Case
Appen som skapar närhet mellan stad och invånare
Hur skapar man närhet till invånarna i en digital värld?
Västerås stad ville förbättra sin kommunikation med invånarna genom att samla viktig och målgruppsanpassad information – som nyheter, evenemang, felanmälan och e-tjänster – på ett och samma ställe.

Bakgrund och Utmaning
Målet var att skapa en mer personlig och tillgänglig kontakt mellan kommunen och medborgarna.
Men det är en komplex utmaning. Samtidigt har kommuner många målgrupper. En pensionär, en tonåring och en småbarnsförälder söker information på helt olika sätt och på olika platser. Och även om kommunen har mycket att säga, behöver invånarna hjälp att hitta det som är relevant för just dem.
Lösning
Lösningen blev Mitt Västerås – en smart och tillgänglig app för invånarna, utvecklad i nära samarbete mellan Västerås stad och vår partner Innocode. Länk till annan webbplats.
”Genom appen Mitt Västerås kan vi kommunicera direkt med våra invånare och minska avståndet mellan dem och staden.”
Sara Eklind, Kommunikationsdirektör, Västerås stad
Appen är designad för att möta invånarna där de befinner sig, i mobilen. Och innehållet anpassas efter intresse och behov. I appen finns bland annat:
- Pushnotiser
Personligt anpassade uppdateringar i realtid - Felanmälan
Enkel rapportering direkt via appen - Nyheter och evenemang
Samlat på ett överskådligt sätt - E-tjänster
Smidig åtkomst till kommunens digitala tjänster
Publicera på flera ytor med ett klick
Och det bästa? Redaktörerna slipper dubbeljobb. Om man vill, kan nyheter enkelt speglas till både webb och app med bara ett klick.
Resultat
Appen Mitt Västerås blev snabbt en succé och har på kort tid blivit en kraftfull kommunikationskanal för staden.
20 000
invånare laddade ner appen under första året
50
procent valde att aktivera personligt anpassade notiser
– Det är fascinerande att se hur snabbt Mitt Västerås har etablerats med mer än 20 000 hämtningar första året. Möjligheten att följa lokala verksamheter och arrangörer skapar tydlig daglig relevans för invånaren, och öppnar dörren för staden att effektivt nå ut med sin pushnotiser i akuta lägen, säger Bjarte Falck Olsen, VD på Innocode.
Västerås stad har tagit fram en helt anpassad lösning tillsammans med Innocode. Är du nyfiken på något liknande? Hör av dig till Innocode Länk till annan webbplats. för att få veta mer.
Taggar
Dela