Vi får in många frågor som rör webbanalys. Här hjälper vi dig att få svar på en del av dem.
Ta gärna del av det webbinarie som vi hade den 24 mars tillsammans med vår platinumpartner Consid. Maria Karlsson och Mhoja Shimba, digitala specialister på Consid, berättar om hur du bäst kommer igång med webbanalys i Sitevision.
Priset baseras på totala antalet sidvisningar per månad för samtliga webbplatser som du vill använda tjänsten för. Se prislistan.
Hur vet jag hur många sidvisningar jag har per månad?
Om ni drifitar er miljö i Sitevision Cloud kan supporten hjälpa er att få fram information om antal sidvisningar.
Annars har de flesta kunder denna information i ett analysverktyg (motsvarande GA eller likande). Har ni något sådant? Om ni har slutat använda GA kanske ni kan använda er av gammal historik för att få en preliminär uppfattning?
Avtalsperioden är 12 månader precis som en tilläggsmodul.
Går det att använda denna tjänst på webbplatser som ligger utanför Sitevision?
Vi kommer inte drifta andra CMS (dvs om du har webbplatser hos en annan leverantör) men om du vill följa statistiken in i exempelvis en e-tjänst så är det möjligt.
Gäller erbjudandet enbart Sitevision Cloud-kunder?
Nej, det gäller alla våra kunder.
Vi tittar på att utveckla integrationen mellan Matomo och Sitevision, för att kunna erbjuda en så bra helhet som möjligt.
Kan man filtrera bort egen trafik?
Det går att filtrera bort egen trafik. Det finns ett par olika sätt att göra det på. Ett sätt är ju att göra segment, ett annat är att sätta en kaka för dom som inte ska bli spårade. Det första kräver ju att man sätter upp ett IP-range.
Går det att plocka ut data till exempelvis Excel och går det att få ut rapporter i PDF?
Ja, det går att välja detta när du skickar exempelvis en e-post-rapport. Du hittar e-postrapporter under inställningar. Du kan även hitta detta direkt för olika widgets. Den gröna popupmenyn som Albin visade under föredraget.
Vad får man mer med kakor, är återkommande det enda som påverkas om man inte använder kakor?
Återkommande besök är en av delarna som påverkas men inte den enda. Det kommer att påverka andra rapporter så som
Det kommer också påverka precisionen i uppföljningen av kampanjer.
Fungerar Tag-managern ungefär som Googles motsvarande?
De påminner en hel del om varandra. Kan man jobba med Googles så förstår man även Matomos. Upplägget är desamma.
Finns Sociala Medier som kanaler?
Ja, det finns. Du hittar det under Förvärv/Acquisition.
Kan man se vilka sökord som används på sajtens egna sök?
Jepp, det hittar du under beteende/webbplatssökningar.
Går det att migrera in gammal data från Google Analytics?
Vi har rådgivit med webbanalytiker och de råder oss att INTE importera data från Google analytics. De säger att det är krångligt samt att det är som att jämföra äpplen och päron.
Ni kan fortfarande nå er gamla statistik i GA.
Hur länge sparas data i Sitevision webbanalys?
I Sitevision webbanalys kommer vi att spara information i 24 månader.
Ja, det finns en Tag Manager i Matomo.
Går det att välja kakfri spårning?
Kakfri spårning är standard men det går att aktivera kakor om du vill.
Går att dela upp trafiken i extern och intern trafik på varje webbplats?
Det går att skapa segment baserat på Ip-adress. Det går också att få ut rapporter kopplade till segmenten.
Finns det någon statistik över redigering?
Den typen av information kommer tyvärr ej att bli tillgänglig. Finns ingen koppling så att man kan se det på den nivån.
Finns det stöd för A/B tester?
Gällande A/B-tester så är det ett tillägg som vi inte kommer att ha nu i uppstarten men på sikt /kanske efter sommaren) så kommer vi även att lägga till tilläggsfunktionalitet.
IP-Adresser syndes tydligt i överblickarna, finns möjligheten att anonymiseras dom på något sätt
Alla IP-nummer är redan anonymiserade. De IP-nummer som visades slutade alla på 0.
Kan man skicka en hel instrumentpanel [som en e-postrapport, sv anm]?
Nej, man kan inte spegla en dashboard i ett e-postutskick. Man måste sätta upp det separat i e-postrapport.
Kan man söka direkt efter en viss sida och se hur många besök just den haft under en period?
Ja, i rapporterna för sidvisningar kan man söka på sidans url eller titel för att hitta en specifik sida.
Det går att konfigurera till viss del för att separera delgrenar. Men vill man helt utesluta data från en annan webb/intranät bör de vara uppsatt som separata hus i Sitevision. Har användaren besökt bägge delarna i sina besök så blandas statistiken i de olika widgetsen.
Det är en plugin till Matomo som vi inte har tagit ställning till om vi ska använda ännu.
Nej, länk och tillgänglighetskontroll finns i Sitevision.
Ja, det kommer man att kunna.
Går det att göra segment eller vyer för olika delar av webbplatsen?
Ja det går. Men för att få det helt uteslutet från sidor från andra strukturer så behöver man använda sig av tillägget Custom Reports. Vi håller på och testar/utvärderar det tillägget nu.
Vad heter kakorna som vi måste referera till?
Vi jobbar också på en cookie funktion i sitevision. Där man enkelt kommer kunna lägga upp dessa och även utkräva ett godkännande av besökaren innan vi sparar några kakor.
Är det möjligt att lägga till plugins från Matomo Marketplace?
Det finns inte möjlighet för er som slutkund att göra det. Ni får gärna komma med önskemål, men vi hanterar vilka tillägg som finns tillgängliga.
Kan man komma åt datan via API:et så man t.ex. kan anpassa informationen på sidan?
Finns inga planer för det just nu. Men det är en bra tanke. Den tar vi med oss.
Är detta fullständigt overkill för ett intranät?
Absolut inte. Det finns goda anledningar till att fundera över hur ert intranät används för att dra lärdomar över hur det kan utvecklas!
Är det öppet att beställa för alla som vill ha?
Det går bra att beställa genom formuläret på sitevision.se/produkter/webbanalys. En förutsättning är att ni kör Sitevision 8.2 eller senare.
Vi tittar på och testar just nu tillägget Custom Reports. Med det tillägget så kommer ni kunna skapa rena vyer för sidvisningar kopplat per webbplats/URL.
Ja, man kan se utveckling över tid. Både på översikterna och på enskilda sidor. Lättast ser ni det på grafen som visar statistiken. Har ni då valt att visa per månad så representerar varje punkt statistiken för en månad. Ni kan sen välja vilka delar ni vill visa i grafen.
Vilka begränsningar kommer ni att erbjuda i tjänsten vad gäller segment, tags osv?
Vi håller på att diskutera vilka begränsningar det ska finnas i tjänsten. Vi återkommer med mer info så fort vi har det klart.
Skillnaden i verktyget är egentligen inte så stora. Det är att ni kan nå analysdelen när ni är inloggade i Sitevision. Vi tittar även på vilka möjligheter det finns att utnyttja statistikdelarna inne i Sitevision, ex sidvisningar under egenskaper på en sida. Ni kan läsa mer om fördelar på sitevision.se/produkter/webbanalys.
Sen är det infrastruktur bitar som ni som kund slipper hantera då det ligger i vår cloudmiljö. Vi sköter och övervakar tjänsten.
PRODUKTER
Kontakta oss
Sitevision
Drottninggatan 18A
702 10 Örebro
Info: 019-17 30 30
Support: 019-17 30 39
Boka en demo
Upptäck alla möjligheter med Sitevision genom en demo utifrån dina behov.
Prenumerera på Sitevisions nyhetsbrev
Du får stenkoll på nya funktioner i Sitevision, vad som händer hos oss och en hel bunt med tips. Tanken? Att göra ditt jobb med webben smart, smidigt och skoj.
Sitevision AB är ett svenskt produktföretag som fokuserar på att utveckla webbpubliceringsverktyget Sitevision.