Blogg

Länkbygge: Maxa SEO med externa länkar

I de två första inläggen i vår bloggserie om SEO pratade vi om de grundläggande faktorerna för att lyckas med en sökordsanalys och hur du kan använda analysen för on-page SEO.

Externa länkar spelar en viktig roll i sökmotoroptimeringen för att driva organisk trafik – speciellt inom branscher med hög konkurrens. Kombinerar du bra så kallat länkbygge med teknisk SEO, genomtänkt on-page SEO, engagerande innehåll och en bra användarupplevelse så kommer det att boosta din trafik.

Idag är behovet av kvalitativa, relevanta och auktoritära länkar allt viktigare.

Sökmotoroptimering del 3 – en bloggserie i samarbete med Piktiv

Vad är länkbygge?

Länkbygge handlar om processen att skaffa länkar från andra webbplatser till din egen. En länk är ett sätt för användare att navigera mellan sidor på internet, men även sökmotorer använder länkarna när de indexerar webben. De kommer att crawla (alltså läsa av och hämta) länkar mellan olika webbplatser men också mellan individuella sidor på din webbplats.

Det är inte bara marknadsförare som skapar länkar, utan det kan lika gärna vara en bloggare som hittat ett fynd till sitt hem på en viss loppis eller en person som skrivit en text och vill hänvisa till källan.

Den här typen av länkar ska du som sökmotoroptimerare jobba för att få i ett långt perspektiv. Och du får länkarna genom att förtjäna dem – alltså genom att skapa innehåll på din webbplats som håller så hög kvalitet att andra vill länka till det.

Vad använder sökmotorerna länkar till?

  1. De upptäcker nya webbplatser att indexera och använda i sina sökresultat.
  2. De avgör hur väl en sida ska ranka i sökresultatet.

Larry Page, en av grundarna till Google, uppfann PageRank Länk till annan webbplats. som Google använde för att mäta en länks kvalitet. Det blev tidigt en viktig del av algoritmen som avgör vilket innehåll som ska få synas i sökresultaten. Det var också en anledning till att sökresultatet hos Google var så mycket bättre än hos de andra sökmotorerna.

Länkar spelar kanske inte lika stor roll nu som då. Men om du och en konkurrent har lika bra övrigt innehåll kommer länkarna att vara en avgörande faktor för om du rankar högre i sökresultatet eller inte.

Hur skaffar jag fler externa länkar?

1. Content

Skapa innehåll som är relevant för din målgrupp och som handlar om sökorden som du vill ranka på. För att göra det behöver du lära känna din målgrupp och ha gjort en sökordsanalys. Utifrån det skriver du sen tänkvärt innehåll och sprider det via exempelvis sociala medier.

Tänk på att när du skapar sidan ska den vara optimerad för On-page SEO.

2. Outreach

SEO Outreach är en kombination av aktiviteter och processer som gör att du kan komma närmare dina potentiella “länkare”. Några exempel:

  • Trasiga länkar
    Identifiera trasiga länkar på bloggar, nyhetssajter och liknande platser som innehåller content som är relevant för din målgrupp (och de sökord du vill ranka på). Ta kontakt med den som äger innehållet och tipsa om att du har content att länka till i stället för det trasiga.
  • Gästblogga
    Hoppa in som gästbloggare på andras bloggar och kom ihåg att länka till innehåll som du själv vill lyfta.
  • Se till att andra länkar
    Hitta webbplatser som nämner ditt varumärke utan att länka till det – och be dem att göra det. Leta även efter sidor som listar produkter eller tjänster där du passar in och be dem att lägga till dig.

Ett inlägg om länkbygge kan bli i princip hur långt som helst, men ett sista medskick är att beroende på kvalitet bli länken mer eller mindre populär av sökmotorer. Så: skapa relevant och engagerande innehåll – och bygg upp ett gäng länkar från sidor som är lika bra som din.

Lycka till!

Läs även: SEO strategi - 5 steg för att lyckas

Vill du få fler tips och trix?

Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev så får du regelbundna tips som gör ditt jobb med webben smartare och smidigare. Ses i inkorgen 👋

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev