Blogg

On-page SEO: 6 tips som gör att du lyckas

I det första inlägget i vår bloggserie om SEO pratade vi om de grundläggande faktorerna för att lyckas med en sökordsanalys. Nu ska vi kolla på hur du i nästa steg kan använda sökordsanalysen för on-page SEO – det vill säga optimering av sidans innehåll för användare och sökmotorer.

Sökordsanalysen ligger till grund för att hitta rätt sökord att skapa innehåll för. Den här guiden ger dig några grundläggande tips på hur du kan använda det valda sökordet på sidans innehåll för att ranka så högt upp som möjligt.

SEO - Del 2 - Piktiv

1. Inkludera sökord i H1:an

Så kallade “header tags” är HTML-element som används för att identifiera rubriker och underrubriker i ditt innehåll. Dessa header tags sträcker sig från H1 till H6, där H1:an är huvudrubriken.

Genom att inkludera sökordet i H1:an ökar du sannolikheten för att ranka på följande sätt:

  • Gör ditt innehåll enklare och mer tillfredsställande att läsa.
  • Tydliggör för sökmotorer vad ditt innehåll handlar om.

2. Inkludera sökord i meta title & description

En meta-titel visas som en rubrik nedanför URL:en i sökresultaten. Meta-titlar är en rankningsfaktor som också ger läsare information i sökresultaten om vad sidan handlar om.

Läsare kollar ofta på meta-titlarna för att avgöra om innehållet matchar deras sökintention. Att använda sökord i meta-titeln kan därför öka relevansen och sannolikheten att fler klickar och läser ditt innehåll.

Likaså kan det vara bra att inkludera sökord i meta descriptions. De visas alltså nedanför meta-titlarna i sökresultatet. Google påstår förvisso att meta descriptions inte är en direkt rankningsfaktor. Det kan dock ändå ge läsaren en bättre förståelse för sidans innehåll och öka sannolikheten att de klickar.

3. Optimera URL:er

URL-strukturen är en annan värdefull SEO-faktor. När du skapar en URL som inkluderar sökord blir det mer uppenbart vad sidan handlar om, både för läsaren och sökmotorn.

Det är dock viktigt att URL:er är korta och koncisa. Använd så få ord som möjligt och undvik överflödiga mellanord.

4. Använd sökord frekvent i texten

Innehållet är kanske det viktigaste för att ranka högt. Oftast är det just det som är det svåraste att lyckas med. Hur man skapar engagerande och relevant innehåll är en vetenskap i sig, som vi lämnar till ett annat (kanske framtida?) blogginlägg.

Ur sökordsanalysens perspektiv är det naturligtvis viktigt att innehållet handlar om det sökord du försöker ranka på. Därför tenderar det att vara bra att använda sökordet flera gånger i texten.

En tumregel är att använda sökordet en gång de första 100–150 orden. Gärna i det första stycket av texten. Därefter kan det vara bra om det nämns minst 2–3 gånger i resterande del av texten.

Det är dock viktigt att inte överanvända sökord genom så kallad “keyword stuffing”. Keyword stuffing innebär att du överanvänder sökord på ett onaturligt sätt i syfte att manipulera sökresultatet. I värsta fall kan det skada dig. Så – håll innehållet naturligt och relevant.

5. Addera interna länkar

Att länka till andra relevanta sidor hjälper läsaren att navigera på din webbsida och hitta mer information. Det hjälper också Google att indexera och förstå sidorna på din webb.

Interna länkar kan skicka så kallad “page authority” till viktiga och relevanta sidor. Därför är det extra viktigt att länka från högt rankade sidor. Men kom ihåg att endast länka till relevanta sidor.

Försök att inkludera åtminstone en intern länk per sida. Det är också bra om du inkluderar sökordet i din anchor text – det vill säga den klickbara länken.

6. Rich Snippets och schema.org

Ett sista tips är att arbeta med strukturerad data. Med hjälp av schema.org kan du strukturera din data och hjälpa sökmotorer att förstå ditt innehåll.

När du strukturerar din data med schema.org kan du också öka din synlighet i sökresultaten. Via så kallade “rich snippets” visar sökmotorn data som exempelvis text, bilder, betyg eller annan information som du angett och som Google bedömer relevant.

Det här ökar den visuella synligheten och kan få dig att sticka ut i sökresultatet, samtidigt som det ger mer information till läsaren.

Att göra en “Schema markup” kan låta komplicerat. Men numera finns det många verktyg och hjälpmedel som underlättar. Ett alternativ är att använda Googles egna Structured Data Markup Helper.

Sammanfattning

On-page SEO är ett omfattande område där det finns mycket mer att lära. I denna korta guide har vi introducerat dig till grunderna för hur du utnyttjar din sökordsanalys som du förhoppningsvis har gjort med hjälp av vårt förra blogginlägg.

I nästa blogginlägg av vår SEO-serie får du tips på hur du kan boosta ditt innehåll genom länkbygge. Missa inte det!

Vill du få notis om del tre?

Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev så får du regelbundna tips som gör ditt jobb med webben smartare och smidigare. Ses i inkorgen 👋

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev