Case studies

Byte till SiteVision möjliggjorde storsatsning på webben

NIBE Industrier AB är en global koncern med verksamhet och försäljning i fem världsdelar som fördelar sig på tre olika affärsområden. Inom dessa affärsområden ryms en rad olika bolag och varumärken. Att kunna erbjuda ett användarvänligt CMS för alla webbplatser inom koncernen är en viktig del i den digitalisering som sker just nu.

Nibe flyttade sin webbplats till SiteVision och kunde satsa

Utmaning att uppgradera äldre CMS

NIBE hade tidigare använt Episerver för att bygga webbplatserna nibe.se och nibe.com. När det var dags att uppgradera började NIBE se sig om efter en ny lösning.

– Att det var dyrt att uppgradera och att det var så konsultberoende var de två främsta anledningarna till att vi valde att byta plattform, säger Per Pegard, webbutvecklare på NIBE och Birgitta Gustafsson, Corporate Communication på NIBE Industrier fyller i:

– Jag upplevde att det var krångligt att bara få till en fungerande designmall som också skulle passa den mall som NIBE hade valt. Även flera mindre, enklare ändringar som vi ville göra var i princip helt omöjliga att få till.

När NIBE sedan började intressera sig för ny funktionalitet som till exempel att arbeta med responsivitet dök SiteVision upp i diskussionerna, och det första mötet blev lyckat.

– SiteVision var revolutionerande. Vi testade även andra alternativ för att se vad de olika CMS:en erbjöd, men vi kom fram till att SiteVision var det som passade oss bäst, säger Birgitta Gustafsson.

Enklare vardag med SiteVision

Från NIBE:s sida upplevde man att SiteVision uppfyllde de tekniska kraven på ett bra sätt, men också mer mjuka värden som användarvänlighet, kundnöjdhet och en bra support. I och med att SiteVision har ett lättjobbat gränssnitt som tillåter NIBE att på egen hand hantera sina webbplatser har NIBE numera god kunskap kring sitt CMS.

– Med ett gemensamt verktyg kan vi bygga upp en intern kompetens och fördjupa samarbetet mellan bolagen. Vi har många bolag, så det är viktigt att de lokala redaktörerna kan arbeta på ett enkelt och effektivt sätt. SiteVision är också tillgängliga och lätta att ha att göra med, säger Per Pegard.

Att ha ett verktyg som har kort tid till marknad är viktigt för NIBE, till exempel när det gäller att bygga en kampanjsida, som man tidigare behövde ta extern hjälp för att färdigställa, men som man i dag kan göra själv. Tidigare gjorde NIBE en större satsning på webben ungefär vart tredje år, men i dag arbetar man mer kontinuerligt med webben tack vare att man kan göra mycket själv. I nuläget ligger 15 av NIBE:s sajter som bygger på SiteVision uppe och där har NIBE byggt det mesta själva med hjälp av SiteVisions olika modullösningar.

Satsningen på webben ger många goda effekter

– Vi har många bolag och med SiteVision fick vi möjlighet att ha samma CMS för alla. Det gör det mer enhetligt och lättjobbat och vi kan bygga upp en egen intern kompetens kring verktyget. Det är ett mer kostnadseffektivt sätt att använda intjänade pengar på, ett mer småländskt sätt. SiteVision hjälper oss att utveckla vår digitala plattform, säger Birgitta Gustafsson.

I dagsläget är nibe.com helt byggd i SiteVision och nibe.se håller på att byggas i SiteVision. Målsättningen är att gå över till SiteVision på alla sajter inom koncernen, vilket är över 100 sajter totalt.

– Det är ju ett stort projekt och vi kommer inte kunna göra allt på en gång, men när det är dags att bygga om en sajt så kommer vi göra det med SiteVision. Det är ett spännande arbete eftersom det är många bolag i så många olika länder som ska implementeras, säger Per Pegard.

Birgitta Gustafsson

Corporate Communication, NIBE

Vill du veta mer ?

Tips: Vår guide med 7 steg för en bättre användarupplevelse

- hur du levererar värde och kundnytta genom din webbplats