Blogg
När nästan alla är digitala – hur ser vi till att ingen hamnar utanför?
År 2025 använder 97 % av befolkningen internet och 93 % gör det dagligen. En siffra vi ska vara stolta över gällande Sveriges digitala mognad. En siffra som säger att vi ligger i framkant även i ett globalt perspektiv. Men jag ser också något annat i statistiken: de få procent som står utanför är inte bara siffror.

Det är människor, ofta äldre, som riskerar att hamna vid sidan av, i en tid då allt fler samhällstjänster digitaliseras.
En liten grupp med stor betydelse
Rapporten Svenskarna och internet 2025 Länk till annan webbplats. bekräftar att ålder är den starkaste faktorn. I princip alla födda på 1960-talet eller senare använder internet varje dag. Utanförskapet finns främst hos de allra äldsta. Där ovana, osäkerhet eller kognitiva hinder kan göra det digitala steget för stort.
Konsekvensen blir att just de som har störst behov av vård, omsorg eller pensionsinformation riskerar att stå utan tillgång till den service de behöver. Det är ett glapp vi aldrig får blunda för.
När nästan alla är digitala ökar kraven
Att nästan hela befolkningen är uppkopplad kan ge en känsla av “mission accomplished”. Men i själva verket betyder det motsatsen. När det digitala är standardkanalen måste vi som samhällsaktörer vara ännu tydligare, ännu enklare och ännu mer inkluderande. Hur gör vi det?
- Kognitiv enkelhet
Gränssnitt, formulär och navigation behöver vara så självklara att de inte kräver teknisk vana. - Trygghet
Många äldre tvekar av oro för säkerhet och integritet. Vi behöver förklara tydligt hur e-tjänster, BankID och digital post fungerar. - Alternativa vägar
Det kommer alltid finnas några som inte blir digitala. Därför behövs parallella kanaler och en sömlös växling mellan digitalt och analogt. - Tillgänglighet som norm
Klarspråk, uppläsning, språkstöd och WCAG ska inte vara tillägg, det ska vara grunden.
Varför detta spelar roll?
Rapporten visar att digitala samhällstjänster ofta upplevs som “buggiga” eller ofärdiga. För den vana användaren kan det vara irriterande. För någon med låg digital kompetens kan det vara skillnaden mellan att få stöd eller att ge upp.
Och när nästan alla andra är digitala ökar känslan av stigma hos de som inte hänger med. Ingen ska behöva känna sig beroende av anhöriga för att hantera sin vardag.
Vår gemensamma utmaning
För myndigheter, regioner och kommuner betyder det här en sak: digitalisering får aldrig skapa ett nytt utanförskap. Tvärtom måste den bli ett verktyg för ökad jämlikhet.
Det verkliga måttet på en lyckad digitalisering är att även de minst vana kan vara med – på sina villkor.
På Sitevision ser vi det som vår uppgift att stötta er i det. Tillsammans kan vi skapa digitala resor som är enklare, tryggare och mer inkluderande. För alla.
Prenumerera gärna på Sitevisions nyhetsbrev
Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.
Taggar
Dela
CMS för
intranät
Öka engagemanget och stärk arbetsplatskulturen med ett socialt intranät.
CMS för
webbplatser
Skapa engagerande webbplatser med den digitala upplevelsen i fokus från start till mål.