Blogg

Ett lyckat webbprojekt – börjar med ett mål

Att hitta syftet med din webbplats kan vara klurigt. Ofta finns det tusen önskemål, tankar och idéer när du startat projektet. Vi har därför samlat tre tips på vad du kan tänka på för att hitta målet för just din webbplats och som kan hjälpa dig att genomföra ett lyckat webbprojekt.

Elin Lindkvists tre tips

Du står inför att starta ett webbprojekt. Känns det kul, spännande, svårt eller nödvändigt? Ofta finns det tusen tankar och funderingar som dyker upp inför projektstart. En av de viktigaste är varför du och din organisation startar den här förändringen. Är det för att du och kollegorna är trötta på att höra hur dålig nuvarande webb är? Det är ett vanligt argument som också ställer till det en del.

Tanken är reaktiv och det kommer att spegla hela arbetet. En reaktiv inställning bidrar ofta till att målet för nya webbplatsen blir att lösa alla problem som ni har idag och att alla besökare måste älska den nya webbplatsen från första besöket annars har projektet misslyckats. Det sätter skyhöga ambitioner som kan skapa stress i vilket projekt som helst.

Tips 1: Verksamhetens mål är webbplatsens mål

Om du i stället ser webbplatsen som ett verksamhetssystem som ska stötta en verksamhet som ser annorlunda ut idag än vad den gjorde för några år sedan. Blir det ofta lättare att definiera vad webbplatsen ska fylla för syfte. Det gör det också enklare att sätta rimliga förväntningar på både projektet och den nya webbplatsen.

De allra flesta av oss tycker att det är jobbigt med förändring. Det är vanligt att många ifrågasätter något nytt. Utlova därför inte att den nya webbplatsen kommer att lösa alla era problem. Erkänn också att förändringen kommer kräva en ansträngning. Fokusera på att förklara vad förändringen kommer bli i vardagen för den enskilda medarbetaren. Berätta att om ett halvår efter lansering kommer medarbetarna inte behöva göra den där jobbiga administrativa uppgiften eller få färre frågor om sådant webben kan lösa. För det är någonstans där vi hittar målet. Vad i din verksamhet vill du förändra eller förbättra? Hur kan webbplatsen vara ett stöd i det arbetet? Det är det som är webbplatsens mål.

Exempel

Kundservice är överbelastade med frågor om verksamhetens öppettider och kontaktuppgifter. Målet med webbplatsen blir att minska antalet mejl och telefonsamtal till kundservice i dem frågorna.

Tips 2: Gör strategin tydlig för alla

När det finns ett mål för webbplatsen är det viktigt att göra det tydligt för hela organisationen vad strategin för att uppnå det målet är. I strategin bör det framgå vilka som är din webbplats målgrupper och vilka vägval du gjort. Det innebär att strategin också behöver innehålla vilka webbplatsen inte är till för och vilka behov webbplatsen inte ska lösa.

Webbplatsen ska oftast bara innehålla det målgruppen efterfrågar. Det innebär att vi svarar på de vanligaste frågorna och undviker att lägga ut information för att den kan vara bra att ha eller för kännedom. Självklart kan det finnas andra frågor du behöver svara på och annan information som din organisation behöver dela med sig av men där vi behöver inse att webbplatsen inte alltid är kanalen.

Exempel

För att bygga vidare på kundservice-exemplet kan det innebära att spetsa till webbplatsen och göra det enkelt för många att lösa sina ärenden. Det innebär att presentera aktuella telefonnummer och öppettider. Det innebär att inte skriva varför kundservice har de öppettiderna. Genom att avgränsa vad som finns på webbplatsen skapar du bättre förutsättningar för att majoriteten av dina besökare ska kunna hitta svar på sina frågor och lösa sina ärenden. Det i sin tur skapar utrymme hos kundservice att ägna mer tid åt minoriteten av ärenden där webbplatsen inte räcker till. Istället för att svara på frågor som kunden borde och ofta skulle vilja kunna lösa på egen hand.

Tips 3: Låt de som har koll leda arbetet

Det viktigaste med att förändra en verksamhet är, när allt kommer omkring, människorna. Låt de som faktiskt är insatta och arbetar med webbplatsen i dagsläget vara med och leda arbetet. Ett projekt som ska förändra verksamheten kan inte ske på sidan om den. Medarbetarna måste tidigt förstå vad som är tanken med den nya webbplatsen, hur deras arbete kommer förändras och vad förväntas av dem. På så sätt skapar du engagerade medarbetare som vill vara med på förändringen.

Ett sätt att göra det på är att prioritera så att medarbetarnas tid läggs på den nya webbplatsen. Kom i gång med innehållsarbetet tidigt i projektet. För det är oftast det som faktiskt påverkar medarbetarna. Att arbeta med den nya webbplatsen är ofta en förändringsresa, mer än att skriva text på ett nytt sätt, och det tar tid. Att utveckla webbplatsen tekniskt och innehållsmässigt parallellt ger dig möjligheten att testa webbplatsen och fånga upp vad som funkar och inte. På så sätt skapar du så bra förutsättningar som möjligt inför lansering.

Lycka till!

Sugen på mer inspiration?

Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev så får du regelbundna tips som gör ditt jobb med webben smartare och smidigare. Ses i inkorgen 👋

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen
    med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för webbplatser

    Skapa engagaerande webbplatser med den digitala
    upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev