Blogg

Förbered din kriswebb: 5 tips för kommunikatören

En kris kan inträffa när man minst anar det. Med en förberedd kriswebb kan du som kommunikatör se till att rätt information når ut snabbt och till rätt målgrupp. Mats Eriksson, forskare och författare av MSB:s skrift Digitaliserade kriskommunikatörer, delar med sig av sina bästa råd för att stärka beredskapen inför en kris.

Person sitter framför datorn. Hen är nöjd och sitter med händerna bakom huvudet.

1. Skapa en tekniskt säker kriswebb

Att ha en stark teknisk grund är A och O för att säkerställa att kriswebben står emot trycket vid en kris.

Tips: Säkerställ att ansvaret för den tekniska beredskapen är tydligt definierat, så att resurser och system kan hantera en ökad belastning eller överbelastningsattacker. Ha även alternativa verktyg och kanaler redo ifall något oväntat skulle ske.

2. Förbered för mobilanvändning

Många söker information via mobilen under en kris, så det är viktigt att kriswebben är optimerad för alla enheter. Tänk mobilt redan från start när du bygger din kriswebb.

Tips: Testa regelbundet att er kriswebb fungerar på olika enheter och säkerställ att informationen är lättillgänglig, även vid hög trafik.

3. Implementera webbanalysverktyg för krisövervakning

Att kunna mäta och analysera beteenden i realtid under en kris kan ge ovärderliga insikter. För att effektivt kunna ta hjälp av webbanalysverktyg under en kris, gäller det att redan innan ha integrerat de mätverktyg som behövs. Som alltid när det kommer till mätverktyg är det viktigt att analysera datan med källkritisk blick något som Mats Eriksson understryker:

– Utbilda ditt team i att tolka analysdata källkritiskt, och ställ dig alltid frågan: Speglar den här datan faktiskt hela publikens behov, eller bara en del av den.

Tips: Implementera spårning för att kunna se vilka frågor och sidor som besöks mest under en kris. Då får du snabbt insikt i vad som är viktigast för besökarna – och kan anpassa kommunikationen därefter.

4. Klargör roller och ansvar

En väl fungerande kriswebb kräver att alla i organisationen vet vad de ska göra när krisen är ett faktum. Tydliga ansvar och roller är grunden för en god beredskap.

Tips: Definiera vem som ansvarar för att uppdatera kriswebben, vilka kanaler som ska användas och vem som har mandat att kommunicera i olika forum. Att fördela roller och ansvar innan krisen inträffar minskar risken för förvirring.

5. Se kriswebben som bas för krisinformation

Under en kris blir webbplatsen eller kriswebben en informationsbas som samlar alla viktiga budskap. Det gör att kommunikationen blir enhetlig och lätt att återanvända i andra kanaler.

Tips: Planera för att snabbt kunna återanvända och komprimera innehåll från webbplatsen i sociala medier och andra kanaler. På så sätt får ni ett samlat och kvalitetssäkrat budskap under hela krisen.

Till sist vill Mats skicka med vikten av att testa och etablera nya verktyg innan krisen kommer för att säkerställa att de fungerar när de behövs som mest. Under en kris är det inte läge att experimentera – då måste varje verktyg redan vara bekant.

Om du vill ha fler råd och rekommendationer på hur du som kommunikatör ska agera vid en kris, ladda då ner Mats Eriksson bok Digitaliserade kriskommunikatörer Länk till annan webbplats..

Porträtt Mats Eriksson

Forskare och författare

Mats Eriksson

Mats Eriksson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation vid Örebro universitet. Hans forskning rör framförallt gränslandet mellan strategisk kommunikation, organisationskommunikation och risk- och kriskommunikation. Genom åren har Mats bland annat gjort externa forsknings- och utredningsuppdrag åt Krisberedskapsmyndigheten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, SOS Alarm och Trafikverket.

Taggar

Dela

CMS för
intranät

Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

Snabbt i gång med startklara mallar

Samla styrkorna – integrera andra system

Säker och svensk molntjänst

Alltid nära i mobilappen

Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

CMS för
webbplatser

Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

Personalisera mera

Webbanalys direkt i gränssnittet

Enkelt att bygga tillgängligt

Säker och svensk molntjänst

Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

Boka demo och upptäck alla möjligheter

Under en demo (kostnadsfri, förstås) får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Certifikat ISO/IEC 27001:2022

ISO/IEC 27001:2022

Följ (med) oss

PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev