Case studies

Centerpartiets integrerade lösning stärker både webbplats och intranät

I höstas vann Centerpartiet SiteVisions pris Guldhanden för bästa kommersiella webbplats. Så vad gör Centerpartiet.se till ett så lyckat webbprojekt? Och hur gjorde de för att ta sig dit?

Utmaning

När alla röstsedlar var räknade och valet 2014 var till ända, gjorde Centerpartiet som vanligt en eftervalsanalys för att utvärdera och summera läget. De kunde bland annat konstatera att organisationens intranät var gammalt, rörigt, lappat och lagat. Det fanns inga sociala funktioner, det var svårt att hitta, information lades till, men sorterades aldrig ut – som det ofta ser ut i ett äldre intranät. Intranätet stod i bjärt kontrast till den externa webbplatsen som flitigt uppdaterades och användes av både medlemmar och allmänhet. Fanns det inte något sätt för intranätet att dra nytta av webbplatsen – eller gick det rentav att kombinera dem?

Agilt arbetssätt nyckel till resultatet

Centerpartiet bestämde sig för att vara öppna för nya lösningar och att det skulle vara behoven och resultatet som styrde hur lösningen skulle se ut.

– Det var en av styrkorna, att vi inte på förhand hade bestämt oss för hur lösningen skulle utformas. Vi arbetade agilt och hade fokus på målet, vilket gjorde att vi till slut landade i en integrerad lösning från SiteVision, säger Emma Fahlstedt, Chef för egna kanaler, Centerpartiet.

Genom det agila arbetssättet hölls både tidplan och budget, trots att det var ett mycket omfattande projekt som berörde huvudsida, intranät och hundratals lokala sajter.

Integrerad lösning vinst för intranät och webbplats

Resultatet stod färdigt 2016 och är en hybridlösning där både den externa webbplatsen och intranätet hittas via Centerpartiet.se. För medarbetare och medlemmar är det bara att logga in på sajten för att låsa upp ytterligare information och hitta de funktioner som ryms i intranätet. På samma sätt fungerar det för de lokala webbredaktörerna att komma in på sin lokala sajt för att uppdatera innehållet.

– Tidigare var de lokala sajterna byggda i en annan plattform och hade ett helt annat grafiskt manér. Nu ligger allt i samma webbstruktur, det ser enhetligt ut och det är mycket enklare att hitta information, säger Emma Fahlstedt.

Att utbilda alla i det nya verktyget var ett stort projekt, särskilt eftersom de flesta av de drygt 300 lokala sajterna uppdateras med hjälp av ideella krafter med olika digitala förkunskaper. Men i dag fungerar arbetet smidigt.

– Det är ett enkelt system att arbeta i och även om det såklart alltid finns förbättringspunkter i alla projekt så är vi väldigt nöjda med hur vårt system fungerar, säger Emma Fahlstedt.

Digital arbetsplats och intern mötesplats

Webbplatsen är byggd utifrån mobile-first, går att behörighetsstyra och man slipper oroa sig för att dubbelpublicera eller missa att lägga upp någon info när man nu inte behöver växla mellan det gamla intranätet och webben, när allt ligger i samma lösning. Och webbplatsen är också till stor hjälp för medlemmarna – särskilt i valtider.

När medlemmar träffar väljare kan de enkelt gå in på centerpartiet.se för att hitta argumentationsunderlag utan att klicka sig runt i jakt på rätt information och vara osäker på om informationen finns på webben eller om den ligger på intranätet. Allting finns på samma adress och har en användarvänlig struktur.

– Det nya systemet gör att vi har ändrat vårt tankesätt. Vår webbplats är ett led i att vi kan vara en digital arbetsplats, den är vårt arkiv och organisationens samlingsplats där vi delar dokument, kalendrar och hittar information. Jag förstår faktiskt inte att fler inte har gjort en sådan här integrerad lösning, säger Emma Fahlstedt.

Emma Fahlstedts, Centerpartiet, ger 3 tips för ett lyckat webbprojekt:

  1. Ta dig ur mindsetet att alltid göra som ni har gjort – bestäm inte på förhand hur projektet ska se ut.
  2. Arbeta agilt och hela tiden med målet i sikte. Fokusera på syftet och vad det är ni vill uppnå med projektet.
  3. Ha användandet i fokus. Ta reda på hur användarna vill att lösningen ska utformas med hjälp av analysverktyg och intervjuer med användarna – och agera på det du får fram.
Centerpartiet väljer SiteVision, Emma Fahlstedt

o SiteVision-partner: Soleil IT

Namn: Emma Fahlstedt

Titel: Chef egna kanaler

Vill du veta mer?

Produktiviteten ökar med intranätet som digital arbetsplats

Tips! Läs om hur du kan öka produktiviteten med intranät som digital arbetsplats

- Hur kollegor kan arbeta mer effektivt och samarbetsinriktat med ett socialt intranät