Case

Så ökade Region Värmland intranätets effektivitet med 41 % – och fick 97 % mer nöjda redaktörer

När det blev dags för Region Värmland att uppdatera ett äldre och på många sätt segt intranät föll valet på Sitevision. Resultatet? Smidigare arbete för redaktörerna och smartare genvägar för medarbetarna.

Region Värmlands intranät hade lappats och lagats under många år när man till slut bestämde sig för att ta ett helt nytt grepp om det. Intranätet var segt och överlastat med information, här kunde bland annat någon enskild medarbetares minnesanteckningar finnas. Det blev hela tiden svårare att hitta det som faktiskt var viktigt.

Region Värmlands intranät i dator och mobil mot grön bakgrund.

Skräddarsydd startsida

Målet, för Region Värmland, var hela tiden att skapa ett intranät där du som användare lätt hittar till andra system och där du når mejl och kalender direkt från startsidan. Och check och bock på det! Som medarbetare möts du nu av en startsida anpassad efter dig och dina behov.

– Startsidan är skräddarsydd utifrån var i organisationen du arbetar. Arbetar du inom hälso- och sjukvård, är du chef eller inte? Olika parametrar styr utseendet, allt för att det ska bli lätt att hitta rätt. Du har också möjlighet att själv flytta runt och lägga till moduler, så att det matchar dina preferenser, förklarar Patrik Hamberg, webbstrateg på Region Värmland.

Snabbt och träffsäkert

Och medarbetarna, de ger tummen upp.

– Det var få som hörde av sig och undrade: Vart har mina grejer tagit vägen? Och bara det är en framgångssignal! skrattar Patrik Hamberg.

Drygt ett år efter lanseringen genomförde Region Värmland en kvalitets- och effektivitetsmätning för att se hur medarbetarna verkligen använder det nya intranätet. Genom scenariotestning fick de svar, svart på vitt, att kvaliteten – att hitta rätt – hade ökat med 28 procent medan effektiviteten – hur snabbt man hittar rätt – hade ökat med 41 procent.

En majoritet av testdeltagarna använde sig av intranätets sökmotor. Och sökfunktionen är en av delarna som fått sig ett rejält lyft, bland annat tack vare att sökträffarna är segmenterade. Konsulten som genomförde scenariotestningen berättar:

– Det är utan tvekan den bäst presterande söktjänst för intranät som vi har testat.

– Vi har verkligen fått ett trevligare verktyg att jobba med och redaktörerna har fått en bättre arbetsmiljö. Vi är otroligt nöjda, säger Patrik Hamberg.

Patrik Hamberg, webbstrateg på Region Värmland

97 procent nöjdare redaktörer

Något som också var viktigt för Region Värmland, redan från start, var att få till en bättre användarupplevelse för redaktörerna.

– Här upplevde vi, från allra första början, att Sitevision stack ut. Det är ett lättarbetat verktyg med mycket kraft och som redaktör klarar du av att göra mycket utan att bli låst vid enskilda mallar.

Så plattform byttes från Episerver (numera Optimizely) till Sitevision. Och därför var också ett av effektmålen att följa upp hur arbetet i det nya webbpubliceringsverktyget funkar. Målet var kaxigt:

75 procent av webbredaktörerna ska uppleva ett bättre stöd (från webbpubliceringsverktyget) ett år efter lansering.

Om det nåddes? Javisst! En enkätundersökning till kommunikationsavdelningen och övriga redaktörer visade att 97 procent är mer nöjda med Sitevision.

I undersökningen kom det också fram att samtliga tycker att det är lättare att redigera en befintlig webbsida, att hålla sig till tillgänglighetsreglerna och att förstå hur den publicerade webbsidan kommer att se ut medan de redigerar i Sitevision. 94 procent uppgav att det går snabbare att jobba i Sitevision.

– Vi har verkligen fått ett trevligare verktyg att jobba med och redaktörerna har fått en bättre arbetsmiljö. Vi är otroligt nöjda, säger Patrik Hamberg.

Taggar

Dela

Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

Boka demo och upptäck alla möjligheter

Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Följ (med) oss

PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev