Vit logotyp Sitevision
Vit ikon för meny.
Vit logotyp Sitevision

Frågor och svar om webbanalys

Vi får in många frågor som rör webbanalys. Här hjälper vi dig att få svar på en del av dem. Ta gärna även del av det webbinarium som vi hade den 7:e september.

Priset baseras på totala antalet sidvisningar per månad för samtliga webbplatser som du vill använda tjänsten för. Se prislistan.

Om ni drifitar er miljö i Sitevision Cloud kan supporten hjälpa er att få fram information om antal sidvisningar.

Annars har de flesta kunder denna information i ett analysverktyg (motsvarande GA eller likande). Har ni något sådant? Om ni har slutat använda GA kanske ni kan använda er av gammal historik för att få en preliminär uppfattning?

Avtalsperioden är 12 månader precis som en tilläggsmodul.

Vi kommer inte drifta andra CMS (dvs om du har webbplatser hos en annan leverantör) men om du vill följa statistiken in i exempelvis en e-tjänst så är det möjligt.

Nej, det gäller alla våra kunder.

Vi tittar på att utveckla integrationen mellan Matomo och Sitevision, för att kunna erbjuda en så bra helhet som möjligt.

Det går att filtrera bort egen trafik. Det finns ett par olika sätt att göra det på. Ett sätt är ju att göra segment, ett annat är att sätta en kaka för dom som inte ska bli spårade. Det första kräver ju att man sätter upp ett IP-range.

Ja, det går att välja detta när du skickar exempelvis en e-post-rapport. Du hittar e-postrapporter under inställningar. Du kan även hitta detta direkt för olika widgets. Den gröna popupmenyn som Albin visade under föredraget.

Återkommande besök är en av delarna som påverkas men inte den enda. Det kommer att påverka andra rapporter så som

  • Dagar sedan senaste besök
  • Besök efter besöksnummer
  • Antal besök innan konvertering
  • Antal dagar innan konvertering

Det kommer också påverka precisionen i uppföljningen av kampanjer.

De påminner en hel del om varandra. Kan man jobba med Googles så förstår man även Matomos. Upplägget är desamma.

Ja, det finns. Du hittar det under Förvärv/Acquisition.

Jepp, det hittar du under beteende/webbplatssökningar.

Vi har rådgivit med webbanalytiker och de råder oss att INTE importera data från Google analytics. De säger att det är krångligt samt att det är som att jämföra äpplen och päron.

Ni kan fortfarande nå er gamla statistik i GA.

I Sitevision webbanalys kommer vi att spara information i 24 månader.

Ja, det finns en Tag Manager i Matomo.

Kakfri spårning är standard men det går att aktivera kakor om du vill.

Det går att skapa segment baserat på Ip-adress. Det går också att få ut rapporter kopplade till segmenten.

Den typen av information kommer tyvärr ej att bli tillgänglig. Finns ingen koppling så att man kan se det på den nivån.

Gällande A/B-tester så är det ett tillägg som vi inte kommer att ha nu i uppstarten men på sikt /kanske efter sommaren) så kommer vi även att lägga till tilläggsfunktionalitet.

Alla IP-nummer är redan anonymiserade. De IP-nummer som visades slutade alla på 0.

Nej, man kan inte spegla en dashboard i ett e-postutskick. Man måste sätta upp det separat i e-postrapport.

Ja, i rapporterna för sidvisningar kan man söka på sidans url eller titel för att hitta en specifik sida.

Det går att konfigurera till viss del för att separera delgrenar. Men vill man helt utesluta data från en annan webb/intranät bör de vara uppsatt som separata hus i Sitevision. Har användaren besökt bägge delarna i sina besök så blandas statistiken i de olika widgetsen.

Det är en plugin till Matomo som vi inte har tagit ställning till om vi ska använda ännu.

Ja det går. Men för att få det helt uteslutet från sidor från andra strukturer så behöver man använda sig av tillägget Custom Reports. Vi håller på och testar/utvärderar det tillägget nu.

Vi jobbar också på en cookie funktion i sitevision. Där man enkelt kommer kunna lägga upp dessa och även utkräva ett godkännande av besökaren innan vi sparar några kakor.

https://matomo.org/faq/general/faq_146/

Det finns inte möjlighet för er som slutkund att göra det. Ni får gärna komma med önskemål, men vi hanterar vilka tillägg som finns tillgängliga.

Finns inga planer för det just nu. Men det är en bra tanke. Den tar vi med oss.

Absolut inte. Det finns goda anledningar till att fundera över hur ert intranät används för att dra lärdomar över hur det kan utvecklas!

Det går bra att beställa genom formuläret på sitevision.se/produkter/webbanalys. En förutsättning är att ni kör Sitevision 8.2 eller senare.

Vi tittar på och testar just nu tillägget Custom Reports. Med det tillägget så kommer ni kunna skapa rena vyer för sidvisningar kopplat per webbplats/URL.

Ja, man kan se utveckling över tid. Både på översikterna och på enskilda sidor. Lättast ser ni det på grafen som visar statistiken. Har ni då valt att visa per månad så representerar varje punkt statistiken för en månad. Ni kan sen välja vilka delar ni vill visa i grafen.

Vi håller på att diskutera vilka begränsningar det ska finnas i tjänsten. Vi återkommer med mer info så fort vi har det klart.

Skillnaden i verktyget är egentligen inte så stora. Det är att ni kan nå analysdelen när ni är inloggade i Sitevision. Vi tittar även på vilka möjligheter det finns att utnyttja statistikdelarna inne i Sitevision, ex sidvisningar under egenskaper på en sida. Ni kan läsa mer om fördelar på sitevision.se/produkter/webbanalys.

Sen är det infrastruktur bitar som ni som kund slipper hantera då det ligger i vår cloudmiljö. Vi sköter och övervakar tjänsten.

Kontakta oss

Sitevision
Drottninggatan 18A
702 10 Örebro

Info: 019-17 30 30
Support: 019-17 30 39

Boka en demo

Upptäck alla möjligheter med Sitevision genom en demo utifrån dina behov.

FÖLJ OSS

Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev

Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.

Vit logotyp Sitevision

Sitevision AB är ett svenskt produktföretag som fokuserar på att utveckla webbpubliceringsverktyget Sitevision.

Vit ikon för att stänga

Vi visar gärna

Det bästa sättet att lära känna Sitevision är genom en demo. Vi tar gärna tid för dig och visar hur det fungerar och alla möjligheter med vår produkt.