiva, vilka som har makt och vilka som är undantag – gör allt för att undvika stereotyper.

Vänd på perspektivet för att få syn på normer

Ett annat sätt att utmana sig själv och sina egna föreställningar är att vända på perspektiven. Testa din text för att se vad som händer om du beskriver det som är ovanligt eller avvikande som om det vore normen.

Fråga dig till exempel: Vad händer om jag beskriver ett område som svensktätt i stället för invandrartätt på samma sätt? Hur skulle din text bli om regnbågsfamiljen var norm i stället för den heterosexuella kärnfamiljen?

När du vänder på perspektivet kan det bli lättare att se på problemet i ett nytt ljus. Vad händer till exempel med bristen på jämställdhet mellan män och kvinnor om vi presenterar statisk på motsatt sätt? Här kommer ett exempel:

”Kvinnors löner är lägre bland annat för att de tar ut 80 procent av föräldraledigheten.”

Det här är ett väldigt vanligt sätt att formulera inkomstskillnader. Eftersom det är kvinnorna och deras löner som är i fokus i den här meningen så hamnar ansvaret underförstått på dem. Det framstår som att det är kvinnornas ansvar att lösa ett komplext samhällsfenomen som många fler måste vara delaktiga i att lösa. Prova att i stället skriva så här:

”Mäns löner är högre bland annat för att de tar ut 20 procent av föräldraledigheten.”

Om vi väljer att vända på steken och beskriva problemet från ett annat håll så kanske vi kan jobba med förändring på nya sätt?

Kombinera olika perspektiv

Det kan vara svårt att hålla flera perspektiv levande samtidigt på webbplatsen, men det är nödvändigt för att undvika att skildra människor enkelspårigt. Tänk tanken att en kvinna kan vara både utrikes född, ha en funktionsnedsättning och sitta i kommunfullmäktige. En person med könsöverskridande uttryck kan också vara förälder och tränare för ett basketlag.

Tänk på det när ni väljer exempel och illustrerar era texter med bilder. Visa på en bättre värld med fler möjligheter för flera människor.

Inkludera utan att markera

Visa alla människor i alla typer av sammanhang, så att de inte bara ses som representanter för en viss grupp och pekas ut som ”de andra”. Skriv till exempel inte bara om samkönade relationer när det handlar om Prideveckan utan låt ett homosexuellt par få vara en självklar del av exempelvis friluftsliv, äldreomsorg eller helt andra områden. Det kan ni lösa genom att skriva exempel, göra intervjuer eller visa bilder.

Gör det till en självklarhet att exempelvis rikta information om tillgängliga vandringsleder till alla i stället för att hänvisa personer med fysiska funktionsnedsättningar till en egen sida eller rubrik. Låt mångfalden bli en naturlig del av kommunikationen.

Nu har du förhoppningsvis blivit lite utmanad, och sugen på att bjuda in fler till webbplatsen. I del 3 i bloggserien kan du läsa om hur du kan använda språket och texterna för att göra det. Vill du ta ett steg tillbaka igen och reflektera mer? Det kan vara klokt. Läs då del 1 av bloggserien.

Nyfiken på Språkkonsulterna?

Prenumerera på Språkkonsulternas språkbrev och lär dig mer om språk och kommunikation.

Läs om Språkkonsulternas tjänster. Om du beställer under 2021 får du 10 procents rabatt på ordinarie pris. Tala om när du beställer att du har läst vår blogg.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev