Case studies

Folkpools nya och prisade webbplats

Hur går man från en äldre webbplats till en snygg och lättanvänd webb som inspirerar? Under SiteVisiondagarna slog vi oss ned med Linda Hamrén, ansvarig digital marknadsföring på Folkpool, och Sara Widegren, marknadschef på Folkpool, för att prata lite om deras resa som ledde fram till Guldhanden-vinsten.

Berätta lite om projektet och varför ni gjorde en satsning på webben.

– I år fyller vi 50 år som företag. Vår gamla webbplats hade några år på nacken och vi ville gärna tajma webbytet med vårt jubileum, samtidigt som vi tog ett omtag kring vår kommunikation, säger Linda.

Det tog ett par år innan vi gick i mål, men det var just för att kunna lansera den nya webbplatsen i samband med att vi firade jubileum. För ett år sedan valde vi SiteVision då vi fått ett bra intryck av verktyget och det kändes lätthanterligt. Det var en lång process, särskilt att forma alla sidor och menyer, men i mars 2018 kunde vi lansera den nya webben, som en del i vårt 50-årsjubileum.

– Det passade också oss bra att ha någon att vända sig till, till exempel när det kommer uppdateringar eller händer något på webbfronten, så man känner att man hänger med när det kommer något nytt. Det hade vi inte haft tidigare, säger Sara.

Vad ville ni uppnå med er nya webbplats? Vilka förväntningar hade ni?

– Vi hade en hel del fint bild- och filmmaterial som inte riktigt kom till sin rätt på den gamla webbplatsen, så det ville vi få fram på ett bättre sätt. Inspiration är ju viktigt i vår värld och visuellt så räckte inte den gamla webben till. Bilder och rörligt material handlar ju mycket om en känsla snarare än rena produkter, så det var viktigt att den känslan kunde kommuniceras på webben, säger Linda.

– Tidigare hade vi en webbshop som låg separat, så att integrera den med den nya webben var också viktigt, säger Sara.

Hur har det gått sedan lanseringen?

– Jag tycker det har gått bra, vi har fått bra hjälp av våra utvecklare. Självklart är det alltid några saker som måste justeras, men så är det ju i regel och det har vi kunnat ta vartefter, säger Linda.

– Det tar ju alltid en stund innan förändringar har satt sig och man vant sig vid det nya, och att lyfta in webbhandeln var ett stort projekt som vi kommer jobba med mer, säger Sara.

Vilka effekter har ni kunnat se?

– Jämför vi med förra året har vi sett jättebra effekter: besöksantalet har ökat, man besöker fler antal sidor och stannar längre på sajten överlag. Vi har hört från många att det är en väldigt fin sajt. Pool- och spaprodukter är ju tacksamma att lyfta fram, och med en bra webb kommer den där känslan fram också, säger Linda.

– Internt har vi haft ett väldigt bra samarbete i projektgruppen där IT, marknad och produkt har varit inblandade. Det har varit kul att se, säger Sara.

Blev resultatet som ni förväntade er?

– Vi tycker att vi nu har fått en webb som inspirerar, och det var ju vårt stora mål. Vi är väldigt nöjda, säger Linda.

Vad är nästa steg?

– Vi kommer fortsätta med småjusteringar i takt med att de dyker upp. När vi nu lyft in webbshoppen så kommer vi också fortsätta utveckla den och få den ännu bättre, säger Sara.

Varför tror ni att er webbplats blivit nominerad till Guldhanden 2018?

– Jag tycker att webbplatsen stödjer de olika stadierna i köpprocessen, samt hjälper inte enbart köpare utan även de som redan äger en produkt från oss. De erbjuder vi support och hjälper med delar eller annat som de undrar över, säger Sara.

– Vi tycker att vi har gjort en informativ hemsida som är användarvänlig: man hittar det man söker efter och det är lätt att kontakta oss och butikerna. Sedan är den snygg också, något som inspirerar våra kunder, säger Linda.

I år var det rekord i antal nomineringar till Guldhanden – och de nominerade projekten höll så hög kvalitet att vi för första gången valde att ta fram fyra nominerade i varje kategori i stället för tre. Vi på SiteVision gratulerar Folkpool till vinsten och önskar lycka till med framtida projekt!

Evidensia Djurvård väljer SiteVision

o SiteVision-partner: LimePark

Namn: Linda Hamrén och Sara Widegren

Titlar: Ansvarig för digital marknadsföring, Marknadschef

Vill du veta mer?

Produktiviteten ökar med intranätet som digital arbetsplats

Tips! Läs om hur du kan öka produktiviteten med intranät som digital arbetsplats

- Hur kollegor kan arbeta mer effektivt och samarbetsinriktat med ett socialt intranät