Blogg

Att introducera nya kunder till Sitevision – det roliga och utmaningarna

Under våren gästas Sitevisions blogg av våra Most Valuable Professionals som delar med sig av kunskap och expertis. Och vad är bättre än att dela med sig? Först ut är Björn Alexandersson från Limepark som pratar om kunder som är mitt i sitt första Sitevision-projekt. Häng på!

Björn Alexandersson på Limepark

Genom åren – och framför allt på senare tid – har Limepark fått den stora äran att vara med och lotsa kunder som är nya i Sitevision-sfären in i Sitevision. Jag har sett att det finns moment i dessa projekt som skiljer sig från projekt tillsammans med kunder som är Sitevision-rävar och som kan väldigt mycket om Sitevision. Jag tänkte kort beskriva de moment och frågeställningar som vi stöter på när vi arbetar i projekt där nya kunder ska implementera en ny webbplats i – och samtidigt introduceras för – Sitevision.

“Så här gjorde vi i det gamla systemet. Vi är vana vid det och det funkar bra. Kan vi göra på samma sätt i Sitevision?”

Kan vi göra som tidigare?

Den här frågeställningen är bland de första vi stöter på. Ibland redan i upphandlingsskedet. Det är en rolig frågeställning, för att den öppnar upp för väldigt mycket diskussion. Svaret är oftast: Ja, det kan ni, men det finns förmodligen mer kostnadseffektiva sätt att implementera det på om vi nyttjar funktioner som finns inbyggda i Sitevision.

För att bli konkret kan jag exemplifiera med Kontaktkort. I många andra system bygger man upp en struktur eller funktion för att kunna visa kontaktinformation på webbplatsen. Det blir en central hantering av kontaktinformationen som sedan kan användas runt om på webbplatsen. Det är ofta en funktion som är framtagen från scratch med kravställning och utvecklingstimmar.

För att lösa motsvarande i Sitevision så går det naturligtvis att utveckla samma funktionalitet igen – men Sitevision kommer med extremt många små smidiga funktioner som man kan använda out of the box.

  • Sitevision har en struktur för att hantera kontaktinformation i Användare.
  • Sitevision har möjlighet att koppla användare till sidor genom metadata.
  • Det finns ett gäng moduler som kan nyttja användare på olika sätt.

Om kunden skruvar lite på sättet de arbetar med något, så finns det oftast väldigt enkla sätt att lösa saker och ting på som kommer fungera över tid. De sessionerna då vi har dessa diskussioner brukar vara väldigt givande både för kunden och mig själv – vi pratar i detalj i hur Sitevision fungerar och hur det går att jobba i plattformen. Otroligt roligt 😊

Vilken nivå av självgående vill du ha?

Allting som vi gör, kan du också göra med rätt utbildning och erfarenhet, brukar jag säga. Men vill du det? Att inledningsvis prata om hur självgående kunden vill och ska vara är jätteviktigt.

Om kunden vill vara väldigt självgående men inte kommer att arbeta så mycket med webben så behöver vi använda så mycket standard-komponenter som möjligt och hålla nere på de komplexa lösningarna.Vill kunden istället bara arbeta med innehållet och den redaktionella biten och ta hjälp med utvecklingen så optimerar vi leveransen för det.

Vi har kunder som vi levererar en webbplats till som sedan tar den och flyger själva. När vi tittar in hos dem emellanåt så har de lanserat allt från nya webbar till kampanjer. De behövde bara en bra start och sköter sedan resten själva. Sedan har vi kunder som hör av sig när de vill att något ska ändras på webbplatsen. Beroende på hur självgående du vill vara och hur mycket tid och resurser du kommer att ha till ditt förfogande finns det olika vägval i leveransen.

Hur flexibelt vill du arbeta?

Under Sitevisiondagarna 2022 pratade både Kungsbacka och Skellefteå om sina leveranser. Vi på Limepark levererade till Kungsbacka och Soleil levererade till Skellefteå. Det var två helt olika leveranser – med två helt olika krav på flexibilitet.

Titta gärna på dessa två olika föreläsningarna från Sitevisiondagarna. Båda är väldigt bra och lärorika.

 


Flexibilitet kräver mer kunskap. Om vi tar exemplet med text på färgad platta:

  • Utan utveckling
    • Kräver att redaktören vet hur det funkar i Sitevision
    • Kräver att redaktören har ett öga för design så att det blir snygga färgkombinationer
    • Kräver att redaktören har kunskap om hur den testar tillgänglighet (exempelvis kontraster)
  • Genom modul med eget val av text och färg
    • Kräver att redaktören har ett öga för design
    • Kräver att redaktören har kunskap om hur den testar tillgänglighet (exempelvis kontraster)
  • Genom modul med eget val av text och teman
    • Kräver att redaktören kan formulera bra texter

Skillnaden är alltså hur mycket tanke och arbete som gått in i funktionen innan den “släpps ut”.

Det här är diskussioner som vi och kunden behöver ha löpande genom projektet. Min erfarenhet är att flexibla leveranser funkar över tid i projekt där det är få redaktörer med mycket tid och kunskap. Har kunden flera redaktörer med varierande kunskap är det bäst att göra så många val som möjligt redan i utvecklingsskedet – så att det vardagliga arbetet förenklas.

Att lotsa bland funktioner i Sitevision

Att lotsa nya Sitevisionkunder bland funktioner och lösningar som finns i Sitevision är väldigt roligt. Det finns ofta minst tre sätt att lösa något på, och vilket som passar bäst beror bland annat på faktorerna som jag tagit upp här ovanför. Så jag gör det med största ödmjukhet – jag behöver veta hur det ska användas och förvaltas för att kunna föreslå en lösning som fungerar över tid.

Det här är den punkt som jag gärna lägger extra tid på när jag är projektledare till nya Sitevisionkunder. Det är ett ansvarsfullt jobb att se till att Sitevision landar bra i en organisation och fantastiskt roligt att se när lösningarna kommer till användning. Oavsett om det handlar om en kund som kommer att flyga själv eller om det handlar om ett långsiktigt nära utvecklingsarbete.

Stort lycka till! Och hör av dig om du vill bolla något 😉

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    CMS för
    intranät

    Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

    Snabbt i gång med startklara mallar

    Samla styrkorna – integrera andra system

    Säker och svensk molntjänst

    Alltid nära i mobilappen

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    CMS för
    webbplatser

    Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

    Personalisera mera

    Webbanalys direkt i gränssnittet

    Enkelt att bygga tillgängligt

    Säker och svensk molntjänst

    Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

    Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

    Boka demo och upptäck alla möjligheter

    Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

    Följ (med) oss

    PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev