Nyheter

Publicerad: 2015-10-20

Här är vinnarna av Guldhanden 2015

Under SiteVisiondagarna 2015 i Örebro presenterade SiteVision AB, för femte året i rad och inför över 500 deltagare, vinnarna av Guldhanden. Kategorierna var årets bästa offentliga webbplats, årets bästa kommersiella webbplats samt årets bästa intranät. De tre organisationer som belönades har samtliga, med hjälp av SiteVision, skapat webbplatser och intranät utöver det vanliga. Och vinnarna är…

Sveriges Olympiska Kommittés webbplats sok.se

Sveriges Olympiska Kommittés – sok.se

Årets bästa kommersiella webbplats:
Sveriges Olympiska Kommitté

Juryns motivering: "Årets vinnare är en webbplats som har lyckats skapa en bra struktur av ett omfattande material och högkvalitativa bilder. Texterna är välarbetade och presenteras i lagom portioner, som samtidigt inbjuder till mer läsning. En extra finess ger små animationer som förstärker interaktionen. Med sitt fokus på drömmen, ger den här webbplatsen stor inspiration – även till den som inte är sportintresserad."

Jönköping University - ju.se

Jönköping University - ju.se

Årets bästa offentliga webbplats:
Jönköping University

Juryns motivering: "Årets vinnare har lyckats länka samman flera webbplatser med ett genomgående formspråk och tydlig struktur. Språket har en väl avvägd personlig ton där tydliga uppmaningar och länkar gör att besökaren inte blir lämnad i sticket utan guidas vidare. På mobil har man gjort ett intressant grepp för att presentera menyn och göra valen snabbt tillgängliga. Webbplatsen ger en genomarbetad och attraktiv upplevelse som leder besökaren till ny kunskap."

CSN:s intranät Centralen

CSN:s intranät Centralen

Årets bästa intranät: CSN

Juryns motivering: “Årets vinnare kan beskrivas som ett socialt intranät som fungerar som arbetsverktyg, istället för bara informationskanal. Användarna väljer själva vilka verktyg de önskar på sin egen startsida och samarbete mellan flera orter underlättas genom tydliga arbetsytor. Det har krävt ett grundligt jobb för att se till att information och material samlas, blir väl strukturerat och sökbart. Man kan säga att det arbetet har lönat sig, eftersom det har lett till att antalet besök har tredubblats.”

Juryn bestod av Pierre Du Rietz, VD Web Service Award, Sara Rösare, examinerad språkkonsult, Rebecca Hallqvist, User Experience Designer samt SiteVision AB:s supportchef Ulrika Sandberg och företagets VD Anders Korsvall.

På sitevisiondagarna.se ser du alla finalisterna

SiteVision AB är ett svenskt produktföretag som utvecklar en plattform för webbpublicering (CMS) och sociala intranät. Plattformen används av tusentals webbplatser och intranät i Sverige och internationellt. Till kunderna hör företag, myndigheter och organisationer, och över 130 svenska kommuner.

Bland kunderna finns SBAB Bank, Verisure, Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Malmö stad och Sveriges Kungahus.

Följ SiteVision på Mynewsdesk, Facebook och Twitter. Besök även vårt nyhetsrum.

Nyfiken på SiteVision? Låt oss sätta igång!