Blogg

Hur svårt är det att göra en integration?

Att beställa en integration kan verka enkelt – men vad betyder egentligen ”en integration”? Och varför kan svaren från olika leverantörer skilja sig så mycket? I den här gästbloggen reder Mathias Wrang från B3 – Sitevision Most Valuable Professional – ut begreppen och visar med tydliga exempel hur integrationer kan variera från enkla notifieringar till avancerade delprojekt.

Bild från Mathias Wrang från B3.

”Hur svårt är det att göra en integration? Och vad kostar det?” Det är frågor vi som leverantörer ofta får. Det är också frågor du som beställare säkert har ställt – i en upphandling eller i kontakt med en Sitevisionpartner. Kanske har du velat få en prisuppgift och förvånats över hur olika svaren kan vara. Anledningen? Frågan tolkas på olika sätt.

Först reder vi ut – vad innebär "en integration"?

Låt oss ta ett exempel: en beställare säger att de behöver en integration mot Googles kalender. Vid första anblick kan det verka som en tydlig och konkret beställning. Men vad innebär egentligen ”en integration”? Beroende på hur leverantören tolkar behovet kan svaret variera – från någon timmes arbete till ett helt delprojekt på en vecka.

Tolkningsutrymmet i frågan gör det svårt för leverantören att uppskatta tiden och för beställaren blir det ännu svårare att ta ett välgrundat beslut, när svaren är diffusa eller kostnadsförslagen spretar åt olika håll. För att illustrera utmaningen kan vi med just exemplet ”en integration mot Googles kalender” föreställa oss tre olika nivåer av integration. Alla tre uppfyller kravet på vad en integration är, men de har helt olika syften och tillgodoser olika användarbehov.

Tre nivåer av integration

  • 1. Enkel nivå
    På den enklaste nivån kan integrationen handla om att visa en notifiering i intranätet när en ny kalenderhändelse dyker upp. Genom att låta Sitevision göra ett anrop för att hämta antalet kalenderhändelser och länka notifieringsikonen till Googles kalender har man en fungerande integration.
  • 2. Mellannivå
    På nästa nivå kan integrationen innebära att Sitevision hämtar och visar alla kalenderposter från Google. Det kräver mer omfattande kommunikation med Googles API, detaljerad information om varje kalenderpost och en presentation av innehållet på ett användbart sätt.
  • 3. Avancerad nivå
    Den mest avancerade nivån gör det möjligt för användaren att direkt i intranätet skapa eller ändra kalenderposter i Google Kalender. Här kan man till exempel visa händelser, acceptera mötesinbjudningar och föreslå nya tider – allt på samma ställe. Det innebär inte bara att läsa information, utan även att skriva tillbaka data, vilket gör integrationen betydligt mer komplex.

Färdiga moduler och plugins

“Men… är inte poängen med Sitevision att det finns färdiga moduler för sånt här?”
Jo, och just det här exemplet har en extra vinkel. Både Sitevision, partners och leverantörer av tredjepartsprodukter erbjuder ofta färdiga moduler och plugins.

För att integrera Google Kalender enligt den första nivån i vårt exempel finns det en färdig modul i Sitevision Marketplace. Kanske var det just den du syftade på i din upphandling – medan en leverantör tolkade frågan som att du ville ha något mer avancerat? Eller tvärtom: att du menade en fullständig listning av kalenderhändelser, samtidigt som någon annan bara såg det som en installation och konfigurering av Marketplace-modulen.

Tips till dig som beställare

För att få mer relevanta och jämförbara svar behöver man som beställare fundera igenom vad integrationen faktiskt ska åstadkomma. Det är helt okej att inte ha full koll på alla tekniska detaljer – det är ju därför man tar in extern hjälp.

Som stöd kan du ställa dig frågor som:

  • Vilken information behöver visas? Räcker det med en indikation på att något har hänt, eller behövs en detaljerad lista?
  • Ska systemet bara läsa information, eller även kunna skriva tillbaka till externa system?
  • Vad ska hända om systemet man anropar ligger nere? Ska ytan då döljas helt, ska ett felmeddelande visas, eller vill man visa senast sparade uppgifter?
  • Finns det särskilda krav på säkerhet, behörighet eller loggning som måste uppfyllas?

Slutsats – gör jämförelsen enklare

Kanske har du inte svar på alla de här frågorna. Det är helt okej. Listan kan till och med väcka helt andra frågor, beroende på om du vill integrera ett tidrapporteringssystem, ett ärendehanteringssystem eller kanske något helt annat, som att visa badtemperatur.

Ju tydligare du kan beskriva vad du behöver, desto enklare blir det för leverantören att göra en realistisk uppskattning av både tid och kostnad. Och med en välgrundad uppskattning blir det lättare att jämföra äpplen med äpplen – något som gör ditt projekt både enklare och, förhoppningsvis, roligare!

Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Taggar

Dela

CMS för
intranät

Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.

Snabbt i gång med startklara mallar

Samla styrkorna – integrera andra system

Säker och svensk molntjänst

Alltid nära i mobilappen

Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

CMS för
webbplatser

Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.

Personalisera mera

Webbanalys direkt i gränssnittet

Enkelt att bygga tillgängligt

Säker och svensk molntjänst

Användarvänligt och webbaserat gränssnitt

Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

Boka demo och upptäck alla möjligheter

Under en demo (kostnadsfri, förstås) får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Certifikat ISO/IEC 27001:2022

ISO/IEC 27001:2022

Följ (med) oss

PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev