Case studies

Verisure lanserar responsiv webbplats anpassad efter företagets nya grafiska profil

Då Securitas Direct under 2013 bytte namn till Verisure var företaget i behov av en webbplats vars design baserades på företagets nya grafiska profil och som var anpassningsbar efter flera skärmstorlekar. Med hjälp av SiteVisions webbpubliceringsverktyg skapades då en ny webbplats med responsiv design vilket bidragit till att man idag kommunicerar med sina kunder lika bra oavsett om de besöker Verisures webbplats från en dator, surfplatta eller smartphone.

www.verisure.se

Bakgrund

Securitas Direct grundades 1988 som en del av säkerhetsföretaget Securitas Sverige. 2006 blev Securitas Direct ett eget företag. I dag är Verisure företagsnamnet och ett varumärke för konsumenterbjudandet. Verisure erbjuder hemlarm och uppkopplade tjänster för det smarta hemmet. Hemlarmet finns installerat i fler än 290 000 svenska hushåll och med fler än 1,6 miljoner kunder och 6500 anställda runtom i världen, är Verisure nummer ett i Europa med stark tillväxt i Sydamerika

Då Securitas Direct bytte namn till Verisure skapades även en ny grafisk profil vilket innebar att företagets webbplats, som till stor del utgör företagets ansikte utåt, behövde uppdateras. Den tidigare webbplatsens design var inte heller anpassningsbar efter mobila enheters mindre skärmstorlek vilket innebar att besökare tvingades scrolla och zooma mellan webbsidans olika delar för att kunna ta del av information när man besökte webbplatsen från exempelvis en surfplatta. Detta gjorde det svårt för besökare att hitta och ta till sig den information som fanns.

Verisure efterfrågade då en ny och mer modern webbplats med en design som gick hand in hand med företagets nya grafiska profil. Man ville även göra webbplatsen kompatibel för mobila enheter, såsom smartphones och surfplattor. För Verisure var valet av leverantör enkelt:

–"Vi har arbetat med SiteVision i flera år och deras lösningar utgör grunden för våra interna och externa webbplatser. Vi har varit nöjda och har inga planer på att använda en annan leverantörs lösningar", säger Ann-Sofie Hedlund, Head of Digital Development på Verisure.

Lösning

I mars 2013 startade arbetet med att skapa en ny webbplats åt Verisure. Till sin hjälp tog man bland annat Sitevision-partnern Knowit, som utförde den tekniska implementeringen, och designbyrån Doberman. Med hjälp av Sitevisions proxymoduler skapades en skräddarsydd webblösning med integrerade applikationer som bland annat ger möjlighet att kunna söka jobb hos Verisure via webbplatsen. Webbplatsen möjliggör även att besökare som är intresserade av Verisures säkerhetslösningar kan fylla i ett digitalt formulär och därefter få en kostnadsfri säkerhetsrådgivning via telefon.

Webblösningen skapades med användarvänlighet för Verisure i åtanke. Man ville skapa en webbplats som personalen enkelt skulle kunna administrera och löpande uppdatera med ny information.

–"Fördelen med Sitevisions lösningar är bland annat att Verisure kan arbeta självständigt i modulerna. Samtidigt är plattformen tillräckligt flexibel för att kunna göra kundunika lösningar", säger Kenneth Lyngshede, affärsansvarig Knowit Digital Solutions Syd.

Webbplatsen skapades med responsiv design vilket innebär att webbplatsens design är följsam och automatiskt anpassar sig efter den skärmstorlek som besökarens enhet har. På så vis kan dess innehåll kommuniceras lika effektivt oavsett om besökaren använder en surfplatta, smartphone eller dator.

–"Arbetet med webbplatsens design utgick från smartphone-format för att sedan skalas upp och ske parallellt med formaten för surfplattor och datorskärmar. På så sätt överbelastas inte webbplatsen med onödig information och besökaren kommer möta ett tydligt och enkelt erbjudande från Verisure", säger Steinar Danielsen på Doberman som ansvarat för designen av webbplatsen.

Resultat

I september 2013 lanserades Verisures nya webbplats i Sverige. Liknande webbplatser lanserades därefter även i de skandinaviska grannländerna samt Nederländerna och Belgien. Den nya responsiva designen ger ökade möjligheter för Verisure att kommunicera med befintliga och framtida kunder eftersom man anpassat sin webbplats efter den ökade internettrafik som sker via mobila enheter.

–"Köpbeslut tas allt oftare via mobila enheter, så smartphones och surfplattor är viktiga redskap. Genom vår nya lösning når vi dessa konsumenter och informationen blir tydligare", säger Ann-Sofie Hedlund.

Idag sker löpande arbete med att uppdatera hemsidans information för att kommunicera med sina kunder på bästa sätt. Många av dessa uppdateringar sköter Verisures personal på egen hand. Vid de tillfällen då de behöver teknisk kompetens för att utföra mer komplicerad utveckling såsom, integrering av applikationer, hjälper Knowit till.


"Webbplatsen genomgår en kontinuerlig optimering. Vad som ska ändras bestäms av Verisures kommunikationsavdelningen. Sitevisions plattformar är smidiga verktyg och kunderna kan utföra mycket av webb-arbetet själva. Vi fungerar som en kundsupport och hjälper till om det behövs", säger Kenneth
Lyngshede.

Hos Verisure är man nöjda med resultatet:

– "Vi är mycket nöjda med resultatet! Likt andra webbprojekt så blir man aldrig helt färdig utan det är ett löpande arbete med att uppdatera webbplatsen. Med Sitevisions lösningar kan vi utföra många av dessa uppdateringar på egen hand", avslutar Ann-Sofie Hedlund, Head of Digital Development, Verisure

Upplands-Bro kommun

o SiteVision-partner: Knowit

Ann-Sofi Hedlund

Head of Digital Development, Verisure