Blogg
Låt AI stötta medarbetarupplevelsen
Nu står artificiell intelligens (AI) i centrum för många verksamheter. Ett av syftena? Att revolutionera den digitala medarbetarupplevelsen. Genom att implementera AI kan företag inte bara förbättra effektiviteten utan också skapa djupare, mer personliga interaktioner som stärker både engagemang och välmående på arbetsplatsen.
En bra medarbetarupplevelse bidrar till kundupplevelsen
Alla är fullt övertygade om att de måste arbeta med AI men många är osäkra på hur och var i digitaliseringen de ska applicera tekniken. Den stora utmaningen många verksamheter har är att fastställa hur AI-tekniken kan omvandla vanliga arbetsprocesser till digitala upplevelser som både förenklar och effektiviserar. Som med alla investeringar behöver vi knyta dem till en process vi vill förenkla eller förbättra.
Jag har nyligen sprungit på några bra kundexempel där man adderat AI (genom rek.ai och OpenAI) till medarbetarupplevelsen i Sitevision för att i sin tur stärka kundupplevelsen.
Exempel 1: Medlemsrekrytering
En stor medlemsorganisation har tränat en AI-modell på sitt manifest och erbjudande vilket gör att medarbetarna kan använda det som verktyg i arbetet med att rekrytera nya medlemmar. Genom en AI-chatt kan medarbetarna snabbt och enkelt hålla sig uppdaterade inom olika ämnen och även få anpassade svar baserat på tonalitet och målgrupp.
Exempel 2: Kundservice
En retailkedja tar hjälp av AI för att ge bättre och snabbare kundservice genom att öka relevansen i medarbetarens sökupplevelse. AI:n tar hänsyn till vem som gör sökningen och var på intranätet sökningen görs ifrån. Är det en butiksarbetare som gör sökningen är det hög sannolikhet att hen befinner sig i ett kundmöte. Kommer sökningen från en produktsida istället för HR-sida är det högre sannolikhet att personen befinner sig i ett kundmöte och letar efter kompletterande produktinformation.
Exempel 3: Stärka varumärke och kampanjer
En verksamhet som arbetar mycket med annonsering och kampanjer har implementerat en egen prompter i Sitevision där alla medarbetare kan få hjälp med att få genererade inlägg att sprida i sociala medier. Medarbetaren kan själv välja vilken plattform som inlägget ska publiceras på, tonalitet, om det ska innehålla emojis, hashtags och hur långt inlägget ska vara.
Bara fördelar
Alla tre exempel har tydliga kopplingar till verksamheternas processer och affär. Genom att förenkla medarbetarens arbete skapar de dessutom fler incitament till engagemang och välmående som i sin tur bidrar till en bättre kundupplevelse.
Vill du veta mer om funktioner i Sitevision?
Det bästa sättet att ta reda på mer om Sitevision och alla funktioner är att boka en demo. Vi visar hur det funkar – du får svar på alla dina frågor.
Taggar
Dela
CMS för
intranät
Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.
CMS för
webbplatser
Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.