Senast lanserade webbplatser

Lanserad december 2018

Aranäs Fastigheter lanserar engagerande intranät

En digital plattform där alla är delaktiga och enkelt kan hitta den information och service de behöver var målen när Aranäs Fastigheter påbörjade sitt intranätprojekt.

Aranäs Fastigheters intranät

På Aranäs Fastigheter behövde man en engagerande plats där den senaste informationen fanns lättillgänglig, oavsett vilken enhet man använde. Lösningen blev ett nytt intranät från SiteVision som medarbetarna kunde nå via mobilen när de var på språng.

Självservice och information i mobilen

Som fastighetsägare och hyresvärd är medarbetarna ofta ute på fältet och många använder sig inte av en dator i arbetet. Därför var det viktigt att intranätet kunde nås via mobilen, och man la också till en funktion där man snabbt kan lägga upp ett meddelande i intranätet, om det skulle ske en vattenläcka i någon av fastigheterna eller inträffar något annat som medarbetarna behöver få reda på snabbt.

I dag slipper man mejla ut information, brådskande eller inte. Det gör att all information samlas på ett ställe och man har lagt mycket energi på att informationen ska vara sökbar, så att medarbetarna lätt hittar det de letar efter. Då blir intranätet också en informationsbank att kunna gå tillbaka till och man slipper leta efter informationen i flera olika kanaler.

En annan typ av självservice är funktionen för rapportering av frånvaro och närvaro. Där anger medarbetarna om de är lediga, sjuka eller arbetar hemifrån den aktuella dagen. Det gör att kollegorna har full koll på vilka som är tillgängliga, oavsett om de har varit inne på arbetsplatsen eller inte.

Ökad samverkan och delaktighet

På varje avdelning finns en redaktör som har utbildat sin personal i verktyget, för att alla ska förstå hur det fungerar och känna att de kan bidra till och använda intranätet. På så sätt blir intranätet inte en informationskanal från högre ort, utan något som är en konkret hjälp i det dagliga arbetet och där kollegor kan mötas.

Under en workshop fann man nämligen att de olika avdelningarna i regel arbetade var för sig, och inte samverkade med andra avdelningar. Därför var det viktigt att intranätet med sina sociala funktioner kunde stötta samarbete över avdelningsgränserna. Man har också gjort så att alla användare automatiskt får kontakt med varandra, i stället för att medarbetare ska behöva söka upp och lägga till kollegor manuellt. Då kan man nätverka med och dela idéer med alla kollegor, i stället för de man arbetar närmast med. På så sätt ökar gemenskapen på arbetsplatsen.

SiteVision-partner: Soleil IT