Case

Tydligt och tryggt – A och O för a-kassans medlemmar

– De som söker sig till oss är i en utsatt situation, därför var det viktigt att vår nya webbplats blev tydlig och välkomnande. Medlemmarna ska lätt hitta rätt och veta att vi finns här för dem, förklarar Yesinde Aluko, kommunikationschef för Kommunals a-kassa.

Men vad, enligt henne, var egentligen grejen med Sitevision?

Kommunals a-kassas webbplats i dator och mobil

Bakgrund och Utmaning

Kommunals a-kassa har varje dag kontakt med människor som precis har förlorat jobbet. Så, hur möter man en människa som behöver ta till sig en massa information men som är i ett läge där det är extra svårt?

– Vår högsta prio var att göra webbplatsen tydlig. Vi ville ha en enkel, responsiv webb med tydliga ingångar. Medlemmarna ska känna att vi lotsar dem genom processen, berättar Yesinde Aluko.

Yesinde Aluko

Lösning

”Redigerar mycket mer själva nu”

Efter att ha arbetat i ett rätt krångligt verktyg som saknade manualer och som få av medarbetarna var insatta i, var det också viktigt att verktyget var användarvänligt.

– Flera av de webbyårer vi var i kontakt med hade Sitevision och pratade väldigt gott om det.

Och nu, med facit i hand, kan Yesinde Aluko och hennes kollegor bara hålla med.

– Det är enkelt att flytta på och ändra i innehåll, vi kan redigera mycket mer själva nu. Det finns en flexibilitet och samtidigt tydliga begränsningar så att du inte förstör grundupplägget. Även de medarbetare som inte är inne så ofta hittar snabbt rätt vägar, berättar Yesinde Aluko.

Tillgänglighetstest – på auto

Check och bock på användarvänligheten alltså. Och check och bock på smarta funktioner.

– Tack vare inbyggda tillgänglighetstester är det enklare att uppfylla tillgänglighetskraven. Har vi gjort något som är oförenligt med direktivet – det kan handla om färg och kontraster – flaggas det för det.

En annan finess är den räknare som har skapats för webbplatsen, som hjälper medlemmarna att snabbt räkna ut vilken ersättning de får.

– Det finns mycket okunskap kring a-kassans villkor. Budskapet i media är många gånger att du får 80 procent av din lön. Man glömmer nämna att olika villkor styr så för oss handlar det ofta om att ta död på missuppfattningar. Räknaren gör att vi kan hantera medlemmarnas förväntningar på ett mycket bättre sätt, berättar Yesinde Aluko.

En medmänsklig webbplats

Och så var det det där med tonaliteten. Vikten av att det skulle bli en medmänsklig webbplats.

– Försäkringen kan upplevas krånglig och då gäller det att vi formulerar oss på ett enkelt och trevligt sätt. Vi jobbade mycket med vår tonalitet och testade innehållet på många olika personer. Om det inte landade bra tog vi tillbaka det till ritbordet och började om.

Resultat

Nu är ni i mål. Och ni låter … nöjda?

– Vi är väldigt nöjda! Vi fick det vi ville ha, en tydlig webb med tydliga ingångar och ett begripligt och enkelt språk med trevlig tonalitet. Vi lyckades verkligen.

Ett annat stolt kvitto på att Kommunals a-kassa lyckades är att de kammade hem vinsten i Sitevision Awards, i kategorin Bästa marknadsförande webbplats. Hur motiveringen löd? Så här.

Sitevision Awards 2022
– bästa marknadsförande webbplats

Vinnaren i kategorin bästa webbplats med marknadsförande syfte har en medmänsklig ton och extra stort fokus på användarnas behov.

Webbplatsen ger användarna den information och de instruktioner de behöver på ett enkelt och begripligt sätt.

Och vinnaren har lyckats knäcka koden för att leverera rätt budskap, på rätt sätt till användare i en besvärlig situation.

Taggar

Dela

Sveriges mest enkla och omtyckta CMS

Boka demo och upptäck alla möjligheter

Under en demo får du se exempel på vad du kan göra i Sitevision – och hur enkelt det är att skapa innehåll. Prova på produkten, få svar på dina frågor och upptäck en värld av möjligheter.

Följ (med) oss

PRENUMERERA PÅ VÅRT Nyhetsbrev