Blogg

Lyckad medlemsresa – steg för steg

Vad ska man som medlemsorganisation tänka på för att lyckas rekrytera nya medlemmar och öka engagemanget bland befintliga? Varför är det inte bara smart utan också viktigt att tänka gamification? I vårt whitepaper, Framgångsrik medlemsresa – steg för steg, guidar vi dig hela vägen.

Barfota fotsteg mot en rosa bakgrund.

Att som organisation locka nya medlemmar och engagera befintliga, kan vara en utmaning. Det är många gånger svårt att sticka ut i bruset och konkurrensen, att nå fram med vad som gör just er organisation unik. För det handlar ju om det, att väcka nyfikenhet och vilja att kliva på tåget och lust att engagera sig som medlem.

”Behöver snabbt förstå värdet”

Matilda Viktorsson, affärsansvarig på Sitevision, menar att det finns sex tydliga steg att följa för en lyckad medlemsresa. Det handlar om att attrahera, personalisera, konvertera, vårda nya medlemmar, informera och bygga lojalitet.

– I första steget, att attrahera, handlar det mycket om att vara tydliga. Vad är det ni erbjuder? Vilka vänder ni er till? Varför ska man bli medlem hos er? Som besökare behöver jag snabbt förstå det värde som ni skapar i min vardag, förklarar hon.

Låg tröskel = superviktigt

Något annat, som kan vara lätt att glömma bort, är att göra det allra första steget så smidigt som möjligt. Att låta tröskeln till konverteringen inte bara vara låg utan till och med superlåg.

– Många organisationer och förbund kräver att du uppger en massa information innan du ens vet varför det är relevant för dig. Då är risken stor att man tappar den potentiella medlemmen, förklarar hon.

Mer lek åt folket

Ett sätt att öka engagemanget bland befintliga medlemmar är att använda sig av gamification, alltså att göra uppgifter och information roligare och enklare att ta till sig. Det kan handla om att skapa interna topplistor, rekrytera via värvningslänkar, göra ett quiz baserat på organisationens ”manifest” eller uppmana att fylla arenan med nya medlemmarna.

”Redaktörens bästa vän”

Att bjuda in till samtal är också ett utmärkt sätt att bygga kultur och engagemang och i Sitevision finns alla möjligheter till interaktivitet.

– Här går det att bygga lösningar där medlemmar möter andra likasinnade och snabbt hittar relevant information. Här finns inga begränsningar, här kan ni bygga utifrån era unika behov, berättar Matilda Viktorsson och fortsätter:

– Dessutom är Sitevision oerhört flexibelt att arbeta i, det är smidigt att anpassa informationsflödet och det är tidsbesparande. Många redaktörer känner sig ensamma i sitt uppdrag och vi får ofta höra att Sitevision är redaktörens bästa vän. Tack vare att det är så användarvänligt blir det heller inte personberoende, alla kan arbeta i Sitevision.

I Sitevisions whitepaper Framgångsrik medlemsresa – steg för steg, dyker vi djupare i de sex olika stegen.

Mer om medlemsorganisationer?

Spana in hur Sitevision stöttar medlemsorganisationer i alla delar av medlemsresan. Och håll utkik i bloggen, vi kommer att fördjupa oss mer inom ämnet framåt.

Taggar

Dela

CMS för
intranät

Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

Snabbt i gång med startklara mallar

Samla styrkorna – integrera andra system

Säker och svensk molntjänst

Alltid nära i mobilappen

Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

CMS för
webbplatser

Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

Personalisera mera

Webbanalys direkt i gränssnittet

Enkelt att bygga tillgängligt

Säker och svensk molntjänst

Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

Boka demo och upptäck alla möjligheter

Under en demo (kostnadsfri, förstås) får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Följ (med) oss

PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev